Du ska inte behöva vara rik för att köra elbil. Det var ett av budskapen i EU-kommissionens nya handlingsplan för den vacklande elbilsmarknaden. I den vill man ge fler möjlighet att köra på el, genom att öppna upp marknaden även för grupper med lägre inkomster, genom så kallad social leasing. Det betyder att länderna ska se till att stötta upp ekonomiskt så fler ska få möjligheten att köpa, leasa eller hyra ny eller begagnad elbil.
Modellen har hämtat inspiration från Frankrike, där människor med en inkomst på under 170.000 kronor per år fått hyra en elbil för motsvarande 1.100 kronor i månaden. Programmet blev en succé, men fick pausas eftersom efterfrågan var för hög.
EU-kommissionens krav är en tydlig signal till bland annat Sverige som abrupt avslutade sin elbilspremie 1 april i fjol. Branschorganisationen Mobility Swedens vd Mattias Bergman är kluven till EU:s initiativ.
– Det är positivt att de som vill köpa en elbil får delfinansiering för det, men det kommer inte att ge någon större effekt för fordonsindustrin i Europa då målgruppen är begränsad, säger han och fortsätter:
– Det här vänder sig till låginkomsttagare som bor utanför storstäderna. Tyvärr är det inte riktigt den målgruppen som till stor volym köper elbilar i dagsläget – framför allt inte nya elbilar.
Parallellt med detta lättar kommissionen också på snaran för de biltillverkare som inte lyckats ställa om sin bilflotta tillräckligt. Att utsläppskraven nu smetas ut över tre år istället för ett år innebär att fordonstillverkarna kan ducka de 15 miljarder euron i böter som väntade vid slutet av året.
I kommissionens handlingsplan ingår också att öka den inhemska kapaciteten för batteritillverkning, till exempel genom stöd till batteritillverkare samt ställa krav på att elbilar som säljs i EU ska använda europeiska batterier och komponenter. Paketet innehåller också en storsatsning på självkörande fordon, ett område där Europa halkat efter USA och Asien, samt en plan som syftar till att kunna etablera laddinfrastruktur snabbare.
Som helhet välkomnar Mattias Bergman EU-kommissionens paket.
– Problemförståelsen finns där. Det finns inte någon ”silver bullet”, utan det är kombinationen av styrmedel, laddinfrastruktur och fortsätta satsningar på forskning, utveckling och regelförenkling som driver på omställningen, säger han.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet