Greger Ledung är sakkunnig inom batteriforskning på Energimyndigheten och har varit inblandad i myndighetens beslut om stöd till Northvolt sedan starten för snart tio år sedan. Han säger att det är tydligt att företaget nu drar i bromsen, men han är inte orolig för att Northvolt skulle gå omkull.
För många har för mycket att förlora på det, resonerar han.
– Väldigt många är beroende av dem och det stärker förutsättningarna, att man har de här stora kunderna som är helt beroende av dem. Det har gjort att man fått loss medel tidigare, säger Greger Ledung.
Även om vissa prognoser och mål kring elektrifiering och elbilar har reviderats på senare tid så är det inte någon brist på intresse för bilbatterier som ligger bakom Northvolts problem, menar Greger Ledung. Det handlar snarare om att de har problem att skala upp verksamheten och samtidigt hålla i pengarna.
– Det som är både svårt och dyrt är att du inte blir konkurrenskraftig förrän du kan göra det här bra i väldigt stor skala med säkra leverantörskedjor, och att driva saker i väldigt stor skala utan att ha en gammal krigskassa att gå på blir väldigt störningskänsligt. Det är det som händer nu.
Vad händer om de går omkull ändå?
– Ja då måste någon annan göra det här. Man skulle backa väldigt långt då, men vi kommer inte undan utan någon måste göra det, säger Greger Ledung.
Här om dagen överlämnade den tidigare chefen för Europeiska centralbanken en Mario Draghi en rapport om EU:s konkurrenskraft till EU-kommissionen. Han konstaterade att det behövs stora satsningar för att unionen inte ska tappa ännu mer mark mot USA och Kina.
Detta är ett ett exempel på vad som händer annars menar Greger Ledung.
– Vi är i uppförsbacke och andra är konkurrenskraftigare just nu, och det påverkar. Att BMW drog tillbaka order från Northvolt har ju med saker och ting att göra, säger han.
En av kinesernas konkurrensfördelar mot Northvolt och Europa är att de har hela värdekedjan i egna händer, från gruvor och processanläggningar till batteri- och biltillverkning.
– Kina helt dominerande. De är marknadsledande och kan göra det både bättre och billigare just nu. Sedan har de problem med social hållbarhet och arbetsförhållanden som inte går att blunda för, men de ligger först, säger Greger Ledung.
Det har inte alltid varit så. Enligt Greger Ledung har forskningen kring litiumjonbatterier historisk varit västerländsk, sedan tog Japan över stafettpinnen och vann marknad ett tag tills Sydkorea lärde sig och gick om.
Nu har Kina lärt sig av sydkoreanerna och dominerar plötsligt marknaden, mycket tack vare stora statliga subventioner. Något Greger Ledung tycker att Sverige och EU borde ta efter.
– USA har sitt IRA (storsatsning på klimatsmart produktion, DN:s anm), Kina har haft sina subventioner som har hjälpt till. Sådana strategiska satsningar behöver vi här också, för går det åt helsike får vi börja om på nytt men med ett sämre utgångsläge. I förlängningen står vår välfärd på spel.
Konkret, vad behövs menar du?
– Dels kompetensutveckling men även storskaliga anläggningar för att göra tester och ta fram reproducerbara prototyper. Det är sådant som är väldigt dyrt för företag att bygga själva och som aldrig går att göra lönsamt, men som om det fanns öppet och tillgängligt skulle gynna både företagen och kompetensförsörjningen.
Kritiker menar att det går in för mycket skattepengar och subventioner i den här typen av företag?
– Man kan inte bara säga att ‘det där sköter marknaden’, för det är det vi ser nu, att marknaden sköter det. Då blir det den som är effektivast som vinner och det är inte vi i det här fallet, för vi har inte investerat i rätt tid och tillräckligt mycket, säger Greger Ledung.
Läs även:
Stor oro i Skellefteå efter Northvolts besked
Krisande Northvolt varslar om uppsägningar