Världens hittills kraftfullaste jordbävning inträffade i Chile 1960. Skalvet orsakade tsunamivågor som krävde dödsoffer så långt bort som Hawaii och Japan. Efter katastrofen infördes från amerikanskt håll ett varningssystem för Stilla havet.
– För Indiska oceanen hade man inget sådant system före 2004, säger Björn Lund.
Effekterna av skalvet 2004 och de efterföljande tsunamivågorna blev ofantliga. Nära 230 000 människor omkom i en av den dokumenterade historiens värsta naturkatastrofer. En liknande händelse i dag skulle dock sannolikt få betydligt mildare konsekvenser:
– Jag tänker allt det som hände i Thailand, det var ju ändå över en timme efter jordbävningen som vågen kom till Thailand. Hade man haft ett modernt system så till och med om det hade blivit panik så hade man haft en timme på sig att ta sig från stränderna. Det hade gjort oerhörd skillnad, säger Björn Lund.
Efter katastrofen 2004 har det enligt Lund skett ”en kraftig expansion” av varningssystem, på olika sätt. Antalet mätstationer, modern programvara och djuphavsbojar har alla tillkommit. Exakt när ett skalv kommer att ske går inte att förutse, men det finns god kunskap om vilka områden som är i riskzonen, enligt Lund.
– När det sker ett större skalv i ett sådant område då ger man i regel ut en tsunamivarning direkt, innan man vet om det blivit en tsunami eller inte. På många av de här ställena tar det bara 15–20 minuter för vattenvågen att nå land.
Omkring 20 minuter efter skalvet 2004 nådde vattenväggen Aceh-provinsen i Indonesien. Över 167 000 människor omkom i landet.
Kan man verkligen inte förutse var och när ett så pass stort skalv kommer att inträffa?
– Det är fortfarande svårt. Det finns inte några algoritmer eller generella metoder för att förutse jordbävningar. Mer än att vi vet vilka områden som kommer att drabbas av stora jordbävningar, vi vet på ett sedan hur länge sedan det varit sist.
– Men vi har fått mer och mer data de senaste åren. Samtidigt finns det de inom mitt gebit som är fullständigt emot och tror inte att det någonsin kommer att kunna gå för det här är ett så kaotiskt system, säger Björn Lund.