Tullarna på 25 procent, som aviserades av Trump på onsdagen, syftar till att stärka den amerikanska fordonsindustrin. USA importerar i nuläget omkring åtta miljoner bilar varje år, varav cirka 800 000 från Europa, enligt Hampus Engellau.
– USA är en stor importör av bilar generellt sett, säger han.
Volvo Cars säljer omkring 125 000 bilar i USA varje år. Det som importeras mest är suvarna XC60 och XC90. Det är två relativt dyra bilar i USA – som nu kan bli 25 procent dyrare, påpekar Engellau.
Volvo har även tillverkning i USA, men det handlar enbart om elsuven EX90.
– Det är så pass små volymer så det ger inte någon fördel, säger han.
Under den inledande handeln på Stockholmsbörsen föll Volvo-aktien med sju procent efter Trumps tullbesked.
Enligt Kristin Boldemann Wester, global pr-chef för Volvo Cars, följer bolaget utvecklingen.
”Vi tittar just nu närmare på effekterna av de förändringar som aviserats av den amerikanska regeringen. Det är dock för tidigt att kommentera vidare i det här skedet”, skriver Boldemann Wester i en kommentar till TT.
En stor del av den amerikanska importen är dock amerikanska bilar som tillverkas i Mexiko. Hampus Engellau spår därmed stora problem för den amerikanska fordonsjätten General Motors.
– De säljer ju 2,7 miljoner bilar i USA och 80 procent av dem produceras i Mexiko. Jag skulle tippa på att man därför kommer att få någon form av omförhandlat avtal för Mexiko, som i det här fallet är integrerat med USA, säger Hampus Engellau.
USA-ekonomen Elisabet Kopelman på SEB beskriver tullbeskedet som att det nu är skarpt läge.
– Det visar att han fortsätter att trappa upp det här handelskriget och att han menar allvar med det och att det blir betydligt mer omfattande än under hans första mandatperiod, säger hon till TT.
Även hon ser att tullarna kommer att ställa till det för den amerikanska fordonsindustrin, med täta samarbeten med både Kanada och Mexiko.
– Sedan är ju syftet långsiktigt att förmå tillverkare att producera bilar just i USA. De företag som redan har en fabrik i landet har möjlighet att öka sin produktion där och få bättre konkurrenskraft än de som importerar, säger Kopelman.
Läs mer:
Trump trappar upp handelskrig – 25-procentiga tullar på bilar