I april månad registrerades endast 203 nya Teslabilar. Det är en minskning med nästan 81 procent jämfört med samma månad i fjol. Detta samtidigt som nybilsregistreringarna i helhet ökade med drygt 10 procent, enligt siffror från Mobility Sweden.
Som jämförelse ökade konkurrenterna Volkswagen och Volvo med 86 procent respektive 29 procent.
Nu kanske man inte ska dra för stora växlar av nyregistreringarna under en enskild månad, men faktum är att Tesla backat med 60 procent hittills i år.
En förklaring som bolaget lyft fram är att den tidigare storsäljaren Model Y nu kommer i en uppdaterad version, vilket kortsiktigt påverkat leveranserna negativt. Andra bedömare har pekat på vd:n Elon Musks politiska ställningstaganden och engagemang i Donald Trumps administration, vilket avskräckt många köpare.
Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor, lyfter fram en annan förklaring.
– Man har vräkt ut bilar det senaste året med sänkta priser och nollräntelån för att hålla volymerna uppe. Det har privatpersoner nappat på. Nu är den marknaden mättad, säger han.
Samtidigt har andrahandsvärdena på Teslabilar rasat, vilket gör att många behåller sina bilar i stället för att köpa nya.
– Tesla konkurrerar också med sig själva på andrahandsmarknaden där fynd kan göras på bilar som har varit tjänstebilar i några år och i princip är samma bilar som säljs nya, säger Ronny Svensson.
Flera företag har den senaste tiden valt bort Tesla som tjänstebil. Det började redan efter IF Metalls strejk mot bolaget som inleddes hösten 2023, och har sedan fortsatt i takt med Elon Musks intensifierade politiska utspel.
Men Ronny Svensson menar att dessa beslut inte i första hand hänger ihop med varumärkesproblemet – utan baseras på ren ekonomisk kalkyl.
– Alla företag som jag jobbar med tittar på andrahandsvärden och innehavskostnader, vilket har lett till att man avstått, säger han.
Därtill har Teslas ställning som den ledande elbilstillverkaren blivit naggad i kanten i takt med att konkurrenter har kommit i kapp. Bolagets tidigare storsäljare har vid det här laget flera år på nacken – och den utlovade lågprismodellen har ännu inte presenterats.
– Nyhetens behag är borta. Andra mer etablerade bilmärken gör nu minst lika bra elbilar, har bättre service och lägre kostnader för sådant som försäkringar och däck. Till exempel har Volkswagens ID.7 blivit en succé på den korta tiden den funnits, säger Ronny Svensson.
Nyligen rapporterade Wall Street Journal att Teslas styrelse varit på jakt efter en ny vd, vilket dementerades av ordföranden Robyn Denholm. Elon Musk själv har sagt att han från och med i maj kommer att ägna betydligt mer tid åt Tesla än sitt arbete för den amerikanska presidenten.
Ronny Svensson tror dock att bolagets problem kommer att fortsätta.
– De är väldigt koncentrerade på att sälja nybil och väldigt ointresserade av eftermarknad och andrahandsmarknad. Man trycker ut grejerna och glömmer bort kunden, vilket kan fungera kortsiktigt men inte långsiktigt. De behöver ställa om.
DN har sökt Teslas svenska presschef för en kommentar.
Läs mer:
Källor: Teslas styrelse övervägde att peta Musk
Jonas Fröberg: Isande dåliga Teslasiffror ropar ”avgå Musk”