Pressen på lärare från vårdnadshavare och elever är stor. I en undersökning från fackförbundet Sveriges Lärare förra sommaren svarade mer än hälften av lärarna att vårdnadshavare ställt orimliga krav minst en gång de senaste tolv månaderna.
Det kan handla om att föräldrarna vill att undervisningen ska anpassas för just deras barn, att stödinsatser ska sättas in eller att ett högre betyg ska sättas.
Enligt Sveriges Kommuner och Regioner händer det att familjens jurist följer med när eleven och vårdnadshavaren ska ha utvecklingssamtal.
Britt-Marie Selin är väl medveten om fenomenet.
– Det kan ju vara för att ifrågasätta givna betyg eller bedömningar, till och med bedömningar av prov, säger hon.
Hon berättar att lärarna upplever det som hotfullt.
– De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg och står där helt plötsligt i dörren, säger Selin.
Hon är oroad över utvecklingen.
– Jag tror att det kommer bli jättesvårt att rekrytera personal till skolan om den här utvecklingen fortsätter och att lärarens mandat att sätta betyg ifrågasätts.
Liknande situationer har förekommit på andra håll i landet, i socialt utsatta liksom välbärgade områden.
Familjejuristen kan också följa med om skolan gjort en orosanmälan, som föräldern reagerar på. Ibland följer den med när eleven misskött sig, eller varit inblandad i hot och våld mot skolpersonal som ska redas ut.
– Då kan man ta med sig en vän eller en släkting som anses juridiskt kunnig och som då ifrågasätter anklagelserna och begär ut namnen på alla inblandade, säger Selin och fortsätter:
– Det kan upplevas som hot faktiskt.
Veronika Fridlund är utredare på Sveriges Lärare, och har skrivit ett par rapporter om hur lärare utsätts för påverkan. Att föräldrar tar med sig juridiska ombud till skolan är extremt, men i rapporterna vittnar lärare om föräldrar som hotar med att ta till advokater, och att de som anses ha satt för låga betyg hängts ut i sociala medier.
– Sedan är det ju också att de hotar att de ska gå till tidningarna, eller att anmäla till Skolinspektionen.
Lärare vittnar om att påtryckningarna ökar arbetsbelastningen, något som kan påverka övriga klassen negativt.
– Tid går åt till att hantera orimliga krav i stället för att läraren ägnar sig åt undervisning.