De senaste åren har priset på kokain störtdykt. I grossistled har kilopriset halverats till omkring 160 000 kronor. Det får konsekvenser för de kriminella nätverken.
Tidigare var smuggelubåtarnas livslängd bara en resa från Sydamerika till Europa innan de sänktes någonstans mellan Azorerna och Kanarieöarna. Spansk polis har inte lokaliserat platsen, men har uppgifter om ett slags djuphavskyrkogård i östra Atlanten.
– Även om vi kände till platsen skulle det vara nästan omöjligt att bärga dem på grund av djupet. Fiskarna får njuta av dem, säger Alberto Morales.
Men farkosterna är inte gratis och smugglarna har därför behövt anpassa sig efter den nya marknaden.
– Förr gjorde priset på varorna i relation till priset på ubåtarna att det fortfarande var värt det. De kunde frakta minst tre–fyra ton, så det var väldigt lönsamt, säger Morales.
Ubåtarna kostar runt 6,5 miljoner kronor att tillverka, enligt polisen. För att få ut det mesta av investeringen misstänker polisen att smugglarna har skapat särskilda tankningsplattformar till havs, där farkosterna fylls på med bränsle för att kunna frakta nya partier.
I Syd- och Centralamerika har ubåtarna använts för smuggling sedan 1980-talet. 2006 upptäckes en av dem för första gången i europeiska vatten. En övergiven ubåt hittades då i en flodmynning i nordvästra Spanien.
Spansk polis har siktat eller beslagtagit tio ubåtar de senaste två årtiondena, men mörkertalet tros vara stort.
Myndigheten bedömer också att ubåtsaktiviteten längs landets 800 mil långa kust har ökat de senaste två åren, samtidigt som det blivit mindre vanligt att narkotika smugglas med segelbåt.
Förra året beslagtogs 123 ton kokain i Spanien.














