Det är inte mycket som skvallrar om att ”Soundscape – a walk in colours” är komponerad 2022. Rolf Martinssons hornkonsert, skriven specifikt för tyska Felix Klieser, förlitar sig i stor utsträckning på svunna tiders charm med såväl Stravinskyriff som senromantiskt svallande och drömska stämningar. Men nog är det flott och färgrik musik, väl förvaltad av en fenomenal solist.
Kliesers självbiografi heter talande nog ”Fussnoten” (Fotnoter) och handlar om hur han – en hornist född utan armar – har erövrat världen genom att spela med fötterna. Tidigare har han gett ut alltifrån Mozarts hornkonserter med Camerata Salzburg till mer udda skivor med barockarior arrangerade för valthorn.
På nya albumet ”Northern colours” matchas Martinssons klangpromenad med nordisk nationalromantik. Men ska man spela någonting av Kurt Atterberg, som frotterade sig med Nazityskland, så ska man välja just hornkonserten från 1926. Den är till formen klassicistisk och därtill riktigt snygg med en varmt förförisk hornstämma flankerad av piano.
En åldrad repertoar där folkmotiven i ”Solveigs sång” av Grieg passerar gränsen för det sentimentala bjuder samtidigt på överraskningar. Inte minst när Kliesers valthorn får huvudrollen i Sibelius symfoniska dikt ”Tuonelas svan”. Med en fantasifull solist och brittiska Jamie Phillips på pulten blir ”Northern colours” ett tematiskt sammanhållet album som elegant lyfter fram både krämiga och sensuella nyanser.
Bästa spår: Spår 6, Atterbergs adagio
Läs fler skivrecensioner och om alla skivor som blivit månadens klassiska.