Den har sina mer städade kusiner inom Volkswagengruppen i form av VW ID.4 och Audi Q4 e-tron, men när det gäller Cupra är designen som ingen annan. Nya eldrivna Tavascan är en viktig modell för det relativt unga märket inom Volkswagengruppen – den coupéformade bilen har har en tuff uppsyn både fram och bak, och interiören är kryddad med svängiga koppardetaljer.
En bil för folk som vill sticka ut helt enkelt.
Eller rättare sagt – tjänstebilister som vill visa att de har fart under fötterna, för det är målgruppen för Cupra Tavascan.
DN har provkört den välutrustade Cupra Tavascan VZ med fyrhjulsdrift och 340 hästar att nöta asfalt med. På slingriga vägar utanför Barcelona i Spanien går det undan när gaspedalen möter foten. Bilen är rolig att köra och har en fin styrkänsla. Det går att ställa in en hel hoper med körlägen och allt kan individanpassas via pekskärmen – även de femtielva olika massagefunktionerna i förarstolen. Chassit är adaptivt, eller anpassningsbart, för att addera på körkänslan. Förarstolen jag sitter i är bekväm, men jag måste hissa upp stolen rätt ordentligt eftersom jag är kort i rocken.
Tavascan rullar tyst och fint på de släta spanska vägarna – här finns inte den grova asfalt som många svenska vägar är beklädda med. Att den har akustikglas kan kanske dämpa ljudet från sådan väg en del men det är svårt att bedöma under denna provkörning. Lite vindbrus tränger dock in.
Att den har paddlar bakom ratten för att öka eller minska bromkraftåtervinningen är kul att testa i kurvorna. Ja, som ni förstår – det här är en bil för folk som gillar att sitta bakom ratten och har en tung gasfot.
Men smakar det så kostar det. Den fyrhjulsdrivna Tavascan går på 654 900 kronor. Bilen finns också med bakhjulsdrift och då slipper man undan med 564 900 kronor. I de priserna ingår det som är viktigt i Sverige – nämligen värmepump, uppvärmda fram- och baksäten och uppvärmd vindruta.
Det kommer också några ännu inte prissatta tillvalspaket med namn som Adrenaline och Extreme. Då går det att få även 21-tumshjul med koppardetaljer och panoramasoltak till exempel. Så att öppna plånboken ännu mer är fullt möjligt.
Cupra Tavascan byggs i Volkswagengruppens nya fabrik i Kina, i provinsen Anhui. Det innebär att den hotas av de preliminära strafftullar på Kinatillverkade elbilar som EU-kommissionen infört. Först såg det ut som om Cupra Tavascan skulle beläggas med de högsta påslagen, med 37,6 procent i tullavgift. Nu ser kommissionen ut att vekna lite i kraven, och möjligen sänka avgiften till cirka 20 procent. I skrivande stund är det oklart vad tullavgiften hamnar på.
Men det innebär hursomhelst att Cupra antingen kan tvingas höja priset på bilen, eller finna sig i en lägre vinst på modellen. Enligt Cupra i Sverige blir det inga prishöjningar i år, och i likhet med resten av Volkswagengruppen vill tillverkaren att frågan om strafftullar kastas i papperskorgen.
Det är flera år sedan beslutet om att bygga Cupra Tavascan i Kina kom, och då fanns det ingen oro för några strafftullar, säger Cécilia Taieb, global kommunikationschef på Cupra när DN träffar henne under provkörningen.
Funderar ni på att bygga Tavascan i Europa i stället – som Volvo planerar med EX30 – för att slippa strafftullar?
– Vi kan komma att titta på en sådan lösning, men jag kan i dagsläget inte säga om det är möjligt.
Cupra Tavascan VZ
Miljö
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km vid blandad körning.
Förbrukning: 1,6 kWh/mil vid blandad körning.
Räckvidd: 52 mil.
Ekonomi
Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 654 900/i.u/i.u kronor.
Årlig fordonsskatt: 360 kronor per år.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år/16 000 mil.
Teknik
Motor: El, 80 kW (107 hk) + 210 kW (286 hk), totalt 250 kW (340 hk), 545 Nm.
Batterikapacitet: 82 kWh brutto, 77 kWh netto.
Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/135 kW.
Drivning: Fyrhjulsdrift
Växellåda: Enväxlad.
Acceleration 0–100 km/tim: 5,5 sekunder.
Toppfart: 180 km/tim.
Digitalt
Pekskärm: 15 tum.
App: Cupra Connect.
Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.
OTA (nätuppdatering): Ja.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 464/186/159 centimeter.
Bagagevolym: 540 liter.
Tjänstevikt: 2 178 kg.
Maximal släpvagnsvikt: 750 kg.
Betyg del för del:
Köregenskaper 4
Säkerhet 4
Miljö 5
Komfort 4
Ekonomi 2
Totalbetyg = 19 av 25
Plus
Rolig att köra.
Bra förarassistanssystem.
Komfortabel.
Minus
Något snål räckvidd för en prestandabil.
Låga laddeffekter både hemma och vid snabbladdning.
Blir dyrt med ”vill ha”-tillvalen.
Läs mer: Fler biltester
Läs mer: Fler artiklar om elbilar