Det har funnits planer på att däcka över och bygga ovanpå järnvägsspåren i många år. Men nu har Stockholms stad och statliga Jernhusen, som äger Centralstationen, kommit långt. Planen är ute på samråd och allmänheten kan komma med synpunkter.
Det handlar om fem nya kvarter i Stockholms city, med framför allt kontor men också kulturverksamheter, restauranger, offentlig service och ett hotell.
När projektet presenterades 2022 talade dåvarande stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) om stadens önskan att få in bostäder i området.
– Generellt önskar jag att vi ska kunna bygga fler bostäder i city, för att få in mer folk och rörelse där på kvällarna. Det har ett egenvärde, säger Jan Valeskog.
Men den komplexa riskbilden vid Centralstationen innebär att bostadsbebyggelse ovanpå spårområdet bedömts olämplig.
Riskbilden innefattar olyckshändelser, naturolyckor som skyfall och översvämningar och händelser som genomförs av människor med uppsåt.
– Länsstyrelsen har gjort en riskbedömning och kommit fram till att det inte ska finnas några bostäder på överdäckningen. Nattetid transporteras farligt god med järnvägen. Buller och vibrationer från tågtrafiken har också spelat roll, säger Jan Valeskog.
Stockholms stad har samma erfarenhet från Hagastaden på gränsen till Solna, där fick tänkta bostäder flyttas eftersom Essingeleden – som går i tunnel under området – också är en transportled för farligt gods.
Men – förutom bristen på bostäder – tycker Jan Valeskog att det är ett ”fantastiskt spännande” projekt.
I Stockholms stads förslag beskrivs området som Sveriges mest centrala plats, men också som ogästvänligt, otillgängligt och svårorienterat. En barriär i stadslandskapet.
Nu ska staden byggas samman över spåren, från Centralbron i söder till Kungsbron i norr. Biltrafiken begränsas på Klarabergsviadukten och norra Centralplan till förmån för framför allt gående, men även för cykeltrafik och busstrafik.
Allt ska vara klart 2046 enligt den preliminära tidsplanen.