Sedan USA infört höga importtullar mot Kina har en serie virala klipp publicerats från Kina. I klippen påstår sig anställda i kläd- och accessoarfabriker avslöja hur till synes lyxiga produkter massproduceras i Kina.
Dina lyxiga väskor var inte alls tillverkade av hantverkare i någon studio i Paris, utan i en kinesisk fabrik. Gulp, vilken katastrof!
Mycket av detta är förstås propaganda. Men möjligheterna att skapa perfekta kopior av lyxmärkens plånbokstömmare har bara blivit fler och mer lättillgängliga: I dag sägs det vara mycket svårt att upptäcka vissa falska lyxklockor, så länge du inte är en expert förstås. Men vad vet jag.
Klart är att lyxmärkena i dag måste spela på auran deras produkter utstrålar. Alltså faktumet att de i alla fall framstår som tillverkade i ateljéer där mängder av tidlösa och historiska produkter tidigare skapats. Den som bär plaggen eller produkterna blir på något sätt en del av denna historia. Den närmast magiska kraften i produkterna smittar av sig.
Jag inser nu att jag här försöker mig på något slags pastisch på 1900-talsfilosofen Walter Benjamin som myntade aurabegreppet. Oavsett. Hur mycket jag än försöker kan jag inte sluta drabbas av insikten att vissa lyxprodukter har en magisk kraft jag finner oemotståndlig.
Det är därför jag tvingas hålla mig ifrån att på mystiska loppmarknader köpa uppenbara Gucci-kopior. Plaggen, om än lika tuffa som sina riktiga diton, saknar deras magiska kraft. Då köper jag hellre en halvtrasig t-shirt från något lyxmärke, om än enbart för att suga i mig dess magi innan jag tvingas sälja den vidare för att den inte passar.
Att kläder är magiska märks inte minst genom alla klädmärken med ”polo” i sitt namn: ”US polo assn”, ”Beverly Hills polo club”, ”Vinson polo club”. Det är som att enbart namnet, med sina associationer till Ralph Laurens originalmärke, ska ge plagget de magiska krafterna.
Det är för övrigt ett roligt tips till er som befinner er i en galleria: räkna hur många olika varianter på ”polo” du kan hitta bland besökarnas kläder. Klart är att det finns väldigt många poloklubbar i världen, och att jag troligtvis lägger för stor vikt vid varumärkesreklam.
Läs fler kåserier, till exempel Flanören om att göra en carbonara som går bortom alla andra.