Jeju Airs flight 2216 av typen Boeing 737-800 flög från Bangkok på lördagskvällen, men av någon anledning buklandade det på slutdestinationen Muan i södra Sydkorea. Vittnen och rörliga bilder från olyckan talar om en fågelkollision i högra motorn, olycksbådande ljud och en buklandning i ovanligt hög hastighet.
En omedelbar slutledning har varit att fågelkollisionen är den bakomliggande orsaken till olyckan, men även om sådant kan ge materiella skador är de vanligtvis mycket lindriga. Det borde i vart fall inte vara möjligt att det helt skulle slå ut landningsstället, säger flygexperten Jan Ohlsson.
– En pilot som varit kapten länge på just den här flygplanstypen har förklarat att om landningsstället inte fälls ut så finns en lucka på cockpitgolvet mellan piloterna. Lyfter man på den finns tre handtag att dra i så faller hjulen ut av sin egen tyngd, som ett nödsystem.
– Därför måste man ha bestämt sig för att buklanda och det har alla piloter övat på i simulatorer. Även de som sker i verkligheten brukar sluta med i huvudsak bara skador på planet, eller i alla fall inga dödsfall, säger Jan Ohlsson som påpekar att det ännu finns många okända omständigheter.
Den internationella flygplatsen i Muan invigdes 2007, ligger i anslutning till vatten och har en 2 800 meter lång landningsbana. Dessa detaljer samt att väderförhållandena var mycket goda vid tiden för söndagens olycka, med bara två överlevande, borde tala för att den inte hade behövt inträffa. Om det inte vore just för att man valt att ha en mur i den bortre änden.
– Piloten gör egentligen allting rätt och planet är fortfarande intakt efter att det landat. Men så är det den där muren där det tar tvärstopp och jag är säker på att det är den som gör att nästan ingen överlever. Det är fullständigt obegripligt att den står sådär nära flygplatsens instrumentlandningssystem, säger Jan Ohlsson.
– Någonting har tillstött, för det går går ju också vanvettigt fort. Om den ena motorn är utslagen eller brinner kan man ju visserligen inte bromsa med reverserad jetstråle, men vingklaffarna är inte heller uppfällda som normalt för att öka vindmotståndet. Landningsbanor måste ändå byggas på ett sätt som tar höjd för att sådant kan hända.
Läs mer:
Över 170 tros ha dött i flygkrasch i Sydkorea
Överlevande efter flygkraschen: Vad har hänt?