De senaste 50 åren har den amerikanska statsapparaten tvingats stänga ner ett dussintal gånger på grund av politiska konflikter. Oftast har de bara varat några timmar, men den längsta nedstängningen hittills skedde i början av Trumps förra mandatperiod, kring årsskiftet 2018-2019. Den varade i 35 dagar, efter att Demokraterna vägrade godkänna en kostnad på 50 miljarder kronor för en mur mellan USA och Mexiko.
Under den perioden skickade fackförbundet Air Line Pilot Association, som representerar över 60 000 piloter, ett öppet brev till Trump för att varna om att flygsäkerheten hotades på grund av nedstängningen. Krisen upplöstes bland annat när tio flygledare sjukskrev sig i januari 2019, vilket stängde ner eller försenade trafiken på flera amerikanska flyplatser och satte press på Trump om att gå med på en budgetkompromiss, enligt CNN.
Flygexperten Jan Ohlsson säger att det kan bli ”lika illa eller värre” för flygbranschen denna gång. Han menar att problemen redan har börjat, men att de kommer eskalera ju längre nedstängningen pågår.
– Och det är omöjligt att förutsäga hur länge det pågår naturligtvis, när man har Trump i förarsitsen.
Han säger att säkerheten kommer försämras när flygledare och säkerhetspersonal väntas jobba utan lön, vilket kan försämra motivationen att göra ett bra jobb samt leda till personalbrist.
– Det kommer på peak-tider bli – om inte kaos – i alla fall rejäla förseningar.
Det som gör att denna nedstängning kan drabba flygbranschen ännu hårdare är att man redan har ont om folk. Trump har gjort nedskärningar inom flygsäkerhetsmyndigheten och USA är ett av få länder som har försämrad statistik när det kommer till olyckor, enligt Jan Ohlsson. Han säger också att rapporter har kommit om piloter och trafikledare som är ”så underbemannade att de sitter och skriker åt varandra”.
– Även om inte alla haverirapporter är klara, så ser man ju att flygtrafikledningen i USA redan innan nedstängningen är extremt ansträngd och stressad.
Jan Ohlsson säger att nedstängningen främst kommer drabba resor till och från USA, men även kan påverka amerikanska flygbolag som landar med passagerare i Europa som ska transporteras vidare. Han sträcker sig dock inte så långt som att man behöver avboka en redan planerad resa till USA, då flyg fortfarande är ett av de säkraste sätten att resa, men han varnar för att man får räkna med längre väntetider.
Läs mer:
Karl Dalén: Ett högt spel för att sätta press på Trump
Det här innebär USA:s nedstängning















