Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Kina tystar alla som vill hedra offren för massakern

juni 5, 2025

200 år gammal kondom visas på museum för första gången

juni 5, 2025

Trumpallierad pastor tar över hårt kritiserad hjälporganisation

juni 4, 2025

Franska porrsajter stängs efter id-krav

juni 4, 2025

Bilar får ge plats för cyklar på Sveavägen

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Forskaren: Så byter du bilen mot cykeln
Klimatet

Forskaren: Så byter du bilen mot cykeln

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Hur får man människor att välja att resa mer hållbart? Annika Nordlund är prefekt vid institutionen för psykologi och har forskat på vad som påverkar människor till att välja mer miljövänliga transportalternativ.

– Ska man gå den mer frivilliga vägen och tänka sig att folk själv kom fram till beslutet att förändra sina resvanor är det viktigt med någon form av normaktivering, säger hon.

– Det vill säga att man börjar tänka i banor av att jag faktiskt har ett moraliskt ansvar att agera på ett mindre miljöskadigt sätt för klimatets skull, för framtidens generationers skull.

Ett stort hinder för oss människor till att göra förändringar är våra vanor, säger hon. Men det finns tillfällen då möjligheten att förändra vanor är större – till exempel när man flyttar.

– Vid en flytt har du ruckat på allt och då har man lättare att börja cykla till affären, ta bussen till jobbet för att hållplatsen ligger närmare bostaden eller liknande, man är helt enkelt öppen för förändring, säger Annika Nordlund.

För den som vill köra mindre bil behöver hen gå igenom en process som liknar tolvstegsmodellen men i fem steg.

– Det första steget är att inse att klimatet och hälsan kopplat till bilen är ett problem.

– Steg två är att reflektera över sin egen roll i relation till problemet.

– Steg tre att planera för den förändring man vill göra.

– Steg fyra är att genomföra förändringen. Kanske börja åka kollektivt en dag i veckan.

– Steg fem är det sista och svåraste, att upprätthålla förändringen.

– Det är mycket svårare i Umeå och Östersund att exempelvis fortsätta cykla på vintern då det är isigt och snöigt, än vad det är för de som bor i Malmö eller Lund. Då är det lättare att ta bilen, säger Annika Nordlund.

Vems ansvar är det att göra förändringen – politiken, näringslivet eller individen?

– Det finns ett gemensamt ansvar. Vi i allmänheten har ett ansvar för vårt beteende och de val vi gör, både nu och historiskt. Men sen har vi också ett politiskt ansvar och vi måste jobba tillsammans. Vi kan inte bara vänta på lagstiftning eller på en frivillig förändring.

För att få folk att börja resa mer hållbart eller fortsätta med sina hållbara vanor kan staten och kommunen hjälpa till. Exempelvis genom att prioritera snöröjning av gång och cykelbanor högre.

Ett förslag som den förra regeringen hade och som Annika Nordlund lyfter som ett bra exempel var det om att få dra av kollektivresor på skatten likt reseavdraget för bil. Dock krävs acceptans från invånarna för åtgärderna som kommun eller stat vill göra.

– Kring miljötullarna i Stockholm var man tydlig med att det kommer att kosta när du kör in i centrum men att pengarna skulle gå till kollektivtrafiken. På så vis fick man en högre acceptans för förslaget.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Vetenskapligt råd sågar Sveriges position: ”Väldigt riskabelt”

Klimatet juni 2, 2025

Varningen: ”Särskilt svår” situation med skogsbränder i sommar

Klimatet maj 31, 2025

Peter Alestig: Ruggig tajmning med glaciärkollapsen och det tyska rättsfallet

Klimatet maj 30, 2025

90 procent av schweiziska byn förstörd i raset

Klimatet maj 29, 2025

Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”

Klimatet maj 29, 2025

Peter Alestig: EU:s klimatpolitik förtjänar att hyllas – men den räcker inte

Klimatet maj 28, 2025

Ledare: Stor utsläppsökning – regeringens klimatfiasko fortsätter

Klimatet maj 28, 2025

Sverige vill stoppa allergiframkallande ämnen – sex år senare är de fortfarande tillåtna

Klimatet maj 27, 2025

Tre tidigare ärkebiskopar i vädjan till kyrkostyrelsen: ”Våga tänka nytt”

Klimatet maj 26, 2025

Redaktörens Val

200 år gammal kondom visas på museum för första gången

juni 5, 2025

Trumpallierad pastor tar över hårt kritiserad hjälporganisation

juni 4, 2025

Franska porrsajter stängs efter id-krav

juni 4, 2025

Bilar får ge plats för cyklar på Sveavägen

juni 4, 2025

Svenskarnas stöd till Gaza strömmar in – fastnar vid gränsen

juni 4, 2025

Senaste Nytt

Nya kravlistan på Sverige – ska stärka Nato

juni 4, 2025

Trump: Putin lovar att svara på ukrainska attacken

juni 4, 2025

Behandlingshem utreds efter att flicka hittats död

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?