David Beckhams outfits har diskuterats i de brittiska tabloiderna och Fredrik Ljungbergs stil blev omtalad i Sverige under millennieskiftet. Visst, fotbollsspelare har tidigare varit förebilder inom mode – men under de senaste åren har något hänt, menar Emma Severinsson.
– Det är spridningen som är det nya, att vi har sociala medier där många kan nå ut. Det är första gången det blir så viralt.
Ett tydligt exempel är det franska herrlandslagets landslagssamlingar. När truppen samlas och spelarna anländer till hotellet klär de upp sig i moderiktiga kläder, från topp till tå, och fotas av media när de kliver ur sina taxibilar – en trend som även syns i andra landslag.
Det som förut var en vanlig promenad från taxin till spelarhotellet liknar numera en catwalk.
– Det känns medvetet och jag tror att det handlar om att spelarna själva vill bygga sina varumärken. Det är ju en strategi att synas på det här sättet, säger Severinsson.
På Instagram och Tiktok finns det konton med hundratusentals följare som bara lägger ut bilder på fotbollsspelares kläder och analyserar deras outfits, plagg för plagg.
Samtidigt är en del spelare dessutom sponsrade av modeföretag och syns ofta på modevisningar runt om i Europa.
Hur stort inflytande kan fotbollsspelare ha i dag när det kommer till mode?
– Stort. De plockas ju upp i både modetidningar och på sociala plattformar, det visar på någon form av genomslagskraft, säger Severinsson och fortsätter:
– Kanske att de också når ut lite bredare, till yngre generationer av män som inte har ett modeintresse. Att det kanske får en ny form av påverkan där.
Hon menar även att fotbollsspelarnas makt inom mode visar på att ”herrmode har fått en större acceptans”. Samtidigt bidrar också trenden till den överkonsumtion som i dag råder i världen.
– Framför allt ”ultra fast fashion” som säljer billigare versioner av de här lyxmärkena, som väldigt många har råd med. Det är klart att det skapar nya begär, ständigt. Kanske framför allt hos de yngre generationerna.
Tror du att vi kommer få se mer eller mindre av den här trenden i framtiden?
– Mer, skulle jag tro. Branschen hittar ju hela tiden nya sätt att nå ut på. Idrott är en sådan arena som fungerar väl för det här, just för att idrottarna redan har stora plattformar och fans.