Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025
Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara
Kultur

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Frank Gehry, född i Kanada 1929 och bosatt i USA, var världens mest kända arkitekt. Mest berömd var han för Guggenheimmuseet i Bilbao, som stod färdigt 1997. En gigantisk titanklädd byggnad som inte liknar något annat och helt vände utvecklingen i den nedgångna baskiska industristaden.

När det kommer till att spränga gränser och förflytta tankar är det få arkitekter som kan mäta sig med Gehry. Frågan är om det funnits en mer subversiv modern arkitekt över huvud taget. Han har jämförts med Picasso. Inte minst för sin vilja att experimentera med form.

Gehry litade i hög grad på sin intuition.

Han skapelser kom ofta till som en följd av något han drömde om, eller saker som uppstod spontant under skissarbetet, som det hopskrynklade papper som gav formen till Guggenheimmuseet.

Med datorns hjälp kunde sedan de expressiva formerna bli byggnader. Ett mödosamt tolkningsarbete. Det mesta var uppbrutet i flera volymer och hade idel krökta ytor – på gränsen till vad som är möjligt att bygga.

Genombrottet kom i slutet på 1970-talet när han byggde ut sitt eget traditionella, putsade 20-tals hus i Santa Monica i Los Angeles. Detta med vardagliga material som korrugerad plåt och plywood, och ett brokigt formspråk som trotsade symmetri och raka linjer. Själv beskrev han det hela som en demokratisk sammanfattning av hur det faktiskt såg ut på platsen, där olika material och former konkurrerade om utrymmet.

1989 belönades Gehry med Pritzker-priset, arkitekturens Nobelpris. Då hade han fått stor uppmärksamhet för Kaliforniens Vetenskapscenter och Vitra designmuseum stod just färdigt i tyska Weil Am Rhein.

Guggenheimmuseet 1997 var på många sätt kulmen i hans karriär. Det stora mästerverket.

Många har kritiserat Gehry för att ägna sig åt opraktiska formexperiment som inte leder till större och rikare upplevelser. Att hans byggnader på sin höjd klarar att vara en symbol för en stad och ibland är alltför lättsamma och okomplicerade. Som exempel återkommer kritikerna till hans kontorshus Ginger och Fred i Prag (1996), som liknar ett dansande par.

Alltför få har diskuterat rummen i hans byggnader. ”Ännu en Gehry-skulptur” lät det från kritikerna när Fondation Louis Vuitton öppnade i Paris 2014. Men vid mitt eget besök på museet imponerades jag av de vidunderliga vindlande salarna, som överträffar det mesta av konsten.

På många sätt har arkitekturen de senaste åren vänt sig bort från det Gehry representerade. Idag är det få som pratar om stjärnarkitekter. Allt mer handlar det om att varsamt bygga om det som redan finns. Form och stil ska rätta sig efter historiska förebilder. Det är en rejäl konservativ uppsträckning; att den mest omvälvande arkitekturen är den som bäst tar vara på resurser.

Efter beskedet om Gehrys död kände jag med tydlighet att något har gått förlorat. Ingen är längre tillåten att vara experimentell som han.

Dock var han obekväm med att företräda dekonstruktivistisk arkitektur tillsammans med Zaha Hadid, Peter Eisenmann och Daniel Libeskind.

Gehry har berättat att han knappt klarade av att se sina byggnader färdiga. Han var nästan för subversiv för sig själv. Det vanliga var att han drabbades av dåligt samvete för att ha utsatt andra för sina experiment.

Så var det vid invigningen av Guggenheim i Bilbao. Först långt efteråt, när han förstod att museet verkligen förändrat synen både på vad arkitekturen och verkligheten kan vara, kände han sig lugn och kunde uppskatta sitt mästerverk.

Läs mer: Böljande byggnader omöjliga att värja sig mot

Läs mer om konst och form på dn.se

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025
Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025

Senaste Nytt

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

december 7, 2025
Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?