Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Sharmarke Elmi: ”Jag var livrädd för teater!”

maj 26, 2025

Skammen skuggade Truls Möregårdh på väg mot OS-succén

maj 26, 2025

Mopedljudet i himlen som ukrainarna avskyr – och soldaten de älskar

maj 26, 2025

Elias Rosell: Orbán är Putins bästa vän i Bryssel – slopa Ungerns rösträtt

maj 26, 2025

Rysk hockey inte välkommen i OS

maj 26, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Franska rymdinvasionen ”Imperiet” gör knaskomedi om kampen mellan ont och gott
Kultur

Franska rymdinvasionen ”Imperiet” gör knaskomedi om kampen mellan ont och gott

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Komedi

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Imperiet”

Regi & manus: Bruno Dumont

I rollerna: Fabrice Luchini, Camille Cottin, Lyna Khoudri, Julien Manier m fl

Längd: 1 tim 50 min (fr 11 år). Språk: franska. Biopremiär

Den franske filuren och filmskaparen Bruno Dumonts senaste skapelse är… ja, vad fasiken är det för något? Mycket talar för att berusningsnivån var hög när Dumont diktade upp den här historien.

”Star wars” möter bröderna Dardenne”, försöker filmbolaget, men nja. Möjligen det förstnämnda men någon socialrealism à la Dardenne är svår att hitta, snarare är det ett slags modernt bygdespel där en fransk Fröken Snusk skulle kunna dyka upp i en höskulle. Jo, det är en del sex, utan skidmask, men det är egentligen ovidkommande, mest en underhållande krydda.

Grundpremissen är i alla fall lättläst som en valaffisch: Gott mot ont. Utförandet desto mer egenartat: Det pågår en kamp mitt ibland oss, närmare bestämt mellan Ettorna och Nollorna, två rymdfolk som slåss om herravälde över universum och våra själar. De båda folken anländer till jorden i filmhistoriens mest barocka rymdskepp (Nollornas ser ut som slottet i Versailles, Ettornas som en gotisk katedral). Mäktiga bildfantasier iscensatta av Dumont och hans hantverkare.

Nollornas ledare är en hovrande bläckplump, som när han tar mänsklig form spelas av favoriten Fabrice Luchini, i en bisarr, kunglig sparkdräkt och galet stirrande blick. Ettorna anförs av ett ljusklot, som när hon stiger ner på jorden görs av den alltid underhållande Camille Cottin (”Ring min agent”).

Bruno Dumonts filmografi är kanske den mest eklektiska i branschen, från den bruntonade, hårdkokta realismen i ”Flandern” (2006) till den egensinniga musikalen ”Joan of Arc” (2019). Bäst är ändå ”Mysteriet i Slack bay”, ett skruvat klassdrama från samma nordfranska kustlandskap som brukar dyka upp i Dumonts filmer (där han också föddes), iscensatt med medvetet överspel och bärande släktskap med såväl Monty Python som Jacques Tati.

Man måste älska egensinnet, det dåraktiga modet att gå en egen vindlande väg, som inte alltid leder till vare sig den stora publikens eller kritikernas hjärtan. Den här gången har han överträffat sig själv när det gäller knasnivå, vilket inte bara är av godo.


En imponerande infallsrik och bitvis underhållande samhällskommentar, som väcker många frågor

Är det en kalkon? I så fall en medveten sådan. Vilket paradoxalt nog i så fall berövar filmen nämnda epitet, eftersom en kalkon är en film med högt flygande pretentioner men utan bärande vingar. Nej, ”Imperiet” svävar istället, självsäkert, några meter ovanför rimlighetens fundament. En galen C-film med europeisk A-filmbudget.

Det är knappast heller slipad satir men det är väl ändå där någonstans som ”Imperiet” landar, i en imponerande infallsrik och bitvis underhållande samhällskommentar som väcker många frågor.

Handlar det möjligen om extremhögerns landvinningar i hemlandet? Eller sociala mediers skadliga inverkan på mänskligheten? Och inte minst: får man en magisk svamp med biobiljetten? Det skulle garanterat göra publiken mer kompatibel med Dumonts rövarhistoria.

Se mer: Fler fyndiga Fabrice Luchini-filmer: ”Potiche – en fransk troféhustru” (2010), ”Bakom stängda dörrar” (2012), ”Brottet är mitt” (2023).

Läs fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Fredrik Sahlin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Sharmarke Elmi: ”Jag var livrädd för teater!”

Kultur maj 26, 2025

Vecka 21 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur maj 25, 2025

Anders Svensson: ”Hen” fyller 10 år – och fortsätter att väcka känslor

Kultur maj 25, 2025

Bilan Osman: ”Känns ibland som att hela mitt liv består av polisanmälningar”

Kultur maj 25, 2025

Michael Jackson-film skjuts upp igen

Kultur maj 25, 2025

Anna Axfors: Jag har två barn och har fortfarande inte lärt mig att vara mamma

Kultur maj 25, 2025

Åsa Beckman: I Gaza längtar barnen efter mödrarnas famn

Kultur maj 25, 2025

Jessica: Hur fira mors dag när man ingen mamma har?

Kultur maj 25, 2025

Kulturdebatt. Skam är en livsfarlig känsla som utnyttjas av politiska charlataner

Kultur maj 25, 2025

Redaktörens Val

Skammen skuggade Truls Möregårdh på väg mot OS-succén

maj 26, 2025

Mopedljudet i himlen som ukrainarna avskyr – och soldaten de älskar

maj 26, 2025

Elias Rosell: Orbán är Putins bästa vän i Bryssel – slopa Ungerns rösträtt

maj 26, 2025

Rysk hockey inte välkommen i OS

maj 26, 2025

Drama när USA vann VM – för första gången på 92 år

maj 25, 2025

Senaste Nytt

Djurgården ny serieledare efter derbyseger

maj 25, 2025

Karin Eriksson: Nya boken gör det svårt att vifta undan anklagelserna mot Biden

maj 25, 2025

Gyökeres hjälte i cupfinalen

maj 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?