Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

december 7, 2025
Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

december 7, 2025
Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

december 7, 2025
Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Fyndiga och smarta ”Sorry, baby” lägger ingen tid på hämnd
Kultur

Fyndiga och smarta ”Sorry, baby” lägger ingen tid på hämnd

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 13, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Fyndiga och smarta ”Sorry, baby” lägger ingen tid på hämnd

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Drama

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

”Sorry, baby”

Regi & manus: Eva Victor

I rollerna: Eva Victor, Naomi Ackie, Lucas Hedges m fl

Längd: 1 tim 43 min (från 11 år). Språk: engelska. Biopremiär

En långfilmsdebutant som regisserar sig själv i huvudrollen, utifrån eget manus. Fallgroparna är som synes många men komikern, skådespelaren och regissören Eva Victor släntrar förbi dem alla, med ett litet, knappt skönjbart, småleende i mungipan.

Det börjar som en lite flamsig förening mellan två vänner som inte sett varandra på ett tag; energiknippet Lydie och den dovare Agnes – som bor kvar i det lilla hus som duon delade när de båda studerade litteratur vid universitetet. Men stämningarna skiftar rätt snart. Eva Victors föredömligt finstilta manus pytsar ut premisserna med kryddmått, låter oss ana konturerna av det trauma som uppstod när Agnes tre år tidigare blev våldtagen av sin handledare.

Det handlar alltså om samtycke, övergrepp och oklara gränser – men släpp genast de förväntningar som dök upp i hjärnan när du läste den här meningens första del. Eva Victor berättar om allt det där, men gör det på ett egenartat vis. Till att börja med skildrar hen inte dådet, kameran står istället kvar på gatan medan mörkret faller runt huset där läraren bor. Efter ett tag ramlar Agnes ut genom ytterdörren, kör hem och berättar för Lydie – och oss – om vad som hänt.

Till skillnad från mer eldfängda filmiska vittnesmål på samma tema, låter Victor offret inneha den absoluta huvudrollen, från start till mål. Ingen möda läggs på spekulativ hämndlystnad, jakt på en skurk eller dividerande om skuld. Istället är det en minutiöst nyanserad historia om helande och förmågan att trots allt gå vidare. Paranoian, själväcklet och alla andra symptom på PTSD finns där, så klart, de är bara inte signalerade via patospockande plakat.

Den återhållna tonen väcker minnet av den amerikanska indiefilmens gyllene 1990-tal. Alltså då, när (halv)unga auteurer (som aldrig själva skulle kalla sig något så pretentiöst som ”auteur”) likt Hal Hartley, Jim Jarmusch och Todd Solonz jobbade med låga budgetar och höga ambitioner att säga något om tillvaron. Ofta med samma dead pan-attityd som Eva Victor.

Det är också trevligt otidsenligt med en film som verkar ha utfärdat mobilförbud, där folk faktiskt läser böcker och inte bangar för att ännu en gång diskutera den eviga frågan om det går att skilja konstnären från konstverket. Eller innehåll från form.

I det här specifika fallet Vladimir Nabokovs klassiska men pedofili-osande roman ”Lolita” – som Lydie avfärdar med en grimas men vars estetiska kvaliteter Agnes ändå uppskattar. Vilket provocerar omgivningen. Kan man beundra ett stycke konst för dess utförande även om man ogillar dess sentenser? Och vice versa?

Kanske ställer Eva Victor samma fråga till oss, eller åtminstone till dem som inte tycker att man bör berätta om övergrepp på det här varmt distanserade viset.

Nog finns det några ynka scener som snuddar vid det banala, men det är som det ska, en debut ska inte vara perfekt. De vägs dessutom upp av en rad smarta och fyndiga detaljer i text, bild och ljud. Jag utgår exempelvis från att Eva Victor är kattägare. Hen och ljudteamet lyckas i alla fall med exakthet efterhärma det skumma strupljud som en katt gör när den har lämnat en död mus i din säng. Snyggt.

Se mer: Tre andra sevärda filmer på temat: ”Anklagad” (1988), ”The perks of being a wallflower” (2012), ”Promising young woman” (2020).

Läs också:

Fler film- och tv-recensioner i DN

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Kultur december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025
Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Kultur december 6, 2025
Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Kultur december 6, 2025
Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Kultur december 6, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

Kultur december 6, 2025
Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Kultur december 6, 2025
Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

december 7, 2025
Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

december 7, 2025
Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

december 7, 2025
Lina Lund: ”Fästning Europa” är inte längre ett skällsord i Bryssel

Lina Lund: ”Fästning Europa” är inte längre ett skällsord i Bryssel

december 7, 2025

Senaste Nytt

Ledare: Peter Wolodarski: Trots regnet av beröm kämpade Trump med att hålla ögonlocken öppna.

Ledare: Peter Wolodarski: Trots regnet av beröm kämpade Trump med att hålla ögonlocken öppna.

december 7, 2025
Så griljerar du den perfekta skinkan

Så griljerar du den perfekta skinkan

december 7, 2025
Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?