Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Det mesta av Imagine Dragons smaklösa pyttipanna glider obemärkt förbi

juni 6, 2025

Merz ”extremt nöjd” efter mötet med Trump

juni 5, 2025

Rutte: Natos nya budgetmål bör vara 5 procent av bnp

juni 5, 2025

Karin Eriksson: Nu får även Trump våndas över Musks attacker

juni 5, 2025

M: ”Stockholm missar gårdsförsäljning i sommar”

juni 5, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
10°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Godstågsnätet monteras ned – trots att utsläppen ska minska: ”Förödande”
Ekonomi

Godstågsnätet monteras ned – trots att utsläppen ska minska: ”Förödande”

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 29, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sverige ser ut att missa samtliga klimatmål till 2045, enligt Naturvårdsverket. Den stora huvudvärken är transporterna, som står för en tredjedel av utsläppen.

I stället för att minska ökade utsläppen från vägtrafiken med 18 procent i fjol, och Sverige riskerar nu att bomma EU:s bindande klimatkrav till 2030. I så fall kan böter vänta.

– Det effektivaste sättet att få ner transportutsläppen är att använda järnväg. Den är elektrifierad och har nästan inga utsläpp alls, säger Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus vid KTH där han varit verksam i deras järnvägsgrupp.

Vägtransporter har länge ökat på tågens bekostnad. Det gäller speciellt för godstågtransporterna. När allt fler varor transporteras runt i landet har lastbil varit den stora vinnaren, och stått för nästan all ökning sedan 1985. I dag körs mer än dubbelt så mycket gods på lastbil som på godståg.

DN kan här presentera nya siffror som visar hur en stor del av godståg-Sverige monteras ner.

Ännu på 1980-talet fanns runt 1 000 stationer runt om i Sverige där man kunde skicka vagnar som oftast kom fram nästa dag – även till små orter.

I dag är det systemet borta.

– Så sent som 1987 fanns 1 200 industrispår – alltså stickspår in till industrier. Nu finns bara runt 20 procent av dem kvar, varav hälften inte används, säger Bo-Lennart Nelldal.

Under samma tid, 1987-2024, har antalet svenska orter med spår som används för att lasta gods gått ner med 73 procent, från 530 till 142.

Vi har alltså 400 svenska orter har där man inte längre lastar godståg.

En dramatisk minskning av tätorter med godstrafik på järnväg

– Orsaken till nedläggningarna är att mindre tågtransporter är svåra att få lönsamma på järnväg jämfört med lastbil. Det krävs upp mot fem vagnar för att vara lönsamt, säger professor Bo-Lennart Nelldal.

Det gör att godstågs-Sverige bytt skepnad och alltmer gått över till att få och stora industrikunder köper hela tåg inom stål, malm eller trä – så kallade systemtåg. Det är också därför som statliga Green Cargo och andra godstågbolag stängt mindre stationer och kraftigt styrt om sin verksamhet till det på bekostnad av enstaka vagnar till fler orter.

– Den ökade konkurrensen om systemtågen pressar nu priserna enormt och de stora aktörerna som Green Cargo eller Hector Rail gör stora förluster år efter år. Det ser faktiskt mörkt ut, säger järnvägsexperten Ulf Nyström, som bevakat tågbranschen i nära fem decennier och är redaktör för den granskande tågsajten jarnvagar.nu.

Han fortsätter:

– Övergången till systemtåg innebär också att väldigt många kunder inte längre kan välja det klimatvänliga tåget.

När allt fler lastningsterminaler läggs ned får det även konsekvenser för den så kallade kombitrafiken, där gods lastas om från järnväg för att köras med lastbil sista biten. Där har lastbilssträckorna i många fall blivit längre.

Hos Polarbröds fabrik i Bredbyn utanför Örnsköldsvik har mjöltransporterna från Halland drabbats. Där har sträckan som mjölet transporteras med lastbil förlängts med cirka 20 mil.

Ett annat problem är godstågens bristande punktlighet. Enligt statliga Trafikanalys definition (max fem minuter försenat till slutstation) kommer bara 7 av 10 godståg fram i tid.

Det fick Transportstyrelsen att konstatera i en kundersökning 2023 att ”järnväg inte ses som ett reellt alternativ när det är kritiskt att godset kommer fram i tid”.

Förutom förseningarna i sig har transporttiden på järnväg dessutom förlängts flera timmar per dygn de senaste decennierna. Trafikverket prioriterar helt enkelt persontrafiken och godstågen tvingas stå och vänta.

Krister Sandberg, kvalificerad utredare på Trafikanalys är kritisk:

– För att järnvägen ska kunna konkurrera måste den komma ned i kostnad i förhållande till vägsidan, och den måste vara tillräckligt pålitlig. Så är det inte i dag.

De senaste två åren har dessutom flera politiska beslut accelererat lastbilarnas kostnadsfördel. Sänkt reduktionsplikt och sänkt dieselskatt har kraftigt minskat bränslekostnaderna. Därtill tillåts numera både längre och tyngre lastbilar än tidigare på svenska vägar.

Samtidigt har banavgifterna höjts för godstågen under flera år, senast vid årsskiftet med närmare 40 procent.

– Det är förödande för järnvägens konkurrenskraft och transportsektorns omställning. Det är dags för regeringen att agera, säger Mattias Goldmann, vd för klimatorganisationen 2030-sekretariatet.

Lastbilar betalar mindre del av samhällskostnader

Transportköparens pris speglar inte kostnaden för buller, luftföroreningar och utsläpp. Dessa kostnader hanteras genom skatter och avgifter. Så stor del av den fulla kostnaden står transporterna för. (Procent)

Lastbilar betalar mindre del av samhällskostnader

Höjda banavgifter och sänkta bränsleskatter har sannolikt försämrat järnvägens konkurrensläge ytterligare.

Källa: Trafikanalys

Sammantaget betalar godståg i dag en betydligt större del av sina samhällskostnader – för sådant som koldioxidutsläpp, föroreningar och slitage – än tunga lastbilar, enligt Trafikanalys.

Professor Bo-Lennart Nelldal sammanfattar problemet:

– Det stora systemfelet är att politikerna säger att de vill ha mer gods på järnväg men i praktiken så fattar de hela tiden beslut som prioriterar lastbilar.

Småskaliga godstågstransporter minskar kraftigt

Andelen småskaliga så kallade vagnslast-tåg där enskilda godsvagnar kopplas ihop till tåg och körs till många olika stationer har minskat starkt av kostnadsskäl. Istället har storskaliga systemtåg där enskilda industrikunder fyller hela tåg som körs mellan punkt A och B ökat.

Småskaliga godstågstransporter minskar kraftigt

Källor: Trafikanalys, Transportstyrelsen. Bearbetning av Bo-Lennart Nelldal, profesor KTH.

Fakta.Allt billigare för lastbilar och dyrare för godståg

● Konkret höjdes järnvägens banavgifter strax före jul 2024 med 37 procent.

Det gjorde tågen i ett slag 10 procent dyrare än lastbilarna. Detta samtidigt som lastbilarna fick 10 procent lägre kostnader, enligt professor Bo-lennart Nelldal.

● Lastbilarna fick sänkt dieselskatt vid senaste årsskiftet, sänkt reduktionsplikt 2024 och ökad vikt och längd (på lastbilarna från 25,25 till 34,5 meter samt från 60 till 74 ton) 2023.

Läs mer:

Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Rävsax för USA:s centralbank inför viktiga jobbsiffrorna

Ekonomi juni 5, 2025

OECD: Växande risker för svensk ekonomi

Ekonomi juni 5, 2025

Carl Johan von Seth: Inflationen nära noll styr Riksbanken mot ny räntesänkning

Ekonomi juni 5, 2025

SCB: Inflationstakten på 0,2 procent

Ekonomi juni 5, 2025

Kinesiska Shein anmäls för fula säljknep

Ekonomi juni 5, 2025

Enorm AI-investering i Strängnäs när kapitaljätte satsar

Ekonomi juni 4, 2025

Vårdpersonal får 25 000 kronor för flyttad semestervecka

Ekonomi juni 4, 2025

Så gick studentmössan från bildningssymbol till svindyr accessoar

Ekonomi juni 4, 2025

”Feg” Trump ger ökad riskaptit bland småspararna

Ekonomi juni 3, 2025

Redaktörens Val

Merz ”extremt nöjd” efter mötet med Trump

juni 5, 2025

Rutte: Natos nya budgetmål bör vara 5 procent av bnp

juni 5, 2025

Karin Eriksson: Nu får även Trump våndas över Musks attacker

juni 5, 2025

M: ”Stockholm missar gårdsförsäljning i sommar”

juni 5, 2025

En av divaklänningarna återfunnen

juni 5, 2025

Senaste Nytt

Världsettan detroniserade grusdrottningen

juni 5, 2025

Nationaldag med regn i söder och sol i norr

juni 5, 2025

Ordkriget mellan Musk och Trump trappas upp: ”Väldigt besviken”

juni 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?