Trafikverkets besked på torsdagen att häva kontraktet med konsortiet WLC som sedan sju år tillbaka ansvarat för bygget av den drygt tre kilometer långa etappen Korsvägen, innehöll också en ny kostnadsprognos:
49,3 miljarder i 2025 års prisnivå – att jämföra med budgeten som sattes 2009 på 20 miljarder. I dagens kostnadsnivå motsvarar det 34 miljarder och skulle innebära en ökning med 45 procent.
Hur de omkring 15 miljarder som alltså fattas i dag ska finansieras måste regeringen avgöra och Trafikverkets eget förslag skickas in om en dryg vecka.
De förhandlingar med Västlänkens övriga avtalsparter, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och Region Halland, om att bidra till att täppa igen budgethålet avbröts i praktiken för ett år sedan då särskilt Göteborgs stads politiska ledning gjorde klart att ansvaret helt ligger hos byggherren, alltså Trafikverket och staten.
DN har tidigare skrivit att Trafikverkets företrädare öppnat för en höjning och förlängning av trängselskatten. Men även där säger Göteborg fortsatt nej.
– Vår hållning är att det inte ska tas ut mer trängselskatt än avtalat, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).
Den politiker som hårdast drivit motståndet mot den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln med tre underjordiska stationer är det lokala partiet Demokraternas Martin Wannholt.
– Det ska inte tas ut mer trängselskatt än de ursprungliga 14 miljarderna i 2009 års prisnivå, sedan ska den skatten avvecklas, säger Wannholt.
Han anser också att det behövs en oberoende kommission som nu reder ut vad som egentligen hänt.
– Varken jag eller någon annan på utsidan kan veta säkert vad som är rätt här. Men jag är rädd att Trafikverket nu skickat ett nytt bondeoffer, NCC, för att dölja sina egna tillkortakommanden. Jag befarar också att man om ett par år kommer tillbaka och säger att än fler miljarder behövs och att tunneln inte blir klar förrän 2035.
Något behov i dag av en kommission som utreder Västlänken ser dock inte vare sig S-ledaren Jonas Attenius eller Moderaternas Axel Josefson, säger de till DN.
– Bygget är Trafikverkets fråga, säger Josefson.
– Vi har en bred samsyn i Göteborg om att fördyringarna är statens och de upphandlade byggjättarnas fråga att lösa. Nu måste regeringen ge besked om hur de ska hantera situationen, säger Attenius.
Läs mer:
Västlänken kan kosta 56 miljarder















