Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Björn Wiman: Nu tar ännu en av alla små-Trumpar makten över världen

Björn Wiman: Nu tar ännu en av alla små-Trumpar makten över världen

december 14, 2025
Johan Esk: Alvar Myhlback – fara eller frälsare för skidsporten?

Johan Esk: Alvar Myhlback – fara eller frälsare för skidsporten?

december 14, 2025
Martin Liby Troein: Strömmer verkar bedrövad – men han behöver faktiskt inte göra det här

Martin Liby Troein: Strömmer verkar bedrövad – men han behöver faktiskt inte göra det här

december 14, 2025
Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

december 13, 2025
Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

december 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken
Ekonomi

Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken

Trafikverkets besked på torsdagen att häva kontraktet med konsortiet WLC som sedan sju år tillbaka ansvarat för bygget av den drygt tre kilometer långa etappen Korsvägen, innehöll också en ny kostnadsprognos:

49,3 miljarder i 2025 års prisnivå – att jämföra med budgeten som sattes 2009 på 20 miljarder. I dagens kostnadsnivå motsvarar det 34 miljarder och skulle innebära en ökning med 45 procent.

Hur de omkring 15 miljarder som alltså fattas i dag ska finansieras måste regeringen avgöra och Trafikverkets eget förslag skickas in om en dryg vecka.

De förhandlingar med Västlänkens övriga avtalsparter, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och Region Halland, om att bidra till att täppa igen budgethålet avbröts i praktiken för ett år sedan då särskilt Göteborgs stads politiska ledning gjorde klart att ansvaret helt ligger hos byggherren, alltså Trafikverket och staten.

DN har tidigare skrivit att Trafikverkets företrädare öppnat för en höjning och förlängning av trängselskatten. Men även där säger Göteborg fortsatt nej.

– Vår hållning är att det inte ska tas ut mer trängselskatt än avtalat, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

Den politiker som hårdast drivit motståndet mot den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln med tre underjordiska stationer är det lokala partiet Demokraternas Martin Wannholt.

– Det ska inte tas ut mer trängselskatt än de ursprungliga 14 miljarderna i 2009 års prisnivå, sedan ska den skatten avvecklas, säger Wannholt.

Han anser också att det behövs en oberoende kommission som nu reder ut vad som egentligen hänt.

– Varken jag eller någon annan på utsidan kan veta säkert vad som är rätt här. Men jag är rädd att Trafikverket nu skickat ett nytt bondeoffer, NCC, för att dölja sina egna tillkortakommanden. Jag befarar också att man om ett par år kommer tillbaka och säger att än fler miljarder behövs och att tunneln inte blir klar förrän 2035.

Något behov i dag av en kommission som utreder Västlänken ser dock inte vare sig S-ledaren Jonas Attenius eller Moderaternas Axel Josefson, säger de till DN.

– Bygget är Trafikverkets fråga, säger Josefson.

– Vi har en bred samsyn i Göteborg om att fördyringarna är statens och de upphandlade byggjättarnas fråga att lösa. Nu måste regeringen ge besked om hur de ska hantera situationen, säger Attenius.

Läs mer:

Västlänken kan kosta 56 miljarder

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Ekonomi december 13, 2025
Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

Ekonomi december 13, 2025
”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

Ekonomi december 13, 2025
Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Ekonomi december 13, 2025
Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ekonomi december 12, 2025
Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Ekonomi december 12, 2025
Billigare paketresor pressar ned inflationen

Billigare paketresor pressar ned inflationen

Ekonomi december 11, 2025
Så mycket dyrare har julbordet blivit

Så mycket dyrare har julbordet blivit

Ekonomi december 11, 2025
Ekonomipristagaren Philippe Aghion: Europa behöver mer grönt industristöd

Ekonomipristagaren Philippe Aghion: Europa behöver mer grönt industristöd

Ekonomi december 11, 2025

Redaktörens Val

Johan Esk: Alvar Myhlback – fara eller frälsare för skidsporten?

Johan Esk: Alvar Myhlback – fara eller frälsare för skidsporten?

december 14, 2025
Martin Liby Troein: Strömmer verkar bedrövad – men han behöver faktiskt inte göra det här

Martin Liby Troein: Strömmer verkar bedrövad – men han behöver faktiskt inte göra det här

december 14, 2025
Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

december 13, 2025
Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

december 13, 2025
Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

december 13, 2025

Senaste Nytt

Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

december 13, 2025
Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

december 13, 2025
Motreaktion mot nedstängd muslimsk folkhögskola: ”Karaktärsmord”

Motreaktion mot nedstängd muslimsk folkhögskola: ”Karaktärsmord”

december 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?