Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

”Ett sätt att introducera nya smaker och konsistenser”

juni 7, 2025

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

juni 7, 2025

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025

Så gör du egen glass som blir ett nyttigt mellanmål

juni 7, 2025

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

juni 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Mulet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”
Klimatet

Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 29, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Green Cargo, som står för nära halva godstågsmarknaden i Sverige, har gått med förlust nästan varje år i över ett decennium, trots att de fått statlig miljökompensation på närmare två miljarder kronor. Fem vd:ar har misslyckats med att vända trenden.

Henrik Dahlin, vd sedan 2023, har ett tydligt uppdrag.

– Att bygga ett bolag som klarar sig utan subsidier och kan stå på egna ben, säger han.

Det var år 2001 som Green Cargo avknoppades från det statliga verket Statens Järnvägar.

Staten gav det nya aktiebolaget exakta finansiella mål – men inga samhällsmål.

Den förra regeringens försök att rädda Green Cargos ekonomi med ett aktieägartillskott på 1,4 miljarder stoppades av EU av konkurrensskäl.

Fakta.Miljökompensation

● Statligt stöd som infördes 2018 i syfte att flytta över mer gods från väg till järnväg.

● Hittills har drygt 3,5 miljarder kronor betalats ut till godstågsbolagen, varav Green Cargo har fått 1,9 miljarder.

● Stödet skulle ha löpt ut 2025 men regeringen förlängde i höstas miljökompensationen till 2030.

● Budgeten är 550 miljoner kronor per år.

Källa: Trafikverket

Bolaget har heller inte nått sina egna punktlighetsmål (lastad vagn till kund inom utlovad timme) på 95 procent sedan 2014.

Med svag kassa och hög skuldsättning är bolaget sårbart – med förhöjd risk att i värsta fall tvingas ansöka om konkurs.

– Vi kommer inte att hamna där om vi följer våra planer. Men det får inte vara för många saker som går emot oss de närmaste åren innan vi har vänt, medger Henrik Dahlin.

För att ta steg mot lönsamhet har den pressade tågoperatören i omgångar dragit in trafik på olönsamma sträckor, sålt lok och minskat personalstyrkan. Det betyder i klartext att godstågs-Sverige krympt markant.

Sedan 1989 har antalet stationer, så kallade taxepunkter, från vilka kunder kan skicka och ta emot gods minskat från cirka 900 till 200 – en minskning med nära 80 procent. Bara i fjol drog Green Cargo in ytterligare ett 30-tal stationer.

En annan nylig besparingsåtgärd var att lägga ned rangeringen, det vill säga där vagnar sorteras om, vid bangården i Ånge vilket ledde till lokalt missnöje. Neddragningar gjordes även på bangårdarna i Borlänge och Sävenäs.

– Det är inte vårt uppdrag att trafikera sträckor som inte är kommersiellt bärkraftiga. Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige. Vi ska drivas på kommersiella grunder.

Det innebär större fokus på färre riktigt stora kunder inom basindustrin som kan fylla hela tåg med gods – så som stål, malm eller timmer.

Men det segmentet som är bolagets räddningsplanka är satt under stor prispress av konkurrenter som tagit marknadsandelar.

– Det är ingen tvekan om att vi kommer behöva fortsätta rationalisera på kostnadssidan. Jag utesluter inte framtida personalneddragningar, men vi kommer inte att behöva göra någon större nedskärning om vi håller våra planer, säger Henrik Dahlin.

Samtidigt har staten och EU som mål att flytta över gods från lastbil till järnväg av klimatskäl. De senaste decennierna har istället lastbilsgods ökat kraftigt på bekostnad av tågen, tvärtemot de politiska ambitionerna.

Men detta ser inte Henrik Dahlin som sin huvudvärk.

– Om man som samhällsmedborgare tycker att klimatomställningen är viktig är det en sorglig historia. Men som vd för Green Cargo är det viktiga för mig att bygga ett långsiktigt bärkraftigt bolag som kan avkasta till våra ägare, säger han.

Tycker du att klimatomställningen är viktig?

– Absolut. En av dragkrafterna med det här jobbet är att få det här att fungera.

När blir ni lönsamma utan subsidier?

– Några år bort säger jag. Inte i år, kanske inte nästa år heller. Men snart därefter.

Fakta.Green Cargos önskelista till regeringen

● Sänkt banavgift. Pågår en statlig utredning som ska presenteras i juni.

● Höjd miljökompensation. För att jämna ut de konkurrensfördelar som lastbilar fått i form av sänkta kostnader.

● Att godståg ska prioriteras högre än delar av persontrafiken, för att skapa snabbare och punktligare transporter: ”Vi får ofta stå tillbaka även för halvtomma regionaltåg och det kan inte vara samhällsekonomiskt klokt. Ungefär 14 procent av vår tid ute på spåren står vi och väntar på annan trafik, vilket är en fördubbling sedan 2008”, säger Henrik Dahlin.

Läs mer:

Godstågsnätet monteras ned – trots att utsläppen ska minska: ”Förödande”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Översköljs av osäljbara kläder efter lagändring: ”Vi är inga avfallshanterare”

Klimatet juni 6, 2025

Peter Alestig: Extremhettan runt Medelhavet kan ge klirr i svenska statskassan

Klimatet juni 6, 2025

Miljöpartiet om skogsutredningen: ”Riskerar tilliten till svenska myndigheter”

Klimatet juni 5, 2025

Utredning vill ändra svensk skogspolitik i grunden

Klimatet juni 5, 2025

Vetenskapligt råd sågar Sveriges position: ”Väldigt riskabelt”

Klimatet juni 2, 2025

Varningen: ”Särskilt svår” situation med skogsbränder i sommar

Klimatet maj 31, 2025

Peter Alestig: Ruggig tajmning med glaciärkollapsen och det tyska rättsfallet

Klimatet maj 30, 2025

90 procent av schweiziska byn förstörd i raset

Klimatet maj 29, 2025

Peter Alestig: EU:s klimatpolitik förtjänar att hyllas – men den räcker inte

Klimatet maj 28, 2025

Redaktörens Val

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

juni 7, 2025

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025

Så gör du egen glass som blir ett nyttigt mellanmål

juni 7, 2025

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

juni 7, 2025

Första Ullevikvällen en väntad hitparad av Håkan Hellström

juni 7, 2025

Senaste Nytt

Kontroversiell järnväg i Himalaya invigd

juni 6, 2025

Little Simz håller sig kvar på den brittiska hiphop-tronen

juni 6, 2025

Nygrens succé fortsätter – Sverige slog Ungern

juni 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?