Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Guillermo del Toros passionsprojekt ”Frankenstein” saknar själ
Kultur

Guillermo del Toros passionsprojekt ”Frankenstein” saknar själ

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Guillermo del Toros passionsprojekt ”Frankenstein” saknar själ

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Skräckdrama

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

”Frankenstein”

Manus & regi: Guillermo del Toro.

I rollerna: Oscar Isaac, Jacob Elordi, Mia Goth, med flera. Längd: 2 tim 29 min. Språk: engelska. Biopremiär 24/10, Netflix 7/11.

”It’s aliiiiive!” Colin Clives galna glädjeskrik i ”Frankenstein” (1931) är för evigt förknippat med den likbleka drasuten i Universals ikoniska monsterstall. När Netflix gjorde tumme upp för 2025 år version kunde kanske ett liknande skrik höras från Bleak House? Det är den prylfyllda ”man cave” där den stilsäkra fantastikfilmaren Guillermo del Toro samlat film- och andra nördkulturella artefakter – och i vars foajé man hittar ett upphängt modellhuvud föreställande just Boris Karloffs gestaltning av Frankensteins monster.

Regissören har beskrivit sin filmatisering av Mary Shelleys roman som sin ”djupaste dröm”. För vänner av visionärer är det hjärtevärmande att se en dröm gå i uppfyllelse, men också en påminnelse om hur sällan verkligheten kan mäta sig med drömmen.

Scenografi, mask, kostym, foto – allt ser ut precis som det ska, som man önskar och förväntar sig av en filmens skräckromantiska häxmästare. Ändå känns helheten inte levande. Mer som ett överarbetat moodboard i rörelse än en film där de alla, var för sig, välgjorda bitarna hör ihop.

Någonstans ”allra nordligast” har ett danskt skepp på nordpolsexpedition fastnat i isen. Ute i kylan hittar de en man, svag och köldskadad, som har en väldig och våldsam best (Jacob Elordi) efter sig. ”Ta honom till mig!”, skriker monstret.

Fullvuxna besättningsmän kastas runt som de vore bebisar. Några actionfyllda ögonblick senare (mer ”Hellboy” än ”Crimson peak”, om man ska tala del Toro-referenser) uppstår en stunds lugn där den skadade mannen, doktor Victor Frankenstein (Oscar Isaac), börjar berätta för kaptenen om monstrets ursprung och om sig själv – monstret som skapade honom.

Ja, människan är det värsta monstret. En i sammanhanget gammal sanning som ännu en gång gör sig påmind med berättelser-i-berättelsen om besatthet och hybris, om gudskomplex och vetenskapliga överskridanden av naturens gränser.

Vi ser skymtar av Frankensteins barndom med en kärleksfull mor och en elakt drillande läkarfar. Vi ser pojken förargas över sin pappas misslyckade försök att rädda mamman från en för tidig död. Vi ser ett elakartat snille ta form som ger sig hän att studera hårt för att överträffa sin far och besegra döden.

Frankensteins kaxiga skräckrenoveringar av Skaparens design sätter ljus på ansvaret kring att sätta liv till världen, en fråga som 1800-talsmiljön till trots är minst lika relevant i dagens AI-experimenterande samhälle. Även om James Whales 1930-talsfilmatisering kan verka lite väl komprimerad för fans av förlagan är del Toros mustiga expansion ett exempel på hur det kan bli i extremernas långrandiga ände.

Snarare än att känna det piskande regnet när blixtarna slår mot tornet och monstret får liv känns ”Frankenstein” som en besiktning av ett byggprojekt som gått över budget. Trots de rätta byggstenarna känns det varken inbjudande eller inbott.

Guillermo del Toro, som kallat monster för ”ofullkomlighetens skyddshelgon”, tar verkligen skapelsen i försvar med ett slutanförande så sentimentalt att det tippar över till det löjeväckande. Den lever, den lever, den leeeever! Så varför känns den så död och själlös?

Se mer. Passionsprojekt som kostade mer än vad de smakade: ”The fountain” (2006), ”Silence” (2016), ”Megalopolis” (2024).

Läs också:

Oscarsregissören: ”Korkade människor skrämmer mig mer än monster”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025
Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Kultur december 6, 2025
Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Kultur december 6, 2025
Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Kultur december 6, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

Kultur december 6, 2025
Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Kultur december 6, 2025
Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Kultur december 6, 2025
Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025

Senaste Nytt

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

december 6, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?