Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Få har råd att köpa villa: ”Håller på att bli en klassfråga”

juni 20, 2025

Putin: Ryssland får inte hamna i recession

juni 20, 2025

Sommargäster ökar trycket på kustkommunernas hemtjänst

juni 20, 2025

Så kan Iran svara på angrepp från USA

juni 20, 2025

Polis: Svenska gängtoppar styr också i Finland

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Gulliga ”Bob Trevino likes it” sparar inte på tårarna
Kultur

Gulliga ”Bob Trevino likes it” sparar inte på tårarna

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 1, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Dramakomedi

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Bob Trevino likes it”

Manus & regi: Tracie Laymon

I rollerna: Barbie Ferreira, John Leguizamo, French Stewart m fl. Längd: 1 tim 42 min (från 11 år). Språk: engelska. Biopremiär

”Jag trodde att drama var när skådespelarna grät, men drama är när publiken gråter”, sade regissören Frank Capra en gång för länge, länge sedan. Det är ett ideal att sträva efter. Men det finns gråtattacker man aldrig glömmer, ofta förlagda till slutet. En uppdämd spänning som brister: Emma Thompsons i ”Förnuft och känsla”, Timothée Chalamets i ”Call me by your name” och Robert de Niros i ”Tjuren från Bronx”.

Lily Trevino gråter redan under förtexterna. Hulkande, grimaserande i mörkret, lutad över blåljuset i sin mobil, dit hennes kille har felskickat ett hett efter-sex-sms till någon som heter Heidi. Hon skriver först ett snäsigt svar, sedan ett menlöst och inställsamt, som hon skickar.

Barbie Ferreira gör det där bra genom hela filmen, separerar handlingar från känslor. Hennes Lily går omkring i världen lite som någon som försöker vara normal och trevlig med blod sprutande ur huvudet. Hon är till för allas behov utom sina egna. Hon är personlig assistent åt en kaxig brud med ms (Lauren ”Lolo” Spencer från ”The sex lives of college girls”). Hon förödmjukar sig till stalker-nivå för att få sin narcissistiska pappas (French Stewart) kärlek. Ett psykologbesök slutar med att hon tröstar terapeuten.

När hon i spädbarnssymbiotisk pappalängtan kontaktar en man på Facebook som har samma namn som pappan, talar allt dramaturgiskt vett för att det måste gå illa.

Alla skulle ha blockat henne, lagt benen på ryggen eller utnyttjat läget. Alla utom just denne alternative Bob Trevino (ljuvliga John Leguizamo får äntligen vara så snäll som han ser ut), som lever i ett barnlöst, ömt men sorgset äktenskap och hunsas av en idiotrasistisk chef.

I stället blir de två såta vänner. Bob gör allt en pappa ska göra och som Lilys aldrig gjort: Lagar trasiga saker, campar, lyssnar när hon pratar.


Han behöver någon att ge en hundvalp till. Hon behöver någon som ger henne en hundvalp. Mer är det inte med det

Det är en sann historia, regissörens egen, men den är en osannolik historia för att den är så friktionsfri. Är oväntad vänlighet från en främling är allt som krävs för att en kvinna med livslångt trauma ska få ett nytt liv? Kan man begå en så gränslös handling ostraffat? Lily är som en gullig, asexuell Martha Scott i ”Baby Reindeer”. Det kan verka lite meningslöst nu när den serien finns och går så långt och är så modig.

Man hade också absolut kunna följa Capras råd och åtminstone sparat på tårarna till ett, avgörande ögonblick i stället för att låta dem sippra ut under hela filmen.

Samtidigt är det något befriande med att presentera så allvarliga ”daddy issues” utan att slentrianmässigt översätta dem till sexuella ”issues”. Han behöver någon att ge en hundvalp till. Hon behöver någon som ger henne en hundvalp. Mer är det inte med det.

Överraskningen är att det hemska inte händer. Lättnaden är smittande.

Se mer. Tre andra filmer med John Leguizamo: ”Romeo & Julia” (1996), ”Summer of Sam” (1999), ”Moulin Rouge!” (2001).

Läs fler film-och tv-recensioner och fler texter av Kerstin Gezelius

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Säverman: Midsommarminnen

Kultur juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

Kultur juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

Kultur juni 20, 2025

Yaya Bey närmar sig ikoner som Erykah Badu och Jill Scott på ”Do it afraid”

Kultur juni 20, 2025

Filmlistan vecka 25: Zombieskräcken lever i ”28 years later”

Kultur juni 20, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 25

Kultur juni 20, 2025

Björn Wiman: Hur miserabelt det än är serveras alltid ny snaps till sillunchen

Kultur juni 20, 2025

Johannes Klenell: Regeringen jävlas med sosseriet – det liknar Ungern

Kultur juni 20, 2025

Pixars ”Elio” är på tok för mycket av det goda

Kultur juni 19, 2025

Redaktörens Val

Putin: Ryssland får inte hamna i recession

juni 20, 2025

Sommargäster ökar trycket på kustkommunernas hemtjänst

juni 20, 2025

Så kan Iran svara på angrepp från USA

juni 20, 2025

Polis: Svenska gängtoppar styr också i Finland

juni 20, 2025

Över 40 palestinier dödade – Israel medger beskjutning

juni 20, 2025

Senaste Nytt

”Jag ser ingen anledning att mina barn skulle skriva i krypterade chattar”

juni 20, 2025

Polisrazzia mot Spaniens socialistparti

juni 20, 2025

Världens längsta kvinna gör basket-succé i Kina

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?