”Skolor befarar mer fusk med nya textroboten”, skrev DN i december 2022.
Då hade bolaget Open AI precis lanserat Chat GPT, en chattrobot som kunde svara på (vissa) frågor, sammanfatta innehållet i långa texter och skriva poesi. Två och ett halvt år senare har tjänsten förbättrats, fått flera framgångsrika konkurrenter och förändrat utbildningen på många skolor och universitet.
DN har talat med gymnasieelever i Göteborgsområdet om hur de använder Chat GPT för att fuska och om hur deras lärare hanterar verktyget. Eleverna har fått löfte om att vara anonyma i texten.
En 18-årig kille som läser på samhällsvetenskapsprogrammet berättar att han är van att använda chattroboten.
– Inlämningar är det enklaste egentligen. Du har dina frågor, och så kan du bara lägga in dem i Chat GPT, säger han.
Men, tillägger 18-åringen, lärarna kan se vilka ändringar som gjorts i ett textdokument. Därför lägger han aldrig in en färdig Chat GPT-text i den fil han lämnar in. I stället öppnar han ett nytt dokument, där han skriver av chattrobotens svar.
Verktyget kan även användas på prov, säger flera elever. En tjej som läser sista året på samhällsvetenskapsprogrammet säger att man kan låta roboten skriva analyser på förhand, och sedan försöka memorera dem för att kunna skriva ner dem i provsalen. En kille som går i trean på teknikprogrammet tar metoden ett steg längre. Han brukar helt enkelt skriva ut chattrobotens svar och ha med dem in i klassrummet.
– Vi får ju egentligen inte ha med oss nånting sånt in på proven. Och lärarna vet att det förekommer. Men de kollar inte igenom papperen, säger han.
Flera av eleverna säger att de låtit Chat GPT skriva tal, utan att deras lärare märkt något.
– Det beror på hur bra man är på att ändra och hur säker man är i sitt framträdande, säger en 19-årig tjej som läser på samhällsvetenskapsprogrammet om risken att bli påkommen.
En 18-årig kille som läser på naturvetenskapsprogrammet är inne på samma spår.
– Man får vara bra på att ge instruktioner, och finjustera instruktionerna. Man kan be den skriva lite enklare om det låter för professionellt. Om man är duktig märker lärarna ingenting, säger han.
De flesta av eleverna som använt Chat GPT för att fuska betonar att det är viktigt att be chattroboten att anpassa sitt språk. Den 19-åriga tjejen som använt AI-verktyget för att skriva ett tal säger att hon brukar få roboten att omformulera texten flera gånger, och sedan jobba vidare med den på egen hand.
– Ber du den att skriva någonting kommer den skriva som om en vuxen skrivit det. Så man får be den att skriva som en 16-åring, säger hon.
En 17-årig kille som läser på naturvetenskapliga programmet låter en annan AI-tjänst, som är specialiserad på att göra chattrobotarnas texter mer lättlästa, sköta omformuleringarna.
– Man kan gå in på en sån där ”humanizer”, där man lägger in texten och så gör den om den, säger han.
Alla elever som DN talat med känner till Chat GPT, men vissa säger att de undviker verktyget. En del säger att deras lärare slutat med inlämningsuppgifter och att det är svårt att ta hjälp av chattroboten på prov där de inte känner till frågorna i förväg. Andra säger att lärarna börjat använda så kallade AI-detektorer för att upptäcka om en text är producerad av Chat GPT.
– Jag har lärt mig att man inte ska använda det, för jag har blivit påkommen, säger en kille som läser andra året på samhällsvetenskapliga programmet.
En tjej som läser sista året på naturvetenskaplig linje tror att det är stora skillnader mellan olika klasser. Men hon konstaterar att användningen ökat snabbt under hennes gymnasietid.
– I början var det knappast nånting. I trean har det blivit fler och fler användare, känns det som, säger hon.
Känns det som om lärarna har kontroll, tycker du?
– Nej, de kan inte kontrollera det särskilt mycket, tror jag. De vet kanske inte heller så mycket – att folk använder det så ofta, säger hon.