Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Veckans superkombo: Côtes du Rhône och marockanska köttbullar

Veckans superkombo: Côtes du Rhône och marockanska köttbullar

december 5, 2025
Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

december 5, 2025
Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

december 5, 2025
Med smak av pepparkaka

Med smak av pepparkaka

december 5, 2025
Säverman: Vi slank in på bio en dag

Säverman: Vi slank in på bio en dag

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hajpade julkalendrar säljs vidare: ”Sålts 350 Caia-kalendrar för totalt en miljon”
Ekonomi

Hajpade julkalendrar säljs vidare: ”Sålts 350 Caia-kalendrar för totalt en miljon”

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 2, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Hajpade julkalendrar säljs vidare: ”Sålts 350 Caia-kalendrar för totalt en miljon”

Bianca Ingrosso, som jobbar som kontrollant på flygplatsen, vaknar till liv när en väska landar på bandet. Med stigande intresse skannar hon in en stor necessär som visar sig innehålla produkter från det egna skönhetsmärket Caia.

Det är årets adventskalender och i reklaminlägget på temat ”en skönhetsresa” uppmanas hennes 1,4 miljoner Instagramföljare vara redo att köpa produkten.

Och kalendern för 2 995 kronor sålde mycket riktigt slut snabbt.

Samma trend syns även hos e-handlaren Lykos egna kalendrar.

– Vi sålde dubbelt så många ordrar första timmen jämfört med någon enskild försäljningstimme i bolagets historia, berättar kommunikationschefen Tom Thörnblom.

Även butiken Kicks egna varianter ska ha sålt slut inom en timme.

– Det är ett nytt rekord för oss. En stor anledning till det höga trycket var drivet av den stora hajp våra kalendrar fått i sociala medier, säger vd:n Carola Lundell.

Och där ligger förklaringen till framgångarna, enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson som hänvisar till forskning på området.

– De som är väldigt aktiva på sociala medier är mer rädda för att gå miste om upplevelser och bra erbjudanden, som när kalendrar släpps, då de ständigt kollar efter uppdateringar. Man kan känna oro och ångest över att missa något.

Eva Ossiansson menar att företagen spelar på våra behov av att känna delaktighet, vilja att göra bra klipp och rädsla för att saker ska ta slut.

– Företag använder triggers för att få konsumenter att agera. Vi blir rädda att vi ska hamna utanför hajpen och köper kalendrar för att känna att vi är med i matchen och en del av en samhörighet.

Känslan blir ännu starkare om det finns en personlig relation till varumärken eller influerare.

– Du kanske tillhör ett gäng som följer en viss influerare eller är med i gemenskapen kring ett visst varumärke. Då känner du en grupptillhörighet i själva konsumtionen av prylarna.

Med det sagt ska vi såklart inte bortse från att många finner glädje och nyfikenhet i att öppna luckorna.

– Vi njuter mer när vi känner att vi gjort ett klipp och fått tag på grejerna. Det blir en upplevelse i sig som vi är villiga att betala för.

Eva Ossiansson uppmanar dock till eftertanke. Många varumärken garanterar att köparen sparar flera tusen kronor på att köpa kalendern i stället för de enskilda produkterna.

– Nej, vi tjänar ju ingenting på det. Vi måste fråga oss om vi behöver det här och hade köpt det annars? Troligtvis inte, vilket leder till merförsäljning och att du köper fler produkter som du inte tänkt köpa.

Samtidigt tappar många kalendrar i pris redan innan första december enligt prisjämförelsesajten Prisjakt.

– 43 procent av kalendrarna gick ned i pris under november, de tappade i genomsnitt 24 procent, berättar konsumentanalytikern Isabella Ahmadi.

Hon säger att det i likhet med förra året var mest sannolikt att hitta de lägsta priserna under Black Week, men inte nödvändigtvis under just Black Friday.

Men det sagt finns ingen fyndgaranti – priset på runt 30 procent av kalendrarna steg nämligen med 24 procent under samma period.

– Det är naturligt att det både ökar och minskar, och ibland rör det sig bara om några kronor.

När efterfrågan är stor uppstår också en andrahandsmarknad. På Tradera finns exempel där kalendrar från Caia lags ut för närmare 6 000 kronor, det vill säga det dubbla priset. Snittpriserna ligger dock på runt 3 250 kronor, enligt pressansvariga Sofia Hagelin.

– Under oktober och november i år har det sålts omkring 350 Caia-kalendrar för totalt runt en miljon kronor, berättar hon.

Hittills har runt hälften av alla kalendrar sålts. Försäljningen har blivit trögare vilket kopplas till att intresset är som högst vid lanseringarna då det finns färre exemplar.

– Man ska se till att vara tidigt ute. Det är alltid en balans mellan tillgång och efterfrågan.

Sofia Hagelin berättar att de fick rensa bort mycket annonser i början.

– Folk hade förbeställt och försökte sälja innan de fått hem produkterna. Dropshipping är inte tillåtet hos oss. Nu är utbudet större och då sjunker priserna.

Ingen av företagen vill avslöja hur många kalendrar de släpper, men både Lyko och Kicks uppger att de nu överväger köpbegränsningar i framtiden.

– Vi har själva observerat att efterfrågan på Kicks egna kalendrar har spillt över på andrahandsmarknaden, där de har sålts på Tradera för 2–3 gånger sitt ursprungliga pris, säger vd Carola Lundell.

DN har sökt Caia.

Fakta.Dropshipping

Dropshipping är en affärsmodell som säljer produkter på nätet utan att hantera dem själva. Kunden beställer varan på hemsidan och betalar till företaget bakom hemsidan. Företaget skickar sedan beställningen vidare till en fristående producent, inte sällan i Kina, som sedan skickar varan direkt till kunden.

Vanliga konsumentproblem vid dropshipping är att varan inte motsvarar förväntningarna, att det är krångligt eller dyrt med returer och att företaget bakom hemsidan är svårt att få kontakt med.

Källa: Konsumentverket.

Läs mer:

Vuxenleksak är årets julklapp

De spelar i årets julkalender: ”Lite ’House of cards’ för barn”

Taj Mahal, Titanic och Labubus – här är bidragen till Årets pepparkakshus

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025
Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Ekonomi december 4, 2025
Inflationen 0,3 procent i november – faller kraftigt

Inflationen 0,3 procent i november – faller kraftigt

Ekonomi december 4, 2025
Riksbankschefen: ”Vi har ätit upp inflationsförlusten”

Riksbankschefen: ”Vi har ätit upp inflationsförlusten”

Ekonomi december 3, 2025
Choklad och kaffe gör matkassen till jul dyrare

Choklad och kaffe gör matkassen till jul dyrare

Ekonomi december 3, 2025
EU stoppar rysk gas – oljan fortsätter flöda

EU stoppar rysk gas – oljan fortsätter flöda

Ekonomi december 3, 2025
”Jag är nyskild och nyrik, hur ska jag placera pengarna?”

”Jag är nyskild och nyrik, hur ska jag placera pengarna?”

Ekonomi december 3, 2025
Polisen slog till mot spellokalen redan 2020

Polisen slog till mot spellokalen redan 2020

Ekonomi december 1, 2025

Redaktörens Val

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

december 5, 2025
Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

december 5, 2025
Med smak av pepparkaka

Med smak av pepparkaka

december 5, 2025
Säverman: Vi slank in på bio en dag

Säverman: Vi slank in på bio en dag

december 5, 2025
Efter 18 år – stjärnans rekordsvit är bruten

Efter 18 år – stjärnans rekordsvit är bruten

december 5, 2025

Senaste Nytt

Så många gånger måste du använda jultröjan

Så många gånger måste du använda jultröjan

december 5, 2025
Ledare: Trump och Witkoff har gjort sig till Putins nyttiga idioter

Ledare: Trump och Witkoff har gjort sig till Putins nyttiga idioter

december 5, 2025
Pål Jonsson: USA är tydliga med att artikel fem gäller

Pål Jonsson: USA är tydliga med att artikel fem gäller

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?