Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Israeliskt sjukhus träffat av iransk robot

juni 19, 2025

Susanne Ljung: Varför kan man inte sluta titta på Kris Jenners nya fejs?

juni 19, 2025

De lever intill sina barns gravfält och granne med forna fiender

juni 19, 2025

Åtta sekunder – hörna: Splittrat kring nya målvaktsregeln

juni 19, 2025

Karolinska tar in advokater i ”polisarbete” mot personalen

juni 19, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Något regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hampus Hallberg: Såklart teatern blir ocool när alla är så gamla
Kultur

Hampus Hallberg: Såklart teatern blir ocool när alla är så gamla

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teaterdebatten om coolhet (DN, 15/4), som utlöstes av att Sydsvenskans Sara Berg (31/3) nostalgiskt mindes hur coolt det var med scenkonst i Malmö under 00-talet, har handlat mer om vem som går på teater än om vem som skapar den.

Men det ena hänger självklart ihop med det andra.

Titta till exempel på de fria grupperna i Stockholm. När Galeasen startade (1984) var teaterns konstnärliga ledare 23 år, medan Giljotin (1989), Tribunalen (1995) och Moment (2000) alla grundades av människor under 30.

Att någon som är lika ung i dag skulle få verksamhetsstöd och kunna öppna en egen teater är en närmast absurd tanke. Kulturstöden minskar eller är låsta i redan existerande verksamheter.

I dag är de konstnärliga ledarna för dessa teatrar alla över 50, många runt 60 år. Frigrupper sägs ofta vara den del av Teatersverige som ska ”syresätta” resten av systemet, men den höga medelåldern leder till att unga regissörer sällan gör teater där. Och om de inte får en chans – var ska institutionerna hitta sina nya regissörer?

Det måste inte vara så här!

I ett nordiskt perspektiv är det tydligt att Sveriges nationalscen har halkat efter, både vad gäller antalet produktioner av yngre regissörer och satsningar på stora scener. Sedan 2015 har så här många verk producerats – för en vuxen publik – av regissörer under 40 år:

– Det Kongelige Teater, Danmark: 40 produktioner, varav 15 på stora scenen.

– Nationaltheatret, Norge: 28 produktioner, varav 11 på stora scenen.

– Dramaten, Sverige: 13 produktioner, varav 1 på stora scenen.

Institutionerna har ett ansvar för talangutvecklingen. I Europa har flera institutioner sidoscener med egna konstnärliga ledare där yngre förmågor får skapa vuxenteater – ibland med någon nisch – experimentellt, nyskrivet eller kollektivt.

Kring millennieskiftet fanns både Backstage på Kulturhuset Stadsteatern och Elverket på Dramaten. Några liknande initiativ finns inte i dag, vare sig i Stockholm eller i övriga Sverige.

Det pratas ofta om att man vill nå just den unga ”coola” målgruppen, men det görs inga seriösa försök. Spelar det någon roll? I Göteborgs-Posten (20/4) landar Johan Hilton, apropå teaterdebatten, i att varje ålder har sina kulturella behov. Klubbkidsen kommer väl till teatern när de blir äldre, resonerar han. Men om unga vuxna ändå vill gå på teater, precis som Hilton och Berg när det begav sig, var ska de gå då?


Sveriges stora institutioner behöver öppna scener för nästa generation: Starta ett nytt Backstage, ett nytt Elverket! Frigrupperna behöver förnyelse: Byt ut era konstnärliga ledningar!

Framtidens röster bankar inte på dörren hur länge som helst utan att bli insläppta. Sveriges stora institutioner behöver öppna scener för nästa generation: Starta ett nytt Backstage, ett nytt Elverket! Frigrupperna behöver förnyelse: Byt ut era konstnärliga ledningar!

Svensk teater behöver bli relevant. I stället för att få dem i slutet av sina karriärer att anpassa sig till en yngre publik – ge utrymme till de unga att göra teater!

Det blir coolt.

Läs mer:

Jacob Lundström: Hur ”coolt” är äckelägget i Göteborg?

Lisa Boda: Titta hit – gen z kan visst göra underbar teater

”Can’t help failing in love” gör det roligt att bli dumpad på teatern

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

De lever intill sina barns gravfält och granne med forna fiender

Kultur juni 19, 2025

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

Kultur juni 18, 2025

Sanna Torén Björling: Mina amerikanska vänner väger varje ord på guldvåg

Kultur juni 18, 2025

I huset på Klippgatan 19 fick även judarna vara olika och tillåtande

Kultur juni 18, 2025

”Young royals”-stjärnan Edvin Ryding jagar zombier i känslosvallande ”28 years later”.

Kultur juni 18, 2025

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

Kultur juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

Kultur juni 18, 2025

Bengt Ohlsson: Semestertider gör mig illa till mods

Kultur juni 18, 2025

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

Kultur juni 18, 2025

Redaktörens Val

Susanne Ljung: Varför kan man inte sluta titta på Kris Jenners nya fejs?

juni 19, 2025

De lever intill sina barns gravfält och granne med forna fiender

juni 19, 2025

Åtta sekunder – hörna: Splittrat kring nya målvaktsregeln

juni 19, 2025

Karolinska tar in advokater i ”polisarbete” mot personalen

juni 19, 2025

Gina Gustavsson: Plötsligt togs ett kollektivt beslut om att alla skulle pausa minnet

juni 19, 2025

Senaste Nytt

Iransk journalist: ”Alla lever i ångest och rädsla”

juni 18, 2025

Iraninsats delar Trumphögern: ”Vissa är missnöjda”

juni 18, 2025

Varning för att leken försvinner när förskoleklass tas bort

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?