Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Säverman: Att resa och att resa

juni 27, 2025

Salwan Momikas flickvän om mordet: ”Vi kräver svar”

juni 27, 2025

Dramatiskt gripande i Ecuador av kokainkung på flykt

juni 27, 2025

Sommaren är småscenernas tid: ”Intima och betydelsefulla”

juni 27, 2025

Fotbolls-EM 2025: spelschema, grupper, matcher och resultat

juni 27, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Han drömmer om herrefolkshämnd på Japan
Kultur

Han drömmer om herrefolkshämnd på Japan

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Roman

Frans Wachtmeister

”Förlorad mark”

Ellerströms förlag, 245 sidor

Med blott två utgivna böcker har Frans Wachtmeister redan skapat sig en egen nisch i den svenska samtidslitteraturen: både debutromanen ”Territoriella anspråk” och den nu aktuella ”Förlorad mark” handlar om exileuropéer, förmodligen till och med exilsvenskar, i Japan.

Där bor också författaren sedan tio år tillbaka. Jag begår förhoppningsvis inget stort tolkningsövergrepp om jag föreslår att hans halvunga manliga romanfigurer bär spår av egna erfarenheter av främlingskap och integrationsförsök i det nya hemlandet.

Om mödorna i ”Territoriella anspråk” var av mer existentiell natur – debutromanens huvudperson hade redan inledningsvis tvingats förlika sig med att han aldrig skulle komma att integreras – är de i ”Förlorad mark” uppskruvade till en blodig kamp på liv och död.

Fast allting börjar på en rekryteringsfirma. Här arbetar den namnlösa huvudpersonen sedan några år. En gång, för inte så länge sedan, hade han flyt – han rekryterade satan, helt enkelt, och håvade in provision därefter. Dessutom bodde han i en traditionellt inredd lägenhet ihop med en vacker och intellektuell flickvän från en äkta samurajsläkt (!).

Nu finns bara lägenheten kvar. Flickvännen har lämnat honom för en akademisk karriär i Paris, i internsystemet på jobbet lyser hans siffror röda. Under ett formellt möte i en Tokyo-skyskrapa förklarar tre chefer för honom att han får en sista chans. Han har tre månader på sig att leverera, annars förlorar han jobbet. Och arbetsvisumet. Som rekryterare vet han att han själv är iskall på arbetsmarknaden – får han sparken måste han lämna landet. Och det vill han inte, hur lite han än har kvar där.

Varför förstår man inte riktigt. Huvudpersonen har, med egna ord ”förlorat Japans gunst”, och att han ska få tillbaka den är inte troligt. Samma öde drabbade huvudpersonen i ”Territoriella anspråk”. De båda unga männen vet innerst inne att Japan aldrig kommer att ta dem till sitt hjärta – för det är landet alltför konservativt, alltför upptaget av tradition och ursprung. Lite som Sverige, frestas man att tänka.

Och lite som ”Förlorad marks” huvudperson. Han är ingen wokeist, direkt – när det tilltänkta hemlandet avvisar honom går han i stället allt djupare in i essentialismen: ”Vilka var japanerna att se ned på mig? (…) Jag representerade den vita, europeiska rasen, teknologiskt och kulturellt den mest högtstående civilisationen historien skådat. (…) I sanning var vi skapelsens självklara aristokrati, den ädlaste rasen, värdig både beundran och tacksamhet. Japanerna borde buga sig i underdånighet.”

Det behöver knappast påpekas att huvudpersonen inte besitter särskilt många av de egenskaper han tillskriver sin sort. Hans tankar om herrefolkshämnd är just resultatet av kulturellt avvisande – tröstande och relativt harmlösa i hans huvud, men onekligen med långt mörkare implikationer.

Jag bugar mig däremot för Frans Wachtmeister.

Trots randanmärkningar, som en benägenhet att skriva ut för mycket (”Om en rekryterare ens tog sig tid att skumma hans CV skulle denna direkt ta honom för en misslyckad konstnär. Vilket också motsvarade verkligheten ganska exakt.”), besitter denne författare ett särpräglat sätt att berätta. Med enkla medel – humor, våld, skräckinjagande buddhistiska träskulpturer – gör han något nytt av samtidsromanen.

Läs fler artiklar av Greta Schüldt och läs fler bokrecensioner

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Säverman: Att resa och att resa

Kultur juni 27, 2025

Sommaren är småscenernas tid: ”Intima och betydelsefulla”

Kultur juni 27, 2025

Nicholas Wennö: Här är sommarens bästa långfilmer på SVT Play

Kultur juni 27, 2025

”Squid game”-skaparen: ”Jag skulle vara bäst på seriens allra sista lek”

Kultur juni 26, 2025

Anna Wintour slutar som chefredaktör för Vogue efter 37 år

Kultur juni 26, 2025

Berlinbiennalen visar att viktigt ämne inte är detsamma som bra konst

Kultur juni 26, 2025

Underverken, del 6 av 56

Kultur juni 26, 2025

Hannah Wikforss-Green: Är det nu cringens tyranni tar över Stockholm?

Kultur juni 26, 2025

Sverige fick betala ett högt pris för Peter Hultqvists såsande om Nato

Kultur juni 26, 2025

Redaktörens Val

Salwan Momikas flickvän om mordet: ”Vi kräver svar”

juni 27, 2025

Dramatiskt gripande i Ecuador av kokainkung på flykt

juni 27, 2025

Sommaren är småscenernas tid: ”Intima och betydelsefulla”

juni 27, 2025

Fotbolls-EM 2025: spelschema, grupper, matcher och resultat

juni 27, 2025

Polisens varning – då slår sommartjuvarna till

juni 27, 2025

Senaste Nytt

Elias Rosell: Gröna satsningar spricker – det är ingen klimatkatastrof

juni 27, 2025

EU har fått nytt förhandlingsbud från USA

juni 27, 2025

Fler ryska motorcyklar i anfall vid fronten

juni 27, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?