Det är bara en av många bisarra turer kring årets Eurovision. Det italienska tv-bolaget RAI sände ut vad som verkade vara de italienska tv-tittarnas röstsiffror i semifinalen, trots att de ska förbli hemliga fram till efter finalen. Stämmer siffrorna som visades i italiensk tv, fick Israel strax under 40 procent av rösterna där; RAI själva har i ett uttalande sagt att siffrorna var ”ofullständiga”. Oavsett vad – sedan torsdagskvällen har Israels odds rasat så drastiskt att det saknar motstycke.
Det är nu helt tydligt vad som hänt. I sin besatthet av att hålla Eurovision ”opolitiskt”, har EBU genom att låta Israel delta i årets tävling lyckats förvandla den till en opinionsundersökning om kriget i Gaza.
Det är dessutom en bisarrt skev opinionsundersökning, som en snabb webbenkät där ett av svarsalternativen är ”Jag håller på Israel”, och de övriga 25 klickbara rutorna inte har någonting över huvud taget med saken att göra, utan har rubriker som ”det är kul med fågeldräkter” eller ”vad duktig han är på blockflöjt”.
Det krävs inte en doktorshatt i statistik för att gissa hur resultatet i den självrekryterade panelen kan falla ut.
Årets fanfavorit Baby Lasagna från Kroatien – tre kul och stökiga minuter om att flytta från landet till stan – har av många spåtts ta hem segern. Men den hypotesen bygger på att det är Kroatien som vinner tittarrösterna; någon juryfavorit kommer bidraget knappast att vara.
Frankrikes röstekvilibristiska Slimane är å sin sida kattmynta för Eurovisionjuryer – men inte någon tittarfavorit. Schweiz och Ukraina är två urstarka bidrag som kommer att få hyfsade poäng från båda håll, men är hyfsat nog?
Det har aldrig funnits ett bättre läge att kapa Eurovision för att göra politiska poänger i ett av världens största direktsända underhållningsprogram.
Vissa vill dra paralleller till när Ukraina vann 2022, strax efter att Ryssland invaderat. En politisk seger, kan man hävda, byggd på sympatier. Och ja, Kalush Orchestras vinst var ett tydligt exempel på att det finns andra kvaliteter än ”låt” och ”sångröst” som kan avgöra Eurovision. Den stora skillnaden är att det 2022 fanns en bred och okontroversiell opinion för Ukraina i Europa. Så är inte fallet nu; det är en drastiskt polariserad och infekterad situation.
Jag vet inte hur resultatet blir på lördagskvällen. Kanske finns det ändå en så pass stor folklig vilja att rösta på Baby Lasagna att det räcker till en vinst för Kroatien. Kanske har jurygrupperna en favorit så tydlig att det väger tyngst i slutändan.
Men jag tror inte att Eurovision song contest förblir sig likt efter i år. Det sista vi behöver just nu är ett inofficiellt och statistiskt icke-säkerställt opinionsinstitut förklätt till sångtävling.
Läs mer om Eurovision song contest