Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Experten efter bråket med Vance: Mycket nöjd med toppmötet i Alaska

augusti 16, 2025

EKG: Knappast med Blixtens hastighet

augusti 16, 2025

Johan Croneman: Viktigt att vi fortsätter minnas offren från Heyselstadion

augusti 16, 2025

Catia Hultquist: Är det möjligt att göra framgångsrik reality utan urspårade personer?

augusti 16, 2025

Larmet från fängelse i Malmö: Intagen styrde avdelning

augusti 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
16°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hanna Fahl: Eurovision-ledningen stoppar huvudet i sanden
Kultur

Hanna Fahl: Eurovision-ledningen stoppar huvudet i sanden

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 21, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Vad pågår egentligen inom EBU, den europeiska organisationen för public service-mediebolag? Kritiken mot att man tillåter Israel att delta i Eurovision song contest har konsekvent avfärdats av EBU med argumentet att det är en tävling mellan ”public service-bolag, inte regeringar”.

Hur väl håller det argumentet om regeringar själva blandar sig i tävlingen?

Intressant nog var det EBU eget faktagranskningsnätverk, Eurovision news spotlight, som tidigare i veckan publicerade en granskning av reklamkampanjerna för Israels bidrag i Eurovision, och visade hur den israeliska regeringen finansierat den stora pr-offensiven. Reklam är tillåten inför Eurovison, har EBU svarat, ”så länge sådan marknadsföring inte instrumentaliserar tävlingen eller bryter mot dess redaktionella riktlinjer”.

Man kan stilla undra var gränsen går för när tävlingen ”instrumentaliseras”.

Det är inte första gången liknande frågor ställs. Azerbajdzjans seger 2011 kantades av anklagelser om köpta röster. När landet stod värd för tävlingen 2012 var det i allra högsta grad ett diktaturregimens pr-arrangemang – presidentens fru ledde den nationella tävlingskommittén. På hotellsängarna i Baku låg en specialtryckt ”nyhetstidning” på engelska om hur bra allt är i landet (och reklambroschyrer för vackra Nagorno-Karabach).

Att Ryssland inte tillåts delta i Eurovision längre, förklaras nu av EBU med att de ryska tv-bolagen inte ansågs leva upp till kraven på oberoende och uteslöts ur organisationen. Helt i linje med EBU:s favorit-talepunkt om ”public service-bolag, inte regeringar”.


Det regelverk man desperat klamrar sig fast vid är så oprecist och böjligt att det tappar all mening

Det är bara det att det inte riktigt är sant. Ryssland stoppades från tävlingen 2022 redan innan tv-bolagen uteslöts ur EBU; då med ett annat argument: ”Med tanke på krisen i Ukraina som saknar motstycke, skulle ett ryskt bidrag i årets tävling skada tävlingens rykte.” Bring the competition into disrepute. Först någon vecka senare fattades beslutet om uteslutning.

EBU famlar. Det regelverk man desperat klamrar sig fast vid är så oprecist och böjligt att det tappar all mening. Samtidigt sluter man leden och begränsar möjligheterna till journalistisk granskning och kritiska frågor, som Aftonbladets Tobbe Ek tidigare rapporterat. EBU framstår allt mer som en organisation i kris. Eurovision är ett historiskt och unikt kulturarv, värt att värna. Det gör man inte genom att stoppa huvudet i sanden.

Läs mer:

Hanna Fahl: KAJ var ljuvliga även om det inte räckte hela vägen fram

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

EKG: Knappast med Blixtens hastighet

Kultur augusti 16, 2025

Catia Hultquist: Är det möjligt att göra framgångsrik reality utan urspårade personer?

Kultur augusti 16, 2025

Greta Schüldt: Ella Carlsson svär som i ”Battlestar Galactica” – respekt

Kultur augusti 16, 2025

Underverken, del 56 av 56

Kultur augusti 15, 2025

Saga Cavallin: Är musikfenomenet Ethel Cain början till slutet för ironiepidemin?

Kultur augusti 15, 2025

Arc Rooftop: Sydostasiatisk fusion på en av Stockholms härligaste uteserveringar

Kultur augusti 15, 2025

Hanna Fahl: Jag har mer respekt för dem som har Chat GPT som pojkvän

Kultur augusti 15, 2025

Filmlistan vecka 33: ”Materialists” och ”Julies tystnad” är nya på bio

Kultur augusti 15, 2025

Poetvagabonden Byggmästar rör sig i ett välkänt landskap

Kultur augusti 15, 2025

Redaktörens Val

EKG: Knappast med Blixtens hastighet

augusti 16, 2025

Johan Croneman: Viktigt att vi fortsätter minnas offren från Heyselstadion

augusti 16, 2025

Catia Hultquist: Är det möjligt att göra framgångsrik reality utan urspårade personer?

augusti 16, 2025

Larmet från fängelse i Malmö: Intagen styrde avdelning

augusti 16, 2025

Greta Schüldt: Ella Carlsson svär som i ”Battlestar Galactica” – respekt

augusti 16, 2025

Senaste Nytt

Köttbrist i flera år framåt: ”Varit bortskämda”

augusti 16, 2025

Gina Gustavsson: Pippi Långstrump styr för mycket i svensk integrationspolitik

augusti 16, 2025

Tillbaka på jobbet – så hanterar du omställningen

augusti 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?