Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Elin Peters: Därför kan en kris vara bra för kreativiteten

maj 10, 2025

EKG: Som en klubbad oxe

maj 10, 2025

Parisa Liljestrand: ”Kritiken mot mig består av fria fantasier och undermålig drömtydning”

maj 10, 2025

Så lagar du de populära rätterna på bara svenska råvaror

maj 10, 2025

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Här är de första bilderna på gula linjens stationer
Sverige

Här är de första bilderna på gula linjens stationer

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 4, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Att ta sig från Fridhemsplan i centrala Stockholm till Älvsjö i söderort är en ganska bökig historia i dag. Men när gula linjen öppnas för trafik 2034 kommer resan att ta runt 10 minuter.

Men det är ett jättelikt projekt som ska ros i land. Byggtiden är beräknad till nio år. Åtta kilometer tunnel ska konstrueras.

– Vi är i slutfasen av planeringen och nu väntar uppstarten av nästa fas, att börja bygga. Under året kommer man att se allt mer av oss, när vi börjar förbereda arbetsplatserna där vi ska ta oss ner i marken, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.

Sammanlagt kommer linjen att få sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Nu presenteras de första bilderna som visar hur det är tänkt att entréerna till tre av dessa stationer ska se ut.

– Det är de första bilderna på nästa generations tunnelbana. Från Trekantsparken i Liljeholmen kommer man att kunna åka snabbhiss ner till gula linjen, där vi har beslutat att det ska finnas plattformsbarriärer för ökad säkerhet, säger Anton Fendert och fortsätter:

– Sedan kan man åka med de självkörande tågen till både Fridhemsplan och Älvsjö på bara några minuter.

På Fridhemsplan byggs plattformen till den gula linjen under den blå linjen.

– Härifrån kommer det att ta tio minuter att åka till Älvsjö. De självkörande tågen kan gå så tätt som varannan minut, om det behövs. Men vi planerar att starta med fem-minuterstrafik, säger Johan Brantmark.

I Liljeholmen byggs stationshuset ut och får en ny entré mot Trekantsparken.

– Bilden visar Liljeholmen och hur man kommer man in från Trekantsparken till en biljetthall med sex snabbhissar som tar resenärerna ner till gula linjen. Man kan gå in från den andra sidan också, precis som i dag.

Uppgången till stationen Årstafältet kommer att hamna i ett helt nytt hus.

– Stockholms stad ska ju bygga en hel stadsdel där och vi ska se till att den får effektiv och modern kollektivtrafik. Hur just det här nya huset ska se ut är inte bestämt ännu, säger Johan Brantmark.

Han påpekar att när bygget väl drar igång så kommer de första åren att ägnas åt att spränga ut arbetstunnlar.

– Samtidigt byggs två gigantiska borrmaskiner ihop i Älvsjö. När arbetstunnlarna är klara tas tunnelborrmaskinerna ner och sen jobbar de sida vid sida med varsitt tunnelrör, hela vägen till Fridhemsplan.

Läs mer:

Så blir Stockholms nya tunnelbana

Se byggarnas egna bilder på den nya tunnelbanans framväxt

Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ulf Kristersson: Nu finns ett fönster för att göra om underrättelsetjänsten

Sverige maj 10, 2025

Kvinna död efter våldsbrott i Västerås – en gripen

Sverige maj 10, 2025

Statsministern: Regeringen ska utreda vem som spred bilden

Sverige maj 10, 2025

Fyra män frias från våldtäkt på 18-åring med psykisk ohälsa

Sverige maj 9, 2025

Elevers toabesök registreras – ska minska springet

Sverige maj 9, 2025

Regeringens kriminalpolitik saknar stöd i forskningen

Sverige maj 9, 2025

Offret varnade om hotbild innan mordet

Sverige maj 9, 2025

Detta har hänt: Säkerhetsrådgivaren Tobias Thybergs lämnar sitt uppdrag

Sverige maj 9, 2025

Privata bilderna skickades till Regeringskansliet 33 minuter efter utnämningen

Sverige maj 9, 2025

Redaktörens Val

EKG: Som en klubbad oxe

maj 10, 2025

Parisa Liljestrand: ”Kritiken mot mig består av fria fantasier och undermålig drömtydning”

maj 10, 2025

Så lagar du de populära rätterna på bara svenska råvaror

maj 10, 2025

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

maj 10, 2025

Catia Hultquist: Fallet My Martens visar varför samhället måste ta stalking på allvar

maj 10, 2025

Senaste Nytt

VM-debutanten njöt av premiärmatchen: ”Få förunnat”

maj 10, 2025

Elias Rosell: Gnället på AI börjar bli tröttsamt – varför blundar så många för framstegen?

maj 10, 2025

Gina Gustavsson: Techeliten vacklar – kanske gjorde pestråttorna människorna en tjänst?

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?