Nemos dansnummer i Eurovisionfinalen var minst sagt en balansakt av rang. Ståendes på en snurrande vippbräda sjöng hen felfritt sin vinnarlåt ”The Code”, en låt om att hitta och acceptera sig själv.
– Rätt snabbt fick jag en bild av en gungbräda som finns i lekparker, just för det icke-binära temat i låten. Att försöka hitta balansen där emellan är en bra metafor för Nemos resa, säger Fredrik Benke Rydman, en av Sveriges främsta koreografer och personen bakom den 24-åriga schweizaren Nemos dansnummer, till DN.
Rydman ville även att brädan skulle snurra och tog leksaken ”spinning top” som inspiration.
– Man måste ha en hög fart på den för det är bara då den är i balans. Jag tycker det generellt är bra att alltid ha ett riskmoment på scen. Sedan fanns ju alltid utmaningen om Nemo skulle klara det – att hålla balansen och sjunga rent på det är inte lätt.
Nu klarade Nemo numret med bravur. När poängerna började delas ut gick tolvpoängare efter tolvpoängare hens väg. Och för den uppmärksamme tv-tittaren syntes också Fredrik Benke Rydman i green room firandes med det schweiziska teamet.
– Vi var nog alla ganska förvånade över att det var så många länder som gav en tolva. Jag såg på Nemo att hen inte hade väntat sig det alls. Vi kände att det här går för bra för att vara sant, säger han.
– Jag blev så glad för Nemos skull. Hen är en otrolig artist som är så bjussig, varm och kärleksfull hela tiden. Jag hoppas det gick igenom rutan. Det kändes som en fin avslutning på kaotiskt Eurovision.
Fredrik Benke Rydman, just nu själv aktuell med soloföreställningnen ”Master of Dance” på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, är ingen novis inom Eurovisionsammanhang.
2015 stod han för det välkända dansnumret i Måns Zelmerlöws vinnarbidrag ”Heroes” och förra året för det iögonfallande finska numret ”Cha cha cha” med Kärrijä. Även i gårdagens final stod han bakom Finlands bidrag, ”No Rules!” med Windows95man, som kom på 19:e plats.
Att det har varit ett annorlunda Eurovision i år har märkts även bakom kulisserna, säger han men påpekar att det funnits en politisk laddning även tidigare år.
– Skillnaden då har varit att konflikterna tidigare inte har märkts på samma sätt. Alla har ställt upp på att det här är en stor jävla fest. Nu kändes det lite som att ”är festen slut nu”?
Designern Linnéa Samia Khalil, som driver butiken Pampas i Malmö, ligger bakom Nemos scenkläder. Hon blev kontaktad av den schweiziska delegationen så sent som veckan innan tävlingen, som förklarade att Nemo inte kände sig nöjd med den scenklädsel hen skulle ha.
– Jag såg först inte vilka det var som hade skickat meddelandet och svarade att ”jag har inte tid”, för jag hade mycket annat att stå i. Sen såg jag att det var den schweiziska delegationen. Då hade jag tid.
Efter att schweizarna kommit in och provat kläder och bestämt tyger beslutade de sig gemensamt för två outfits. Förra söndagen satte Linnéa och hennes kollegor igång att sy.
– Sedan var det full systuga. Vi jobbade dygnet runt i två dagar för att hinna färdigt.
Det svåraste var att sy in alla fickor för den tekniska utrustningen på ett sätt så att de inte syns – men att det samtidigt håller.
– Det har jag varit otroligt nervös över. ”Tänk om fickorna går upp så att mikrofonen ramlar ut och slutar funka” har jag tänkt. Jag har knappt kunnat kolla på alla repetitioner.
Tror du att kläderna kan ha bidragit till vinsten?
– Det är ju ett lagarbete och alla bitar spelar in. Hen kände sig inte bekväm i den kostymen hen hade innan, och det märks ju på utstrålningen, det är viktigt att man känner sig bekväm i sina kläder. Så en liten del av äran kanske ändå man kan ta åt sig.
Läs mer:
Schweiz vann Eurovision song contest: ”Det galnaste jag varit med om”
DN:s Hanna Fahl: Schweiz vann den mest kaotiska Eurovisionfinalen någonsin
Marcus & Martinus: ”Det är mixade känslor”