Med ett speciellt knep försöker läraren Anna Jansson vid Torsö skärgårdsskola i Mariestad få barnen att lägga undan sina mobiler.
Den här veckan har eleverna i årskurserna 3–6 inte fått några läxor om de hållit sig till maximalt 15 minuter skärmtid per dag, en belöning P4 Skaraborg var först med att uppmärksamma.
15-minutersregeln har gällt under fritiden eftersom eleverna använder datorer i skolan. Ingen kontrollerar skärmanvändningen, men det är inte heller poängen.
– Syftet är att göra barnen uppmärksamma på vad som händer och vad man i stället gör när man plockar bort skärmen, säger Anna Jansson.
Idén har fötts utifrån vad eleverna berättat om sina skärmbeteenden: ”Jag skulle bara kolla en grej på Tiktok och plötsligt hade det gått två timmar”, hör Anna Jansson ofta. Hon känner igen sig själv i beskrivningarna.
– Jag har märkt hur svårt det är att inte skrolla Instagram utan faktiskt städa toaletten som jag hade tänkt.
På bara några dagar har utmaningen haft stor effekt på barnen, anser Anna Jansson. I stället för sociala medier ägnar sig barnen nu mer åt pyssel, utomhuslekar, fotboll, bakning, läsning och mycket mer.
Hon antar att de flesta går tillbaka till gamla skärmvanor efter utmaningen, men det betyder inte att den skärmfria veckan varit bortkastad.
– I stället för att jag predikar och säger ”ajabaja” så får vi en gemensam diskussion om för- och nackdelar med skärmar.
Experimentet i Mariestad väcker Folkhälsomyndighetens, FHM:s, nyfikenhet.
– Det låter jättespännande. Att tillsammans med barnen reflektera över ens skärmvanor är helt i linje med våra rekommendationer, säger Helena Frielingsdorf Lundqvist, läkare och utredare på FHM.
Myndigheten släppte i september nya nationella rekommendationer för barns och ungdomars skärmanvändning. Enligt dem ska barn i lågstadieåldern ha högst två timmar skärmtid om dagen för att ha tid för fysisk aktivitet och att utveckla samtliga sinnen.
– Lagom är bäst på gruppnivå – enligt forskning mår barn i den åldern bäst av 30–120 minuter skärmtid per dag. Det är viktigt att skärmarna inte stjäl tid från andra saker man mår bra av.
Däremot säger forskningen inget om huruvida det medför ytterligare hälsofördelar när man kapar skärmtiden ned till ett absolut minimum, som i Mariestad.
Tre timmar skärmtid eller mer dagligen är förknippat med depressionssymtom, enligt Helena Frielingsdorf Lundqvist. En ny trend som oroar FHM är att tonåringar är uppkopplade och anträffbara även på natten, vilket förstör sömnen.
Helena Frielingsdorf Lundqvist uppmuntrar föräldrar att ta ett samtal dels med sina barn, dels med föräldrar till kamrater.
– Om alla till exempel i klassen är med och förändrar sina vanor minskar risken för att någon känner sig lämnad utanför och för att man väcker någon med ett meddelande mitt i natten.
Skärmar är numera många barns primära sätt att träffa vänner. Tar man mobilen ryker då deras sociala samvaro. Just det var anledningen till att en elev valde att inte delta i Anna Janssons utmaning.
Hon är medveten om att eleverna kan fuska för att slippa läxor.
– Då får det väl vara så. Det står bara två till tre läxor på spel. Jag tycker inte insatsen är så hög.
Det är inte första gången Anna Jansson uppmuntrar elever att dumpa mobilen på fritiden i en veckas tid. Det gjorde hon även för två år sedan, med ungefär likadant resultat.
Fakta.Skärmtid enligt ålder
Folkhälsomyndigheten gick i september ut med nya nationella rekommendationer för barns och ungdomars skärmtid på fritiden:
0–2 år: Ingen skärmtid alls.
2–5 år: Högst en timme per dag.
6–12 år: Högst två timmar per dag.
13–18 år: Högst tre timmar per dag.
Man bör lägga undan skärmar 30–60 minuter före läggdags, anser myndigheten.