Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Sverige utmanar i dressyr-EM

augusti 27, 2025

Annie Reuterskiöld: Med S-beskedet släpper isen greppet om svensk energipolitik

augusti 27, 2025

Skjutning vid katolsk kyrka i USA – uppgifter om döda

augusti 27, 2025

Bisexuell och osynlig? – ny bok vill ändra bilden

augusti 27, 2025

Tomt på läktaren i kampen om Champions League

augusti 27, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd
Kultur

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Tv-serie

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

”The red king”

Serieskapare: Toby Whithouse

Regi: Daniel O’Hara, Lisa Clarke. I rollerna: Anjli Mohindra, James Bamford, Lu Corfield, Adjoa Andoh m fl. 6 avsnitt x 50 min. Språk: engelska

Premiär på Britbox 18 juni

Polisen Grace tittar sig runt i det trånga rummet i den lilla byns enda B&B. Väggar och hyllor är belamrade av allsköns folkloristiska pryttlar: skumma masker, forntida symboler, vridna ornamenterade pinnar. Hon råkar stöta till en liten halmgubbe som hamnar på golvet, mitt i kamerans fokus.

Jo precis, en oblyg anspelning på folk horror-filmens kronjuvel ”The wicker man” (”Dödlig skörd”) från 1973 – en kultfilm i dubbel bemärkelse, som handlar om mord och paganism på en vindpinad skotsk ö. Det är en sällsam skapelse vars rykte överträffar dess kvaliteter, men som också inspirerat till bättre genreövningar, där Ari Asters maffiga ”Midsommar” står i mystiskt majestät (den inte helt eggande nyinspelningen av ”The wicker man” kom 2006, med Nicholas Cage i huvudrollen).

I ”The red king” befinner vi oss på den walesiska ön St Jory, ett populärt turistmål med gamla hedniska parader och barnvänligt skrämmande ritualer – men bakom den gemytliga fasaden döljer sig mörka hemligheter och en gammal folkreligion kallad The true way. Det är hit Newcastle-polisen Grace Narayan blivit tvångsflyttad, som ett inofficiellt straff för att hon angett några kollegor som tagit lagen i egna händer. St Jorys gamla polis har gått i pension och övervakar Grace med illvillig örnblick när hon börjar rota i ett gammalt olöst fall.

Anjli Mohindra (”Doctor Who”, ”Bodyguard”) förvaltar sina vassa repliker väl och ger Grace en självsäker grace. Hon smyger ut sarkasmer ur mungipan samtidigt som hon försöker utreda de inkrökta byborna. Men hon är framför allt en yrkeskvinna som håller benhårt på reglementet; en välkommen antites till filmpolisernas alla Dirty Harrys som behandlar lagen som något som katten släpat in. Med endast en assistent till sin hjälp, den inkompetente infödingen Owen, ger hon sig i kast med falska profeter och egennyttiga predikanter.

Den habile tv-serieskaparen Toby Whithouse (”Bergerac”, ”Being human”) har uppdaterat ”landsbygd mot stad”-konceptet med woke-värden av mildare art: En ung, Indienättad kvinnlig polis står i konflikt den gamla vita ordningen – men framför allt pågår det en moralisk debatt i den inte helt finstilta undertexten. Krocken mellan bonnig lynchjustis och urban upplysning kan väl sägas vara en illustration av vår tids kulturkrig mellan det reaktionära och det progressiva.

Jag hade hoppats på, väntat mig, mer… magi, mer surrealism och mer vanvettig fanatism hos byborna. ”The red king” må dela dna och premisser med de ovan nämnda titlarna men stämningsmässigt är det här mer en ”Morden i Midsomer” med mopsig attityd och torr humor. Komik och mystik – det är en extremt svår kombo. Alla tonbyten och humörsvängningar kräver att man kalibrerar om förväntningarna rejält, men när det väl är gjort framträder en ganska trivsam eskapistisk konstruktion, armerad med några korta utbrott av rustik brutalitet.

Kort sagt: besviken – men ändå underhållen.

Läs också:

Strömmat med Wennö

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Kajsa Haidl: Knappast en tillfällighet att Taylor Swifts förlovning kommer just nu

Kultur augusti 27, 2025

Osäker framtid för Van Gogh-museet

Kultur augusti 27, 2025

Därför kom Fredrik Backmans bok ut i USA först

Kultur augusti 27, 2025

Härligt fjantigt när Marie-Louise Ekman förklarar allt

Kultur augusti 27, 2025

”Eagles of the republic” blir Sveriges Oscarsbidrag

Kultur augusti 27, 2025

Elin Cullhed bottnar i gamla myter och skriver fram individer man tror på

Kultur augusti 27, 2025

Bengt Ohlsson: Fotboll handlar om hopp – och ständig besvikelse

Kultur augusti 27, 2025

Sanna: Strunta i fläskfilén nu och gå på bio i stället

Kultur augusti 27, 2025

Lydia Sandgren: Jag är inte rädd för att AI-terapi ska göra mig arbetslös

Kultur augusti 27, 2025

Redaktörens Val

Annie Reuterskiöld: Med S-beskedet släpper isen greppet om svensk energipolitik

augusti 27, 2025

Skjutning vid katolsk kyrka i USA – uppgifter om döda

augusti 27, 2025

Bisexuell och osynlig? – ny bok vill ändra bilden

augusti 27, 2025

Tomt på läktaren i kampen om Champions League

augusti 27, 2025

Maria Gunther: Så farligt är det att bryta uran

augusti 27, 2025

Senaste Nytt

Kajsa Haidl: Knappast en tillfällighet att Taylor Swifts förlovning kommer just nu

augusti 27, 2025

”Köp indiskt” – Modis svar i tullkriget med USA

augusti 27, 2025

Osäker framtid för Van Gogh-museet

augusti 27, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?