Venedigs finaste taxibåtar får just nu sina mahognydäck blankpolerade och sittkuddarna puffade. En armada av Hollywoods största namn är på väg mot lagunstaden och den pinnsmala ön Lido där inför onsdagskvällens röda mattan-invigning av den 81:a filmfestivalen i Venedig.
Förra årets manus- och skådespelarstrejk, som tvingade många kända namn att stanna hemma, är glömd. Till och med skvallervärdet är skyhögt, särskilt kring hur festivalen ska hantera närvaron av både Angelina Jolie och Brad Pitt, sjukt nog fortfarande mitt i sin infekterade skilsmässa. Eller Joaquin Phoenix, som gjorde ett Joker-move och hoppade av en filminspelning till branschens stora fasa. Alltihop egentligen stoff för ett relationsdrama de luxe.
Så allt är som vanligt igen. Eller?
Venedig håller definitivt fortfarande ställningarna när det gäller att väcka Oscarsakademin från sin sommardvala. Tipset är att de kommer att hålla ögonen på Lady Gaga (en kär festivalgäst som kommit tidigare med ”A star is born”) som dyker upp i årets största utropstecken ”Joker 2. Folie à deux”. En musikalaktig film som känns som klippt och skuren för en artist/skådespelare som tycks älska förvandlingskonst och vildsint gränslöshet.
Oscarsfolket, liksom Guldlejonjuryn ledd av Isabelle Huppert, kommer inte heller att vilja missa Angelina Jolies comeback i drömrollen som Maria Callas i ”Maria”. Jag kanske är orimligt taggad men mycket talar för att den kommer att toppa Pablo Larraíns suveräna och andlösa kända-kvinnor-trilogi som innefattar ”Jackie” (om Jackie Kennedy) och ”Spencer” (om Lady Diana). En annan oemotståndlig transformation jag ser fram emot är Luca Guadagninos ”Queer” där Daniel Craigs kastar sin heteropersona och Bondkostym. Filmen bygger på en roman av beatkungen William S Burroughs och handlar om en amerikansk expat i Mexiko som blir passionerat förälskad i en yngre man.
Den spanske regigiganten Pedro Almodóvar, bäst på nervpirrande kvinnoporträtt, finns också med i det konkurrenskraftiga startfältet med sin första engelskspråkiga långfilm ”The room next door” som parar ihop Tilda Swinton och Julianne Moore. Ingen kommer heller att vilja missa den erotiska thrillern ”Babygirl” där Nicole Kidman lämnar trygghetszonen och hoppar på relationstrenden med äldre kvinnor i lag med yngre män (här Harris Dickinson från ”Triangle of sadness”).
Norden då? Dag Johan Haugeruds senaste film ”Kärlek” är andra delen i en trilogi som startat med just nu bioaktuella ”Sex”. Den lär sticka ut med sin vardagsnära och humoristiska blick för samtida relationer. Thomas Vinterberg slår i sin tur till med en dystopisk, vattensjuk serie där hela Danmark står på spel. En förhandstitt ger vid handen att det blir höstens mest ångestfyllda, omvända världen-rysare (TV4 Play så småningom) där det blir danskarna som tvingas fly. Ett smart inlägg i flyktingdebatten.
Den svenska dokumentärfilmaren Göran Hugo Olsson kvalar in med en ”utanför tävling”-dokumentär som är lång som ett ösregn (3,5 timmar). En arkivfest med den torra titeln ”Israel Palestina på svensk TV 1958–1989” som, faktiskt, är oavlåtligt intressant och adderar något djupt behövligt – en historisk återblick – till fasorna i Gaza och dagens explosiva Mellanöstern.
Årets festivalprogram sätter samtidigt också ett förstoringsglas på frågan om vad film egentligen är. Om man förr drog skiljelinjerna mellan kommersiell och konstnärligt syftande film, handlar det i dag om hur viss film, oavsett högspända ambitioner, aldrig blir något riktigt subjekt, utan reduceras till en produkt på någon av strömningsplattformarna.
Ett talande exempel är actionkomedin ”Wolfs” med Brad Pitt och George Clooney som möts på duken (fast egentligen nu bara i en festivalbio) för första gången sedan bröderna Coens ”Burn after reading”. Filmen, som visas utanför tävlan, var tänkt att få biopremiär efter Venedigpremiären, men nu blir det i princip direkt till skärmen (via Apple TV+). Visst kan man förmodligen ha och mista de två grånade charmörerna denna gång, men direkt-till-plattform-utvecklingen känns allt annat än tjusig. Särskilt på en 80+-festival med rötterna i filmhistorien.
Fakta.Venedigs filmfestival
Den 81:a festivalen i Venedig äger rum den 28/8 till 7/9.
Hetast inför röda mattan: Lady Gaga, Angelina Jolie, Daniel Craig, Nicole Kidman, Brad Pitt, George Clooney, Julianne Moore.
Fem förhandsomtalade filmer: Maria Callas-filmen ”Maria”, Luca Guadagninos ”Queer”, Pedro Almodóvars engelskspråkiga ”The room next door”, grekiska Athina Rachel Tsangaris ”Harvest” och Todd Phillips ”Joker 2: Folie à deux”.
Två serier visas i programmet: Alfonso Cuaróns ”Disclaimer” och Thomas Vinterbergs ”Familier som vores”.
Årets hedersguldlejon: Tilldelas australiska regissören Peter Weir (”Döda poeters sällskap”, ”Vittne till mord”, ”Picknick at Hanging Rock”).
Årets karriärpris: Skådespelaren Sigourney Weaver tilldelas ett heders-Guldlejon för lång och trogen tjänst i bland annat ”Alien”-filmerna.
Festivalfinal: Guldlejonjury leds i år av den franska aktrisen Isabelle Huppert. På lördagskvällen delas Guldlejon, Silverlejon och andra priser ut under en glammig ceremoni.
Läs mer om film i DN och fler texter av Helena Lindblad
Joaquin Phoenix Jokertrick förbryllar filmvärlden