Det är framför allt de som laddar elbilar hemma som riskerar obehagliga överraskningar på elräkningen. Har du elbil och har fått effektavgifter är det alltså läge att se upp.
Hittills är det huvudsakligen Ellevios villakunder som är berörda, men fler elnätsbolag följer efter i höst, och 2027 ska alla ha infört dem.
Om du har en laddbox och laddar med 11 kw/h och har elvärme och andra apparater i gång kan du lätt komma upp i över 1 200 kronor i en straffavgift.
Det som gör det extra krångligt är att priskurvan förändrats det senaste året, så att elen är billigast på dagtid – samtidigt som effektavgifterna är som högst.
Detta är obegripligt att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det menar Roland Müller-Suur, som är kund hos Ellevio.
– Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen. Det handlar om effektbalansering, elen kan inte sparas utan måste förbrukas momentant, annars går den på export, säger han till DN.
Ellevio har kontrat med att nätet ”är som en motorväg, man vill inte att det ska vara trångt med bilar på dagen”.
– Men vad betyder det egentligen? Det är ju överskott på el. Det har inte svarat på frågan om balanseringen.
Roland Müller-Suur är till skillnad från många elkunder väl insatt i hur elsystemet fungerar, säger han. Han är numera pensionär och har tid och är intresserad. Han har solceller, husbatteri, elbilar och vill effektivisera. Han förstår att man behöver finansiera utbyggnaden av elledningar med nätavgifterna.
Men han har också resignerat och anpassat laddningen efter Ellevios avgifter. Det betyder att han gått från omkring 1000 kronor till 500 kronor i effektavgift per månad. Roland laddar på natten, när Ellevios effektavgift är hälften, och han har ställt ner boxen till 5 kw/h. Det är svårt att hinna ladda fullt.
– Varför ska jag ha en elbil som kan laddas med 11kw/h och istället ladda med 5 kw/h? Det känns märkligt och går emot allt utveckling där bilarna ska laddas snabbt, säger han.
Roland tror också att många inte har vare sig tid eller lust att sätta sig in i hur elräkningen fungerar, och därför inte har koll. Han får medhåll av Konsumenternas Elmarknadsbyrå, som instämmer i att det blivit krångligt.
Först är det själva elpriset, sedan abonnemangsavgifter, överföringsavgifter och nu effekttariffer.
– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är elnätsföretagens effekttariffer uppbyggda på olika sätt, säger talespersonen Thomas Björkström.
Hans råd är att man bör sätta sig in i vad man har för avtal.
– Om du är en konsument med effekttariffer behöver du veta hur det fungerar, och förstå elräkningen.
Är det rimligt att enstaka elbilsladdningar vid fel tidpunkt kan resultera i flera hundra kronor i straffavgift?
– Tycker man att det är orimligt som kund tycker jag att man ska kontakta elnätverksföretaget och tillsynsmyndigheten, Energimarknadsinspektionen.
Syftet med effekttarifferna är att jämna ut elanvändningen under dygnet, så att man använder ledningarna mer effektivt och fler får plats i nätet, enligt EI. Totalt sett ska det inte kosta mer för konsumenterna, utan elnätsavgifterna ska omfördelas för att ge incitament att flytta förbrukningen.
– Även om du har mycket elproduktion som sänker priset, kan det fortfarande vara hög efterfrågan, belastningen kan vara hög i näten. Det finns en viss korrelation mellan pris och belastning, men det måste inte alltid finnas plats i ledningarna för att priset är lågt, säger Sandra Vilenius, analytiker på Elmarknadsinspektionen.
Enligt Vilenius är det viktigt att styra laddningen efter både pris och effekttariff. En del konsumenter använder smarta laddningstjänster som ska hålla koll på priset och ladda elbilen när det är som lägst. De klarar dock än så länge inte att korrigera för effekttarifferna, enligt EI. Däremot kan man ibland ställa in en ”effektvakt”, som drar ner på laddningen till elbilen när den totala förbrukningen når en förinställd nivå.
Ellevio säger till DN att effektavgiften är halverad på natten för att ge elbilsägare ”ett laddningsfönster” utan höga effektavgifter, och pekar på att de flesta elbilsägare ändå laddar då.
– Elbilsladdning är en stor effektslukare. När vi har tittat på hur det kommer att funka för elbilskunder så bedömde vi att tiden på natten räcker för att ladda 40-50 kwh, man kan ladda typ 30 mil varje natt, det är mycket mer än de flesta använder för normal pendling, säger Henrik Hagberg, ansvarig för pris på Ellevio.
Enligt Ellevio följer visserligen effektförbrukningen priskurvan i stort, men kan skilja från dag till dag.
– Vi har en variation på dagen där de högsta topparna hamnar på morgon och kväll, men det kan ligga högt mitt på dagen. Vi behöver ha en avgift som motverkar att skapa stora toppar i elnätet.
Men om konsumenter inte har koll på sina avtal, är det rimligt att det ska kosta flera hundra kronor om man råkar ladda vid fel tidpunkt ibland?
– Det är därför vi har upplägget med genomsnittet på tre toppar. Det här blir en blandning av två perspektiv, att när det uppstår en situation med hög belastning ska det finnas ett incitament att hålla ned det. Vi behöver ställa om, och om incitamentet blir för lågt så har det ingen effekt, säger Henrik Hagberg.















