I år skulle Ian Hamilton Finlay, en av Skottlands största konstnärer, ha fyllt 100 år. Det uppmärksammas i såväl hans hemland som internationellt med utställningar, boksläpp och andra evenemang.
Under maj månad visas ”Fragments”, en serie utställningar i åtta städer i Europa och USA samtidigt. Kurator är Pia Maria Simig, som arbetade med Ian Hamilton Finlay (1925-2006) under många år. Hon är också redaktör för boken ”Fragments” (ACC Art Books). I den har Simig samlat 100 av hans konstverk och till varje hör en kortare text av namnkunniga skribenter. Även konstnärens egna ord finns med – Finlay var till en början poet och det är också det epitet han använde om sig själv.
Verk av honom ingår även i den stora vandringsutställningen ”Garden Futures: Designing with Nature”, som tidigare visats på Vandalorum i Värnamo och den 17 maj öppnar på skotska V & A Dundee – Londonmuseet Victoria & Alberts enda filial.
Finlay bodde och arbetade i mer än fyrtio år i Pentland Hills utanför den skotska huvudstaden Edinburgh. Där skapade han och hustrun Sue den mytomspunna konstträdgården ”Little Sparta” och gav klassicismen en energiinjektion (öppen för allmänheten juni – september).
Ian Hamilton Finlay lämnade sällan sitt hem i Pentland Hills. Teman som går igen hans skapande är andra världskriget, franska revolutionen, antiken och havet, liksom ordning och kaos och människans relation till naturen. Allt reflekteras i de vitt skilda konstverk som finns i trädgården; skulpturer, broar, murar och statyer med poetiska inskriptioner.
Två av Finlays husgudar var romarnas nationalskald Vergilius och Louis de Saint Just, revolutionsledaren Robespierres närmaste man. Det var med sin giljotininstallation ”View to the temple” på Documenta 8 i Kassel 1987 som Finlay blev internationellt känd. Just giljotiner återkom i hans arbete livet ut.
Det gjorde även nazistiska symboler. 1987 anklagades Finlay i det franska magasinet ”Art Press” för att vara antisemit. Han stämde tidningen för förtal och vann.
Nyligen utpekades han åter som antisemit, i The Guardian. Gensvar och krav på en ursäkt kom från konstkritikern Magnus Linklater i The Times. Enligt Linklater, ordförande i stiftelsen ”Little Sparta”, var Finlay alltid uppmärksam på hot från fascism i alla former. I hans trädgård finns visserligen verk som alluderar på nazistiska symboler som SS-märket men det handlar inte om någon hyllning, understryker Linklater: ”utan om att varna för att despoter alltid lurar, också i de mest fridfulla omgivningar”.
Läs mer: Vildvuxen och mångbottnad trädgårdsutställning
Läs mer om konst på dn.se