Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Marianne Björklund: Xi Jinping behöver ett handelsavtal han kan kalla seger

maj 9, 2025

Ledare: Vänsterpartiets kris sätter den usla blockpolitiken i blixtbelysning

maj 9, 2025

Carl Johan von Seth: Trumps filmtullar sparkar upp dörren till ett ekonomiskt Narnia

maj 9, 2025

Björn Wiman: Påven är alla människors fantasi

maj 9, 2025

Privata bilderna skickades till Regeringskansliet 33 minuter efter utnämningen

maj 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Hur rullar skidan – ny testmetod ska skapa rättvisa tävlingar
Sport

Hur rullar skidan – ny testmetod ska skapa rättvisa tävlingar

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Svenska skidförbundets rekommendation för tävlingsåkare inom rullskidor har varit: Hjulens motstånd ska motsvara längdskidors friktion mot snön i längdspår. Problemet: Olika skidmärken med ”standardhjul 2” har rullat med olika motstånd.

På JSM i rullskidskytte i fjol mätte fyra studenter på Chalmers tekniska högskola i Göteborg 62 skidor. Svaret blev att det skiljde strax över tre minuter mellan bästa och sämsta skida – en skillnad motsvarande första och åttonde plats.

– Rullskidåkning blir en materialsport. Idealet är att tävlingar ska avgöras av atletiska förmågor som syreupptagningsförmåga och åkteknik snarare än av utrustningens tekniska kvalitéer, säger Andréas Löfgren, civilingenjörsstudent på institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap, som har lett projektet.

En mätmetod och ett mätinstrument som studenterna tagit fram kan nu göra tävlingsvillkoren mer rättvisa.

För att förklara börjar han med att beskriva den klassiska metoden för att mäta en skidas rullfriktion. En dynamometer som sitter fast i en vägg spänns fast på en åkare med rullskidor. När åkaren tar fart på ett rullband kommer dynamometern mäta upp hjulens inre dragande kraft. Kvoten mellan den dragande kraften och åkarens gravitationskraft skapar det som kallas för skidans rullfriktionskoefficient.

En metod med många praktiska begränsningar. Dels är rullbandet jättestort, dyrt och går inte att frakta. Dels tar varje enskilt test lång tid och kräver en mänsklig åkare samt manuella beräkningar.

– Med den nya tekniken monterar man bara fast en skida i instrumentet och trycker på play, så får man fram en rullfriktionskoefficient på en display. Det kan göras av vem som helst var som helst, säger Andréas Löfgren.

Svenska skidförbundet har varit involverat i projektet. Ludvig Remb är tävlingskoordinator för rullskidor på förbundet och säger till DN att lättrullade hjul kan ge en väldigt stor konkurrensfördel – att skillnaden är större jämfört med olika bra vallade skidor på snö.

Utifrån de tester som förbundet gjorde ihop med studenterna i höstas så har listan med godkända hjul nu uppdaterats. En egen testmaskin ska köpas in och planen är att skidproducenter ska kunna skicka in sina hjul för klassificering. Tanken är att skapa tre–fyra olika klasser med olika rullmotstånd och att tävlingsarrangörer ska kunna säga ”i dag kör vi på hjul klass 3”.

Allt ligger i startgroparna men förhoppningen är, kanske ytterligare någon säsong framåt i tiden, att kunna lansera testmetoden även utanför Sverige och därmed få till en internationell standard.

Fakta.Så fungerar instrumentet

Instrumentet mäter vilken elektrisk effekt som krävs för att hålla skidan vid 20 kilometer i timmen under en åkarvikt av 75 kilo.

Effektförbrukningen matas in i en beteendemodell som beräknar den dragande kraften i hjulet och dividerar den med gravitationskraften och får fram en rullfriktionskoefficient.

Är det här efterfrågat av åkarna?

– Ja. Det stora problemet har varit att en arrangör behövt en leverantör som kommit med låneskidor till alla tävlande. Om allt faller på plats kommer man snart kunna ha sin egen utrustning och vi kommer ändå ha rättvisa tävlingar.

– Det finns också en annan parameter värd att nämna, att det kan bli ett viktigt redskap på träning. För ibland vill åkarna ha mer trögrullat för att träna vissa egenskaper – och tvärtom.

Remb låter mer än nöjd med möjligheterna som forskningsprojektet öppnat upp för. Förståeligt när man hör Andréas Löfgren beskriva en av förbundets testmetoder som användes för att jämföra med studenternas mätinstrument.

– Två personer tar på sig skidor, hittar en en liten backe, håller i varandra en stund så att de har jämn fart och sen släpper de varandra och ser vem som rullar längst. Problemet ur ett tekniskt perspektiv är att man egentligen skulle behöva veta exakt höjd och lutning på backen för att kunna få det standardiserat.

Dessutom är personerna inte exakt identiska heller.

– Precis, alla de här störningsmomenten kommer man ifrån med instrumentet.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Överklagar domen i Frida Karlsson-fallet

Sport maj 9, 2025

Skrällen: Han blir lagkapten i Tre Kronor

Sport maj 9, 2025

Jacob Markström: ”Man får inte många chanser att spela inför svenska folket”

Sport maj 9, 2025

Johan Esk: Det är svårt att hitta tre stjärnor i Tre Kronor

Sport maj 9, 2025

Mika Zibanejad inför VM: ”Det är guld vi siktar mot”

Sport maj 9, 2025

Johan Croneman: Jag blev kallad stolpskott och debil – men jag håller med mig själv

Sport maj 8, 2025

Al Shira’aa storsatsar efter Falsterbonobben

Sport maj 8, 2025

Svenskduon lämnar Arsenal

Sport maj 8, 2025

Guide inför Tre Kronors VM-premiär: Otack är den ambitiöses lön – missade träningar

Sport maj 8, 2025

Redaktörens Val

Ledare: Vänsterpartiets kris sätter den usla blockpolitiken i blixtbelysning

maj 9, 2025

Carl Johan von Seth: Trumps filmtullar sparkar upp dörren till ett ekonomiskt Narnia

maj 9, 2025

Björn Wiman: Påven är alla människors fantasi

maj 9, 2025

Privata bilderna skickades till Regeringskansliet 33 minuter efter utnämningen

maj 9, 2025

KD-politiker hoppar av pjäs – hade tackat ja utan att läsa manuset

maj 9, 2025

Senaste Nytt

Överklagar domen i Frida Karlsson-fallet

maj 9, 2025

Så ska stationerna längs gula linjen se ut

maj 9, 2025

Peru spricker av stolthet efter att deras biskop blivit påve

maj 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?