Redan i första satsen faller de flesta föreställningar om hur fransk musik förväntas låta – än mer sådan komponerad av en kvinna 1938. I tonsättaren Elsa Barraines ”Symfoni nr 2” hörs snarare ekon av Sjostakovitj. Tonspråket förebådar fasorna, både rädslan för en framväxande antisemitism och – som den ryska undertiteln ”Vojna” antyder – krig.
Med judiskt påbrå följde Barraine oroligt fascismens framfart och gick med i det franska kommunistpartiet. Senare, under andra världskriget, var hon engagerad i den franska motståndsrörelsen. Hennes politiskt präglade oeuvre är inte ideologiskt okomplicerad i sin uppenbara vurm för Sovjetunionen och kanske är det delvis förklaringen till att denna klangligt mycket hörvärda musik hamnat i malpåse.
Vid torsdagens konsert i Berwaldhallen förde den rumänske dirigenten Cristian Măcelaru elegant fram oroligheterna som hela tiden lurar under ytan i Barraines neoklassiskt anlagda verk. Tungt trampande puls och drag av revolutionära marscher kan samtidigt möta en förtrollande träblåstransparens som för tankarna till läraren Paul Dukas. Men den rika texturen känns helt och hållet egen. Andra satsen är snarare en begravningsprocession innan livet återvänder i finalen.
Senast Barraines andra symfoni hördes i Stockholm var av allt att döma i Konserthuset 1946 med filharmoniker i radiotjänst. Även den gången skedde det i kombination med landsmannen Maurice Ravels ”Daphnis et Chloé”. Den klassiska musikbranschen älskar tonsättarjubilarer och nu i mars är det 150 år sedan han föddes. Berwaldhallen firade efter paus med ett fullödigt framförande av hela baletten som översköljande och på samma gång nyansrikt klangbad – från morrande kontrabasar till glittrande harpor.
Däremellan blev det musik som både inspirerats av och inspirerat Ravel: George Gershwins pianokonsert i F-dur med österrikaren Rudolf Buchbinder som oväntat taggad jazzkatt vid tangenterna. Han har en tendens att vara mer stram än riktigt innovativ, men fann sig till rätta mellan Radiosymfonikernas svassande storstadspuls och fina violin- samt blåsinsatser.
Läs fler konsertrecensioner och alla texter om musik