EU ligger hopplöst efter både Kina och USA när det gäller hela värdekedjan kring tillverkning av elbilar. Nya lagar som Critical Raw Material Act och Net Zero Industry Act kan inte mäta sig med de enorma satsningar på den gröna omställningen som gjorts i stormakterna i öster och i väster.
Det behövs metaller, det behövs återvinning av dem, det behövs raffinering så att nya metaller kan skapas – och förstås ett stort antal batterifabriker. Allt det där har Kina sedan ett antal år tillbaka. Och USA är på god väg med både enorma summor till grön teknik – och med den massiva satsning på batteriåtervinning som gjorts i Nevada där Redwood Materials tar sig an 250 000 gamla elbilsbatterier om året och återvinner 95 procent av metallerna. Återvinningsjätten har som mål att slå ut den kinesiska konkurrensen.
För att komma ikapp öppnar nya EU-lagar samtidigt för en snabbare hantering av tillstånd för prospektering och brytning av metaller som är viktiga för elbilsindustrin.
Det är kontroversiellt och väcker debatt.
– Jag förstår att gruvbrytning möter motstånd, för många är det förknippat med smuts och slavgöra. Men vi har exporterat den här verksamheten till andra länder och av dem kräver vi goda arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter och skydd för miljön, säger Jean-Philippe Hermine, analytiker vid den franska tankesmedjan IDDRI, och fortsätter:
– Om vi ska kräva av Kongo, Chile och Indonesien att de ska arbeta efter den goda standard vi satt upp så måste vi också visa att vi gör det på hemmaplan. Det här är en etisk och moralisk frågeställning som vi inte kan sticka huvudet i sanden inför.
Det kommer att krävas ett antal nya gruvor i Europa om omställningen till mer utsläppsfri trafik ska gå i lås, menar han. Om 15 eller 25 år kan gruvbrytningen börja monteras ned.
– 2040 eller 2050 kan vi få ett ekonomiskt cirkulärt system utan beroende av gruvor eller andra länder. Just nu har vi ett övergångsproblem och vi är för beroende av Kina, säger Jean-Philippe Hermine.
När våra transportmedel är elektrifierade så kommer klimatavtrycket från den globala gruvbrytningen att vara lägre än i dag.
– Men vi måste öka ett tag innan vi når målet, för att få fart på omställningen. Det är en sanning som även gröna partier i EU kan acceptera, säger Hermine.
Trafikljus: Grönt
Polestar och den israeliska batteriutvecklaren StoreDot har med en ny snabbladdningsteknik lyckats ladda en elbils batteri från 10 till 80 procent på bara tio minuter. Wow!
Läs fler krönikor av Ia Wadendal