Det var Hufvudstadsbladet som först rapporterade om att Ikea slopat produkt- och prisinformation på svenska i sina varuhus. Informationen togs bort successivt från och med juli.
Beslutet väckte kritik hos Ikeas kunder och andra.
– På basis av kundresponsen försöker vi nu se var det gick fel. Vi har gått för fort fram och vi har inte försäkrat oss om att vi har nästa steg klart, säger vd Timo Hulmi.
Enligt honom var inte tanken att ta bort all information på svenska, utan att göra den tillgänglig digitalt.
– Ikea misslyckades med att se helhetskonsekvenserna av beslutet. Vi har lämnat kunderna utan någon information på svenska. Det att vi inte hade alla lösningar på plats genast var ett misstag, konstaterar Timo Hulmi.
Arbetet med att återinföra fysisk pris- och produktinformationen på svenska inleds nu.
– Jag vill betona att det finns tiotusentals prislappar i ett varuhus, så det kommer att ta tid. Men vi börjar arbetet nu.
Hurdan respons har ni fått av svenskspråkiga kunder?
– De har upplevt att inköp har blivit krångligt och att man inte enkelt kan se produktinformationen.
Ikea i Sverige har enligt vd:n inte kommenterat eller påverkat beslutet.
– Det var kundresponsen som fick oss att ändra oss.
Planen att göra om produktskyltningen till digitala skyltar, gäller fortfarande. Timo Hulmi nämner som ett exempel Ikeas varuhus i Schweiz, där kunden kan få fram produktinformation på flera språk med hjälp av en QR-kod. Men om det kommer att bli aktuellt på Ikeas varuhus i Finland är oklart.
– Det kan hända att vi i framtiden har en liknande digital lösning för språkaspekten. Men digitaliseringen går väldigt snabbt framåt, så det är svårt att säga vilken lösning det blir.
Ikea har totalt fem varuhus i Finland. Förutom i Esbo har Ikea varuhus i Vanda, Tammerfors, Reso och Kuopio.