Mobility Sweden spådde ett dystert år för elbilsmarknaden och hittills ser den prognosen ut att stämma. I juli registrerades 5 516 elbilar, en minskning med nästan 15 procent jämfört med juli i fjol.
Tittar man på årets första sex månader har antal nyregistreringar minskat med drygt 19 procent.
Flera saker påverkar den minskade lusten att köpa sig en elbil. Den dystra ekonomin de senaste åren är en faktor. Men även lägre priser på både bensin och diesel bidrar till att bromsa in elektrifieringen.
– När vi får en förändring, som vi fick med reduktionsplikten och nu med prissänkningar på bränsle, blir det inte till fördel för elbilen trots regeringens tänkta förslag i höstbudgeten om en mindre höjning av biobränslenivåer till tio procent, säger Tommy Letzén på branschorganisationen MRF.
Till skillnad från försäljningen av nya bilar har begagnatmarknaden inte märkt den tuffa motvinden i lika stor utsträckning. Enligt siffror från bilförmedlingen Kvdbil ökade försäljningen av begagnade elbilar med drygt 66 procent under det första halvåret.
”Höjda räntor och avskaffandet av klimatbonusen har gjort finansieringen av en ny elbil väldigt mycket dyrare. Många har sökt sig till andrahandsmarknaden, där priserna är lägre”, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, i ett pressmeddelande.
MRF ser också ett ökat intresse för begagnade elbilar.
– Elbilar är väldigt dyra och i det läget vi har med ekonomin så är de stegen jobbiga att ta, vilket gjort att begagnade bilar går bra och går bättre än föregående år, säger Tommy Letzén.
Men även intresset för elbilar på begagnatmarknaden påverkas av en trög marknad och till syvende och sist handlar det om pengar och hushållens möjlighet att faktiskt vilja och kunna investera samtidigt som man sett sina levnadskostnader skena de senaste åren, menar Letzén.
Han tror dock att intresset för elbilen kommer att öka igen framåt, inte minst när elbilarna kommer ner på en lägre prisnivå. Samtidigt behöver regeringen underlätta mer för den som faktiskt vill köpa en elbil. Ett sätt skulle kunna vara att ge skattelättnader på el via fordonsladdare, enligt Tommy Letzén.
– Det här är just nu en plånboksfråga, säger han.
Läs mer: Småföretagare kan tjäna på eldrift