Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Andreas Johansson Heinö: Plötsligt blev föraktet mot globaliseringen inte lika klädsamt

juni 9, 2025

Israel: Thunbergs fartyg omdirigeras

juni 9, 2025

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Mulet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Israeliska regeringen köpte Eurovisionreklam
Kultur

Israeliska regeringen köpte Eurovisionreklam

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Att Israels bidrag kom tvåa och fick flest röster från tv-publiken i lördagens ESC-final har väckt frågor.

Bland annat vill de nationella tv-bolagen i Spanien och Belgien att ESC-arrangören EBU ska utreda hur skillnaden mellan tittarröster och juryröster kunde bli så stor.

Nu visar en granskning från Eurovision News Spotlight – EBU:s eget nätverk för faktagranskning – att den israeliska regeringens reklambyrå (Israeli government advertising agency) stod bakom en omfattande reklamkampanj inför tävlingen. Det handlar bland annat om reklamvideor på Youtube, med miljontals visningar, varav flera innehöll instruktioner om hur tittarna skulle gå till väga för att rösta på Israels bidrag ”New day will rise” upp till 20 gånger. Liknande uppmaningar postades i officiella statliga konton.

Att marknadsföra ett lands bidrag är tillåtet enligt EBU:s regler för tävlingen. Inför årets ESC förekom inte bara reklam för Israels bidrag utan också för Maltas, Greklands, Albaniens, Estlands, Polens, Armeniens och Frankrikes. I de fallen kunde reklamen dock inte härledas till en regering, utan till artisten, skivbolaget eller tv-bolaget.

Kritiker på sociala medier menar nu att den israeliska reklamkampanjen ändå strider mot tävlingsreglerna, skriver Eurovision News Spotlight. Det handlar främst om den regel som säger att alla deltagande tv-bolag ska ansvara för att ESC inte politiseras eller användas i andra syften.

Israels deltagande tv-bolag, KAN, nämndes inte i den reklam som landets regering stod bakom. Årets israeliska artist Yuval Raphael, som överlevde Hamas terrorattack 2023, medverkade däremot i flera videor, där hon på olika språk uppmanade tittarna att rösta på just henne.

I en kommentar till Eurovision News Spotlight skriver ESC-direktören Martin Green att man har kunnat bekräfta att årets röstning är giltig. Han påpekar också att tävlingsreglerna inte förbjuder ”deltagande programföretag eller tredje part, så som skivbolag eller andra, att marknadsföra sina bidrag online och på andra platser, så länge sådan marknadsföring inte instrumentaliserar tävlingen eller bryter mot dess redaktionella riktlinjer”.

Israels medverkan i ESC har varit omdebatterad på grund av krigföringen i Gaza. EBU har tidigare försvarat beslutet att låta landet delta med att ESC är en tävling mellan tv-bolag och inte regeringar.

I finalen i årets Eurovision song contest fick Israel högsta poäng från tv-publiken i tolv länder, däribland Sverige. Av den svenska juryn fick landet 0 poäng. Vinnare blev Österrike.

DN har sökt EBU.

Läs mer:

Spaniens premiärminister: Uteslut Israel från Eurovision

Eurovisionaktivist slagen i huvudet efter Israelprotest

Tv-bolag kräver granskning av Eurovisionomröstning

Österrike vinner Eurovision: ”Vill förmedla kärlek”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

Kultur juni 8, 2025

Tom Hardy lyser starkast i stjärnspäckade maffiaserien ”Mobland”

Kultur juni 8, 2025

Addison Raes obrydda attityd står för något verkligt nytt

Kultur juni 8, 2025

Jessica: När solglasögon trendar behöver ingen botox

Kultur juni 8, 2025

Vecka 23 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur juni 8, 2025

Daniela Rathana: ”Att skriva låtar är ett vapen”

Kultur juni 8, 2025

Becky and the Birds rör publiken till tårar

Kultur juni 8, 2025

Berget återförtrollas av poesi och politik

Kultur juni 8, 2025

Anders Svensson: Det är inte fel på ”ejenklijen” – utan på stavningen

Kultur juni 8, 2025

Redaktörens Val

Israel: Thunbergs fartyg omdirigeras

juni 9, 2025

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

juni 8, 2025

Matutdelning i gång i Gaza – döda och skadade

juni 8, 2025

Senaste Nytt

Nathan Shachar: Den som ger sig på Israels universitet ställer sig på samma sida som Netanyahu

juni 8, 2025

Ryska hånet mot Trump efter storbråket med Musk

juni 8, 2025

Grovt näthat mot 353 OS-deltagare i Paris – nu införs AI-skanning också i vinter-OS: ”Ett samhällsproblem”

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?