Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Experter: Freden är fortsatt långt borta

augusti 19, 2025

Modevetare: Helsvarta kostymen ett smart val av Zelenskyj

augusti 18, 2025

Truls Möregårdh enkelt vidare i Malmö: ”Nervös”

augusti 18, 2025

Karl Dalén: Zelenskyj bytte kläder och klarade mötet med Trump

augusti 18, 2025

Max Hjelm: Schh, lyssna! Är det äntligen den liberala vakthunden som skäller?

augusti 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Israeliska regeringen köpte Eurovisionreklam
Kultur

Israeliska regeringen köpte Eurovisionreklam

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Att Israels bidrag kom tvåa och fick flest röster från tv-publiken i lördagens ESC-final har väckt frågor.

Bland annat vill de nationella tv-bolagen i Spanien och Belgien att ESC-arrangören EBU ska utreda hur skillnaden mellan tittarröster och juryröster kunde bli så stor.

Nu visar en granskning från Eurovision News Spotlight – EBU:s eget nätverk för faktagranskning – att den israeliska regeringens reklambyrå (Israeli government advertising agency) stod bakom en omfattande reklamkampanj inför tävlingen. Det handlar bland annat om reklamvideor på Youtube, med miljontals visningar, varav flera innehöll instruktioner om hur tittarna skulle gå till väga för att rösta på Israels bidrag ”New day will rise” upp till 20 gånger. Liknande uppmaningar postades i officiella statliga konton.

Att marknadsföra ett lands bidrag är tillåtet enligt EBU:s regler för tävlingen. Inför årets ESC förekom inte bara reklam för Israels bidrag utan också för Maltas, Greklands, Albaniens, Estlands, Polens, Armeniens och Frankrikes. I de fallen kunde reklamen dock inte härledas till en regering, utan till artisten, skivbolaget eller tv-bolaget.

Kritiker på sociala medier menar nu att den israeliska reklamkampanjen ändå strider mot tävlingsreglerna, skriver Eurovision News Spotlight. Det handlar främst om den regel som säger att alla deltagande tv-bolag ska ansvara för att ESC inte politiseras eller användas i andra syften.

Israels deltagande tv-bolag, KAN, nämndes inte i den reklam som landets regering stod bakom. Årets israeliska artist Yuval Raphael, som överlevde Hamas terrorattack 2023, medverkade däremot i flera videor, där hon på olika språk uppmanade tittarna att rösta på just henne.

I en kommentar till Eurovision News Spotlight skriver ESC-direktören Martin Green att man har kunnat bekräfta att årets röstning är giltig. Han påpekar också att tävlingsreglerna inte förbjuder ”deltagande programföretag eller tredje part, så som skivbolag eller andra, att marknadsföra sina bidrag online och på andra platser, så länge sådan marknadsföring inte instrumentaliserar tävlingen eller bryter mot dess redaktionella riktlinjer”.

Israels medverkan i ESC har varit omdebatterad på grund av krigföringen i Gaza. EBU har tidigare försvarat beslutet att låta landet delta med att ESC är en tävling mellan tv-bolag och inte regeringar.

I finalen i årets Eurovision song contest fick Israel högsta poäng från tv-publiken i tolv länder, däribland Sverige. Av den svenska juryn fick landet 0 poäng. Vinnare blev Österrike.

DN har sökt EBU.

Läs mer:

Spaniens premiärminister: Uteslut Israel från Eurovision

Eurovisionaktivist slagen i huvudet efter Israelprotest

Tv-bolag kräver granskning av Eurovisionomröstning

Österrike vinner Eurovision: ”Vill förmedla kärlek”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Amanda Knox ”tar tillbaka sin historia”

Kultur augusti 18, 2025

Rebecka Kärde: Kommer USA lyckas resa sig mot sina superrika – igen?

Kultur augusti 18, 2025

Sverker Olofsson gör comeback i SVT:s program om kyrkflytten i Kiruna

Kultur augusti 18, 2025

Jacob Lundström: Kultureliten tjafsar om kokain och uppmärksamhet

Kultur augusti 18, 2025

Nicholas Wennö: Omöjligt att glömma när Terence Stamp spände sin isblå blick i mig

Kultur augusti 18, 2025

Kulturdebatt. Det mest chockerande är inte att Hitler var den han var

Kultur augusti 18, 2025

”Anne Franks dagbok” förbjuds i skolor i Florida

Kultur augusti 18, 2025

Thomas Tidholms långsamma dikter ger aha-upplevelser

Kultur augusti 18, 2025

Redaktionschef lämnar Magda Gads mediesatsning innan lansering

Kultur augusti 18, 2025

Redaktörens Val

Modevetare: Helsvarta kostymen ett smart val av Zelenskyj

augusti 18, 2025

Truls Möregårdh enkelt vidare i Malmö: ”Nervös”

augusti 18, 2025

Karl Dalén: Zelenskyj bytte kläder och klarade mötet med Trump

augusti 18, 2025

Max Hjelm: Schh, lyssna! Är det äntligen den liberala vakthunden som skäller?

augusti 18, 2025

Amanda Knox ”tar tillbaka sin historia”

augusti 18, 2025

Senaste Nytt

Henrik Brandão Jönsson: Sammanbrott för vänstern i Bolivia

augusti 18, 2025

Kristofer Ahlström: Stockholmsveckan har kommit hem – nu kan ni inte fly från vattenbristen

augusti 18, 2025

Rebecka Kärde: Kommer USA lyckas resa sig mot sina superrika – igen?

augusti 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?