Att Israels bidrag kom tvåa och fick flest röster från tv-publiken i lördagens ESC-final har väckt frågor.
Bland annat vill de nationella tv-bolagen i Spanien och Belgien att ESC-arrangören EBU ska utreda hur skillnaden mellan tittarröster och juryröster kunde bli så stor.
Nu visar en granskning från Eurovision News Spotlight – EBU:s eget nätverk för faktagranskning – att den israeliska regeringens reklambyrå (Israeli government advertising agency) stod bakom en omfattande reklamkampanj inför tävlingen. Det handlar bland annat om reklamvideor på Youtube, med miljontals visningar, varav flera innehöll instruktioner om hur tittarna skulle gå till väga för att rösta på Israels bidrag ”New day will rise” upp till 20 gånger. Liknande uppmaningar postades i officiella statliga konton.
Att marknadsföra ett lands bidrag är tillåtet enligt EBU:s regler för tävlingen. Inför årets ESC förekom inte bara reklam för Israels bidrag utan också för Maltas, Greklands, Albaniens, Estlands, Polens, Armeniens och Frankrikes. I de fallen kunde reklamen dock inte härledas till en regering, utan till artisten, skivbolaget eller tv-bolaget.
Kritiker på sociala medier menar nu att den israeliska reklamkampanjen ändå strider mot tävlingsreglerna, skriver Eurovision News Spotlight. Det handlar främst om den regel som säger att alla deltagande tv-bolag ska ansvara för att ESC inte politiseras eller användas i andra syften.
Israels deltagande tv-bolag, KAN, nämndes inte i den reklam som landets regering stod bakom. Årets israeliska artist Yuval Raphael, som överlevde Hamas terrorattack 2023, medverkade däremot i flera videor, där hon på olika språk uppmanade tittarna att rösta på just henne.
I en kommentar till Eurovision News Spotlight skriver ESC-direktören Martin Green att man har kunnat bekräfta att årets röstning är giltig. Han påpekar också att tävlingsreglerna inte förbjuder ”deltagande programföretag eller tredje part, så som skivbolag eller andra, att marknadsföra sina bidrag online och på andra platser, så länge sådan marknadsföring inte instrumentaliserar tävlingen eller bryter mot dess redaktionella riktlinjer”.
Israels medverkan i ESC har varit omdebatterad på grund av krigföringen i Gaza. EBU har tidigare försvarat beslutet att låta landet delta med att ESC är en tävling mellan tv-bolag och inte regeringar.
I finalen i årets Eurovision song contest fick Israel högsta poäng från tv-publiken i tolv länder, däribland Sverige. Av den svenska juryn fick landet 0 poäng. Vinnare blev Österrike.
DN har sökt EBU.
Läs mer:
Spaniens premiärminister: Uteslut Israel från Eurovision
Eurovisionaktivist slagen i huvudet efter Israelprotest
Tv-bolag kräver granskning av Eurovisionomröstning
Österrike vinner Eurovision: ”Vill förmedla kärlek”