”Wintermans mysterier”
Författare. K Svensson. Inläsare: K Svensson. Längd: 12 tim 24 min.
En blind poets hotande cancellering sparkar igång den här hämningslösa, roliga, faktiskt smått oemotståndliga eskapismchocken i vilken en ultrapryd detektiv och hans vulgära skräcködla till sidekick löser kniviga fall à la gamla mysterieböcker. Rörigt blir det, men vem bryr sig när man får öla på sunkhak som ”Johnnys & Johnnys” och allt känns som en skruvad mix av Galenskaparna och Raymond Chandler. Framför allt är K Svensson vid mikrofonen pure star quality: en sagofarbror med lägereld i rösten.
”Den blå timmen”
Författare: Paula Hawkins. Inläsare: Viktoria Flodström. Längd: 9 tim 13 min.
Efter en rafflande rivstart där en konstinstallation-med-djurben visar sig vara konstinstallation-med-människoben går Hawkins hyllade stänkare ner i tempo och blir en lågmäld, behagligt inläst thriller vars undersköna naturbeskrivningar passar perfekt nu i semesterlyssningstider. Mestadels befinner vi oss på Eris, den vindpinade ö där konstnären Vanessa Chapman levde fram till sin död. På Eris försvann också Chapmans buffel till make för tio år sen. Är det hans ben som upptäckts i installationen?
”Män och kvinnor”
Författare: Lena Andersson. Inläsare: Marie Robertsson. Längd: 6 tim 32 min.
Äntligen! Sveriges folkkäraste stalker Ester Nilsson är tillbaka med poplinkappa, gravallvar, ny romans i form av en sensuellt melankolisk spion (!) samt – givetvis – väninnekör (som här tar ett jättekliv in i rampljuset). Andersson är och förblir vår mest underhållande relationsskildrare, därför köper jag glatt den boomertrötta Kvartalkrönika-anno-2016-vibb som präglar samtidsanalysen. Inläsningen är dessutom urspännande: i Robertssons snudd på flickiga tappning får allas vår Ester helt nya dimensioner.
”På en tyst gata”
Författare: Seraphina Nova Glass. Inläsare: Jessica Pellegrini. Längd: 9 tim 33 min.
Smaskigt lugnaste vatten-upplägg där en ärkeprudentlig gata i en ärkeprudentlig amerikansk småstad visar sig vara en ärkehärva av otrohet och sviniga familjeförsörjare. Som mest ökar pulsen när det visar sig att Georgia, hemmafru med ”social fobi”, i själva verket hålls hemma av andra orsaker. Tyvärr får den glättiga inläsningen en del ruggiga scener att framstå som egendomliga – en mening som ”jag landar på betonggolvet med ett knak” låter liksom mer som bananskalshumor än som hustrumisshandel.
”Bara till naveln”
Författare: Linea Maja Ernst. Inläsare: Charlotta Jonsson. Längd: 7 tim 19 min.
Briljant framförd midsommarnattsdröm om ett självmedvetet akademikergäng i 35-årsåldern som samlas för att fira ultrakonventionellt sommarbröllop på landet, bara för att inse att de inte riktigt kan hantera det faktum att de firar ultrakonventionellt sommarbröllop på landet. Under ytan lurar förbjudna förälskelser och gamla surdegar. Intagande bildspråk varvas med djupt inspirerande, citatvänliga repliker av typen ”polyamori är kommunism för folk som är för kåta för att läsa politisk teori”.
”Det var bättre förr”
Författare: Bilan Osman. Inläsare: Jessica Liedberg. Längd: 7 tim 19 min.
Snyggt komponerad sträcklyssningsdebut som kretsar kring den fiktiva västsvenska orten Vallön och de händelser som leder fram till ett brutalt skoldåd. I centrum: tonåringarna Leyla och Liam, barndomsvänner som gradvis hamnar längre och längre ifrån varandra i takt med att samhället blir allt mer polariserat. Klarast lyser porträttet av nätradikaliserade Liam, vars ilska, sorg och tilltagande rasism Osman närmar sig med precis den sortens respektfulla nyfikenhet som bra gestaltning kräver.
Läs fler av Jenny Lindhs ljudbokstips här