Ikea har just lanserat en produkt som är slående lik min möbel ”Eve” – samma unika typologi och proportioner, samma funktion. Jag prisades för min drinkvagn ”Eve” 2006. Den var, tills nu, unik med sin runda form, sina höga kanter och en lite mindre bricka upptill och en större bricka nedtill med ett enda centrerat ben. Andra drinkvagnar har i princip ett ben med hjul i varje hörn. ”Eve” var ett slags form-uppfinning.
Jag ritade drinkvagnen 2005 och ställde ut den på möbelmässan i Milano. Där och då plockades den upp av den norska möbelproducenten LK Hjelle. Den lanserades sedan stort under Stockholms möbelmässa i februari 2006, och samma år tilldelades jag Elle Decorations designpris för min möbel.
Likheterna med Ikeas nya produkt är påtagliga. Att storföretagets version är lite klumpig och okänslig i formen förändrar inte det.
Ikeas designchef känner mycket väl till min möbel, för vi har varit vänner och kollegor under hela min karriär. I ett telefonsamtal förklarade hon att hon försökt stoppa Ikea-vagnen eftersom den var för lik min men att det då var för sent i processen.
Alla som haft med Ikea att göra vet att företaget har extremt lång framförhållning. Så jag undrar hur man har kunnat missa att man tagit fram en produkt som redan formgivits och finns, och som man dessutom känt till.
Tyvärr är detta ingen enskild händelse.
När ett företag som Ikea lanserar produkter som påminner så starkt om enskilda formgivares idéer, utan erkännande eller kompensation, sänder det budskapet: ”Det är okej att stjäla.”
Eftersom Ikea har resurser att hantera juridiska tvister på ett sätt som formgivare och mindre producenter inte har går företaget i praktiken fritt från konsekvenser. I förlängningen skapar det en bransch där originalitet inte värderas, och där formgivare och mindre producenter inte kan hävda sina rättigheter.
Sverige behöver människor som vågar satsa på idéer, det är så ett samhälle utvecklas
Jag har ägnat många år åt utbildning och hela mitt yrkesliv åt produktdesign. Många år av floppar, lovord och uppmärksamhet. Många år av mycket svag inkomst, oavsett.
Sverige utgör en väldigt liten marknad för formgivare av möbler och ännu mindre för produktion av möbler, tyvärr. Samtidigt säljer Ikea billigt producerade möbler världen över, och i marknadsföringen associerar och identifierar man sig med både landet Sverige och med skandinavisk design.
Sverige behöver människor som vågar satsa på idéer, det är så ett samhälle utvecklas.
Om Ikea verkligen ”hyllar skandinavisk design” behöver de erkänna upphovsmän och betala för idéerna de lever på.
Läs mer: Fossilfria lösningar i fokus på Möbelmässan