För ett år sedan skrev jag lite på skoj att ”På spåret”-deltagarna Hanna Hellquist och Ina Lundström borde ta över när Kristian Luuk och Fredrik Lindström går i pension.
Det blev en artikel – i Svensk Damtidning: ”De pekas ut som Kristian Luuks och Fredrik Lindströms ersättare i På spåret” löd damtidningens rubrik. De hänvisade till min text.
Det var inte direkt smickrande för egen del men visade åtminstone på bredden i bevakningen och angelägenhetsgraden när det kommer till just ”På spåret”, den svenskaste av underhållning.
Jag har annars inget nytt att komma med när det gäller vare sig fenomenet eller årets upplaga av ”På spåret”. Det är samma samma, och de flesta tycker väl att det kan få vara så under åtminstone det innevarande århundradet. Och tröttnar SVT kan ni garanterat räkna med att formatet dyker upp i en annan kanal ganska så omgående. Ungefär som med ”Robinson”. Hur många minns att SVT var först med att sända 1997 och att de gjorde så ända fram till 2004?
Själv nöjer jag mig numera med att snabbspola fram till själva resorna, jag ”drar” alltid tidigt och snabbt och har alltid fel
Över två miljoner tittare brukar bänka sig framför ”På spåret” – själv nöjer jag mig numera med att snabbspola fram till själva resorna, jag ”drar” alltid tidigt och snabbt och har alltid fel.
I år är Anders Tegnell en av deltagarna, och han är ju hela Sveriges kelgris. Fråga mig inte varför. Han är i par med Ebba Kleberg von Sydow som på Instagram fortfarande kallar sig journalist, vilket är ungefär lika relevant som om jag kallade mig kirurg efter att ha tagit en prenumeration på Läkartidningen.
Ebba Kleberg von Sydow kränger joggningskläder, smycken etcetera och kallar sig givetvis också både ”entreprenör” och ”influencer” – om hon är journalist så vill jag inte längre kalla mig det. Hon är för övrigt i gott sällskap. En hel drös av människor kallar sig fortfarande journalister och är säkert medlemmar i Journalistförbundet, trots att de för länge sedan helt ogenerat sålt ut sig och gör reklam för vad som helst i sin podd, på sitt Instagramkonto eller var som helst.
Den 28 oktober, samma vecka som ’På spåret’ sändes gjorde hon reklam för glasögon på sitt Insta, betalt samarbete med stor optikerkedja
När Ebba Kleberg von Sydow visar sig i SVT är det som logotyp för sig själv, sina kunder, sin verksamhet. Vad är det för public service? Hur går det ihop med SVT:s reklamregler? Den 28 oktober, samma vecka som ”På spåret” sändes, gjorde hon reklam för glasögon på Instagram, betalt samarbete med stor optikerkedja. Och det rullar på dag efter dag, vecka efter vecka. Stora klädmärken, dammsugare (tillsammans med ett av sina barn). Och mycket annat, bara under oktober. Karantän? Pyttsan.
Om Luuk och Lindström har jag nog också sagt mitt, det är mig rätt likgiltigt. De är trevliga, duktiga, småmys rakt igenom. Kanske tycker de att Tomas Ledin är cool som årets första musikaliska gäst, kanske är det något slags gammal trippelironi från när det begav sig på 90-talet, kanske är det rent publikfrieri – om Tomas Ledin har jag också skrivit mitt. Något mer ointressant har jag svårt att tänka mig.
Om någon så bara har tappat ett gem i Washington har SVT och tre reportrar sänt direkt
Det är valdag i USA när ni läser detta – och svenska medier har bevakat årets val mer intensivt än ett svenskt val. Om någon så bara har tappat ett gem i Washington har SVT och tre reportrar sänt direkt. ”Hur påverkar detta det amerikanska valet?”
Och ändå har de inte lyckats förklara det mest elementära eller ens närmat sig frågorna kring Trumps väljare. Donald Trump är dålig, Kamala Harris är bra.
Såg en föreläsning med historikern Niall Ferguson som skissade upp det demokratiska partiet som det stora elitpartiet, Ivy League-eliten – rostbältets verkliga hatobjekt. Om detta demokratiska parti har jag inte hört ett smack i svensk tv.
Noll djup i bevakningen, de har som vanligt noll tro på tittarna. Mitt förtroende för bevakningen är samma – det vill säga noll.
Läs fler texter av Johan Croneman. Till exempel: Varför håller SVT i rotborsten när Horace ska rentvättas?