Min nostalgiska tarm går igång på bilderna av Brynäs tröjor under klubbens storhetstid för länge, länge sedan.
När unge hockeyprofessor Sandlin hade taktikgenomgångarna kunde spelare ses sitta och dra sköna bloss på cigaretten. En stund senare gick de ut mot ännu en seger. ”Virvelvinden från Vuollerim” vrålade ut några ord som en sista vägvisare:
”Nu tar vi de här jävlarna. Rätt upp och ner, bara”.
Lars-Göran Nilsson vann åtta SM-guld från 1966 till och med 1977. Över hela ryggen hade han och de andra spelarna ovanför tröjornas nummer:
BOCKENS.
Bryggeriet gjorde i och för sig läsk men var mest känt för sin öl. Det var reklam i en annan tid, det känns som ett annat land.
Tröjor som är ett lapptäcke av reklam. Det ser hemskt ut.
Det Brynäs sedan tio år visar upp är också något helt annat. Dräkterna är fria från sponsormärken. Det är lika snyggt som rent.
I vissa sporter kan vissa lag ha tröjor som är ett lapptäcke av reklam. Det ser hemskt ut.
2014 bestämde sig Brynäs för att göra tvärtom.
Dräkten rensades från allt utom klubbmärket och symbolen för ”En bra start”, klubbens sociala satsning.
Här invänder så klart den som har koll på den nutida, svenska hockeyhistorien:
Fanns det inte ett till märke på bröstet? Satt inte Unicef där?
Jodå. Men när två av lagets spelare anhölls misstänkta för våldtäkt 2021 bröt barnrättsorganisationen med Brynäs. Det där med marknadsföring och verklighet kan vara en knepig kombination.
Inget annat ishockeylag har tagit rygg på Brynäs reklamfria stil. Vare sig i Sverige eller i Europa.
Och i amerikansk proffsidrott står dörrarna numera öppna på glänt för reklam på dräkterna. Något som tidigare var otänkbart. Det var bland det bästa med amerikansk proffsidrott, de rena dräkterna.
Från början fanns farhågor att Brynäs skulle tappa pengar på att inte låta sponsorerna synas på tröjorna.
Klubben har gång på gång hävdat att det inte blev så. I stället ska intäkterna ha ökat. Företagen har låtit bli att synas direkt. De vill i stället förknippas med det sociala arbetet som görs genom märket för ”En bra start” på den i övrigt rena dräkten.
Det sociala projektet har skolbesök, ledarutbildningar och aktiviteter för barn under lovdagar.
Men resultatet av elitklubbars sociala arbete är svårt att värdera.
Är det svensk sporttvätt eller värdefullt engagemang?
Kanske båda.
Projektet fick kritik tidigt. Ofta för att det var svårt att se var kommunens politiskt beslutade ekonomiska bidrag till klubben hamnade. Var det barn eller stjärnor som fick ta del av pengarna?
Nu finns det inskrivet att Brynäs ska redovisa vad pengarna från kommunen används till. Kommunen sponsrar inte längre några föreningars elitverksamhet.
Gävle har som många andra kommuner tuffa tider. Förra veckan stod det klart att kommunen ska halvera sitt stöd till Brynäs. Från fyra till två miljoner kronor. Och allt ska gå till ”En bra start”, inget till klubbens dam- och herrlag.
Moderaterna vill kapa ännu mer i det kommunala bidraget.
Men moderaterna vill kapa ännu mer i det kommunala bidraget till den klassiska klubben.
Och det är där den reklamfria tröjan kommer in.
Partiet tycker att kommunen ska kräva att Brynäs säljer reklamplats på tröjorna och låta överskottet finansiera ”En bra start”.
William Elofsson, partiets oppositionsråd, har sagt till Gefle Dagblad:
– Om kommunen ska bidra ekonomiskt i ett tufft läge tycker vi att även Brynäs borde göra mer för att bidra ekonomiskt.
– Vi ser hur andra föreningar runt om i landet kan öka sina intäkter genom att sälja reklam på sina matchtröjor. Vårt förslag var att nyttja den ytan, men det är naturligtvis upp till Brynäs att välja sin sponsringsmodell.
Vi har tagit fram den rena dräkten för att skapa uppmärksamhet.
Klubben har inga planer på att byta spår. Jakob Westerlund, kommersiell chef inom Brynäs, sade till samma tidning:
– Vi har tagit fram den rena dräkten för att skapa uppmärksamhet och en symbol för det arbete vi gör med skolorna inom ramen för ”En bra start”, både i samarbete med Gävle kommun och flera andra partners.
Sponsorerna avstår, enligt Westerlund, från att synas på dräkten. De ser att det ger ett mervärde. I stället erbjuds de exponering på andra ställen.
– Om vi skulle ha deras logotyper på dräkten finns det en sannolikhet att värdet av symbolen (för ”En bra start”) minskar. Vilket betyder mindre uppmärksamhet både för vår dräkt, vår affärsmodell och vårt samhällsarbete.
Brynäschefen poängterar att klubben är trygg med sin modell och så tycker han att Brynäs har Sveriges snyggaste dräkt.
Nog är det så. Tack var allt som inte finns där.