Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Efter dagliga explosioner i Iran: Misstänker ny israelisk sabotagevåg

juli 24, 2025

Kulturdebatt. Svenska åklagare agerar för passivt i fallet Dawit Isaak

juli 24, 2025

Per såg granngårdar dö: ”Inte kan Finland skicka mat om det blir krig”

juli 24, 2025

Kambodja och Thailand i gränsdrabbning

juli 24, 2025

Nathan Shachar: Förödelsen blir ännu mer obegriplig när man inser vilken färglös medelmåtta Hitler var

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Johanna Frändén: Damfotbollen har nya kommersiella frågor att svara på
Sport

Johanna Frändén: Damfotbollen har nya kommersiella frågor att svara på

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 23, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Det händer ofta något i kroppen på varje fotbollsintresserad i mitten av juni. Den börjar längta efter mästerskap. Fotbolls-EM är två knappa veckor bort – damernas mästerskap ligger oftast senare under sommaren än herrarnas – och på många sätt är det förstås klokt att ge trötta ben lite tid för rehab efter en lång säsong.

Förutom ligorna och Champions League har dessutom ett gäng klubbar, med Rosengård som enda svenska representant, varit iväg och spelat sjumannaturneringen World Sevens Football i slutet av maj.

Initiativet hyllades unisont av de medverkande.

– Det har verkligen märkts hur mycket de har tagit tillvara på våra erfarenheter, kunskap och lyssnat, och att de verkligen vill väl, sa Caroline Seger, en av World Sevens ambassadörer, till DN på plats i Portugal.

Huruvida turneringen över huvud taget är relevant för någon utanför de berörda klubbarna är i nuläget mycket oklart, men Johan Esk satte ord på det många nog känner häromveckan: Ingen i hela fotbollsvärlden har undrat om Manchester City eller United är bäst på sju-mot-sju.

Eftersom det rör sig om sjumannafotboll kan vare sig Fifa eller Uefa ha några synpunkter på arrangemanget. Men de internationella fotbollsförbunden verkar oavsett inte vilja protestera. För när damfotbollen uppmärksammas och prispengarna höjs är de flesta överens om att det är positivt.

Under måndagen publiceras en studie från Handelshögskolan i Göteborg där man undersökt supportrarnas attityd till kommersialisering inom herr- och damallsvenskan.

– Den största skillnaden – och här vi ser en stor skillnad – är att ökad kommersialisering upplevs som ökad trovärdighet och integritet på damsidan. För herrar är det tvärtom. På damsidan ses mer tv-tid och bättre spelarlöner som trovärdigt, säger Erik Lundberg, docent i företagsekonomi, som ligger bakom studien med den nätta titeln ”The Influence of Perceived Commercialization and Authenticity on Fan Engagement – Insights from Men’s and Women’s Elite Football Leagues in Sweden”.

Att supportrar till damallsvenska lag ser mer positivt på ökad synbarhet och bättre ekonomiska möjligheter är förstås ingen skräll.

– Damfotbollen är på en kommersialiseringsresa som herrfotbollen var på 30 år sen. Det här kan kopplas till hur vi ser på begrepp som autenticitet, symbolik, historia och innebörd med ligan, men också också kontinuitet och trovärdighet. Det är klart att man ser olika på det inom dam- och herrfotbollen, eftersom herrfotbollen har en längre historia, säger Lundberg.

Han poängterar att studien förmodligen hade gett andra resultat i andra länder där damligorna är mer kommersiellt framgångsrika och ännu mer så om den skulle utföras några år framåt i tiden.

Damfotbollen och dess supportrar tycks ändå vara fast i en tacksamhetsroll där all pr ses som bra pr och där invändningarna mot hyperkommersiella jippon, som World Sevens är hur man än vrider och vänder på det, än så länge är ganska lågmälda.

Men hur långt kan damfotbollen pusha den här utvecklingen innan den börjar slå tillbaka?

– Flera olika stora jippon kan säkert driva damfotbollen mot en tipping point. Inom herrfotbollen finns ju tusentals exempel under en längre tid, där klubblags-VM som pågår nu är kanske det senaste, säger Erik Lundberg.

En sådan tipping point nåddes möjligen redan i vintras, då de svenska elitklubbarna på damsidan beslutade att inte sälja sina kommersiella rättigheter till en stor amerikansk investerare.

”Även om det inte blev en affär den här gången så visar vårt case att potentialen finns”, kommenterade EFD:s ordförande Anders Billström i ett pressmeddelande då.

Framtiden för damfotbollen är med andra ord redan här, med nya frågor att ställa och att försöka besvara när det gäller idrottens integritet kontra kommersiella intressen.

Det är inte utan att man längtar efter att gamla pålitliga fotbolls-EM ska dra igång, så man får skjuta de frågorna på framtiden en liten stund till.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Spanien till historisk final efter ny rysare

Sport juli 24, 2025

Jakten på Europadrömmen – så kvalar de svenska lagen

Sport juli 23, 2025

Därför saknas svenskarna i Tour de France

Sport juli 23, 2025

Dimma, drömmar och ett enögt sto – EM i hoppning i bilder

Sport juli 23, 2025

”The Pina” – terrass i Katalonien en förklaring till EM:s farligaste skott

Sport juli 23, 2025

Kritik mot USA:s beslut att stoppa transpersoner

Sport juli 23, 2025

EM 23 juli: Spanien till sin första EM-final någonsin?

Sport juli 23, 2025

JVM-skandalen skakade Kanada – nu faller domen

Sport juli 23, 2025

England till final – efter nytt jättedrama

Sport juli 23, 2025

Redaktörens Val

Kulturdebatt. Svenska åklagare agerar för passivt i fallet Dawit Isaak

juli 24, 2025

Per såg granngårdar dö: ”Inte kan Finland skicka mat om det blir krig”

juli 24, 2025

Kambodja och Thailand i gränsdrabbning

juli 24, 2025

Nathan Shachar: Förödelsen blir ännu mer obegriplig när man inser vilken färglös medelmåtta Hitler var

juli 24, 2025

Moa Mcleod: Gina Dirawi söker självförverkligande men hamnar i ett blodigt köttsår

juli 24, 2025

Senaste Nytt

Matproduktionen ska öka – men mjölkbönder slås ut

juli 24, 2025

Kina tar upp kampen med USA om mänskliga robotar: ”Snart tvättar de dina kläder”

juli 24, 2025

Lilian Sjölund: Tänk på vad du säger till polisen – din förolämpning kan vara brottslig

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?