Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

VM-kvalet: Olsen får ny chans efter jätteblundern

september 7, 2025

Åtta krigsfartyg i Karibien: ”Risk för nya konfrontationer”

september 7, 2025

Israel: ”Enormt misstag” att erkänna palestinsk stat

september 7, 2025

Byns väg rasade: ”Som en naturkatastrof”

september 7, 2025

Karin Eriksson: De borgerliga har bjudit Gahr Støre på en valkaramell

september 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Johanna Frändén: Damfotbollen har nya kommersiella frågor att svara på
Sport

Johanna Frändén: Damfotbollen har nya kommersiella frågor att svara på

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 23, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Det händer ofta något i kroppen på varje fotbollsintresserad i mitten av juni. Den börjar längta efter mästerskap. Fotbolls-EM är två knappa veckor bort – damernas mästerskap ligger oftast senare under sommaren än herrarnas – och på många sätt är det förstås klokt att ge trötta ben lite tid för rehab efter en lång säsong.

Förutom ligorna och Champions League har dessutom ett gäng klubbar, med Rosengård som enda svenska representant, varit iväg och spelat sjumannaturneringen World Sevens Football i slutet av maj.

Initiativet hyllades unisont av de medverkande.

– Det har verkligen märkts hur mycket de har tagit tillvara på våra erfarenheter, kunskap och lyssnat, och att de verkligen vill väl, sa Caroline Seger, en av World Sevens ambassadörer, till DN på plats i Portugal.

Huruvida turneringen över huvud taget är relevant för någon utanför de berörda klubbarna är i nuläget mycket oklart, men Johan Esk satte ord på det många nog känner häromveckan: Ingen i hela fotbollsvärlden har undrat om Manchester City eller United är bäst på sju-mot-sju.

Eftersom det rör sig om sjumannafotboll kan vare sig Fifa eller Uefa ha några synpunkter på arrangemanget. Men de internationella fotbollsförbunden verkar oavsett inte vilja protestera. För när damfotbollen uppmärksammas och prispengarna höjs är de flesta överens om att det är positivt.

Under måndagen publiceras en studie från Handelshögskolan i Göteborg där man undersökt supportrarnas attityd till kommersialisering inom herr- och damallsvenskan.

– Den största skillnaden – och här vi ser en stor skillnad – är att ökad kommersialisering upplevs som ökad trovärdighet och integritet på damsidan. För herrar är det tvärtom. På damsidan ses mer tv-tid och bättre spelarlöner som trovärdigt, säger Erik Lundberg, docent i företagsekonomi, som ligger bakom studien med den nätta titeln ”The Influence of Perceived Commercialization and Authenticity on Fan Engagement – Insights from Men’s and Women’s Elite Football Leagues in Sweden”.

Att supportrar till damallsvenska lag ser mer positivt på ökad synbarhet och bättre ekonomiska möjligheter är förstås ingen skräll.

– Damfotbollen är på en kommersialiseringsresa som herrfotbollen var på 30 år sen. Det här kan kopplas till hur vi ser på begrepp som autenticitet, symbolik, historia och innebörd med ligan, men också också kontinuitet och trovärdighet. Det är klart att man ser olika på det inom dam- och herrfotbollen, eftersom herrfotbollen har en längre historia, säger Lundberg.

Han poängterar att studien förmodligen hade gett andra resultat i andra länder där damligorna är mer kommersiellt framgångsrika och ännu mer så om den skulle utföras några år framåt i tiden.

Damfotbollen och dess supportrar tycks ändå vara fast i en tacksamhetsroll där all pr ses som bra pr och där invändningarna mot hyperkommersiella jippon, som World Sevens är hur man än vrider och vänder på det, än så länge är ganska lågmälda.

Men hur långt kan damfotbollen pusha den här utvecklingen innan den börjar slå tillbaka?

– Flera olika stora jippon kan säkert driva damfotbollen mot en tipping point. Inom herrfotbollen finns ju tusentals exempel under en längre tid, där klubblags-VM som pågår nu är kanske det senaste, säger Erik Lundberg.

En sådan tipping point nåddes möjligen redan i vintras, då de svenska elitklubbarna på damsidan beslutade att inte sälja sina kommersiella rättigheter till en stor amerikansk investerare.

”Även om det inte blev en affär den här gången så visar vårt case att potentialen finns”, kommenterade EFD:s ordförande Anders Billström i ett pressmeddelande då.

Framtiden för damfotbollen är med andra ord redan här, med nya frågor att ställa och att försöka besvara när det gäller idrottens integritet kontra kommersiella intressen.

Det är inte utan att man längtar efter att gamla pålitliga fotbolls-EM ska dra igång, så man får skjuta de frågorna på framtiden en liten stund till.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

VM-kvalet: Olsen får ny chans efter jätteblundern

Sport september 7, 2025

Italien världsmästare efter rysare

Sport september 7, 2025

Kapocs nätade – men Liverpool åkte på storstryk

Sport september 7, 2025

22 år skiljer Djurgårdsduon: ”Mycket bättre än jag i den åldern”

Sport september 7, 2025

Finland hyllas efter basketbragden: ”Miraklet i Riga”

Sport september 7, 2025

”Steget in i det normala är nog en skräck för många”

Sport september 7, 2025

Ronaldo tvåmålsskytt – när Jota hyllades

Sport september 6, 2025

Missräkning för Häcken – efter talangens straffmiss

Sport september 6, 2025

Asllani historisk – målskytt direkt i premiären

Sport september 6, 2025

Redaktörens Val

Åtta krigsfartyg i Karibien: ”Risk för nya konfrontationer”

september 7, 2025

Israel: ”Enormt misstag” att erkänna palestinsk stat

september 7, 2025

Byns väg rasade: ”Som en naturkatastrof”

september 7, 2025

Karin Eriksson: De borgerliga har bjudit Gahr Støre på en valkaramell

september 7, 2025

Ledare: I Sverige älskar vi att säga att ”vi har varit naiva” – även när vi gjort helt rätt

september 7, 2025

Senaste Nytt

Expert: Fotoförbud vid skyddsobjekt tillämpas hårdare

september 7, 2025

Washingtonbor slår på kastruller i protest mot Trump

september 7, 2025

Lisa Magnusson: De som delar sin platsinformation vet inte vad kärlek är

september 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?