Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Nathan Shachar: Netanyahu tvingas skrota sin biståndsmodell

juli 27, 2025

Ping, pang och pong ger granna ”Turandot” en komisk klang

juli 27, 2025

Tolvåriga supertalangen klar för VM-final

juli 27, 2025

Trumps frustration växer: ”Förlorar tålamodet med Putin”

juli 27, 2025

Jonas Thente: Vanmäktiga betraktar vi vår gamla väns självskadebeteende

juli 27, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
26°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Jon Fosses kärleksopera lämnar ett hål i bröstet
Kultur

Jon Fosses kärleksopera lämnar ett hål i bröstet

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Opera

”Asle og Alida”

Kompositör: Bent Sørensen. Libretto: Jon Fosse. Dirigent: Eivind Gullberg Jensen. Regi: Sofia Adrian Jupither. Scenografi: Erlend Birkeland. Kostym: Maria Geber. Ljusdesign: Ellen Ruge. Köransvarig: Karine Locatelli. Medverkande: Louise McClelland Jacobsen, Wiktor Sundqvist, Johannes Weisser, Randi Stene, Christina Jønsi, Frank Kjosås, Alma Kraggerud. Scen: Den kongelige opera, Köpenhamn. I samarbete med Bergens Nasjonale Opera.

Är Jon Fosse och Jon Fosse samma person? Frågan ställdes av Leif Zern i samband med att Fosse tog emot Nobelpriset i litteratur. De tycks ju vara två? ”En som skriver pjäser med gles dialog i långsamt tempo, en annan som i sin prosa fyller sidorna med en tät väv av ord som aldrig sätter punkt”, skriver Zern.

Frågan om Fosses två ansikten blir högaktuell när han nu överför ett av sina prosaverk till scenen, med musik av den danska kompositören Bent Sørensen. ”Asle og Alida” är en samproduktion mellan Det Kongelige och Bergens Nasjonale Opera, där urpremiären skedde i våras. För ”Trilogin”, som operan bygger på, har mycket riktigt en oändlig inledningsmening som löper över nära två boksidor. Ett språkligt flöde som är något annat än de karga upprepningar som teaterpubliken är vana vid.

I Sørensens tolkning betonas den musikaliska kontrasten mellan det unga paret och en värld som inte vill dem väl. I långsamma, lyriska partier reflekterar de över sin kärlek och sitt lidande. Asle och Alida kommer gående till Bjørgvin (Bergen) på senhösten, han med en fiol – hon med en rund mage. Det ska finnas gott om husrum i staden, om bara någon ville ta emot dem? Glappet mellan liv och brutalitet är plågsamt effektiv i Erlend Birkelands scenografi, där den höggravida sitter i ett stenröse som går rakt över scenen. Asle känner å sin sida till priset för kärlek – och kommer att få betala på nytt. Det finns närmast ett drag av Brecht i den här berättelsen om det omöjliga i att förbli god i en ond värld.


Det yttre hotet är ett återkommande tema hos Fosse, och mot parets naiva musikalitet står omgivningens groteska och raljerande tonspråk – som också ger verket en välbehövlig skärpa

Louise McClelland Jacobsen har ett varmt och flödande mellanläge som gifter sig fint med Wiktor Sundqvists glödande tenor – även om hans svenska vokaler blir väl tydliga emellanåt. Ungdomen i deras respektive timbre gör dem perfekta för den här onda sagan, och en ensam spelman (Alma Kraggerud) förstärker känslan av en kärlek bortom det jordiska. Det yttre hotet är ett återkommande tema hos Fosse, och mot parets naiva musikalitet står omgivningens groteska och raljerande tonspråk – som också ger verket en välbehövlig skärpa. Johannes Weisser som den äldre mannen svingar sig som en akrobat mellan registren och övertygar starkt på djupet, hans bariton är som malström.

Det finns en återhållsamhet i Sofia Adrian Jupithers regi som placerar stämningen i ”Asle og Alida” nära boken, men som också skapar distans och gör verket lite blekt som opera. Den utsökta orkestern får tyvärr ganska lite att arbeta med i första akten; musiken känns inledningsvis endimensionell, präglad av diskant och glissandon. Efter paus inträder dock en ny kraft i själva kompositionen, inte minst när slagverket får gå som åskan över scenen.

Man kan ha alltså invändningar, och ändå konstatera att ”Asle og Alida” på ett sinnligt och poetiskt sätt blottlägger ett djupt liggande spår hos Fosse. I en av hans tidiga pjäser yttras en kryptisk utsaga om att aldrig och alltid ha varit ensam. Man kan betrakta det som en motsättning, där ett måste vara falskt. Eller som att båda sakerna är sanna, och tar ut varandra i ett slags språkets nollpunkt.

Det är samma sak på den här scenen: Asle är borta för alltid. Asle är alltid här. Kärleken övervinner allt. Kärleken övervinner ingenting. Den hjärtskärande ekvationen ramar in hela verket, och lämnar ett hål i bröstet.

Läs mer om opera och fler texter av Kristina Lindquist.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ping, pang och pong ger granna ”Turandot” en komisk klang

Kultur juli 27, 2025

Jonas Thente: Vanmäktiga betraktar vi vår gamla väns självskadebeteende

Kultur juli 27, 2025

Vecka 30 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur juli 27, 2025

Balsam Karam: ”Absolut ingen maskulinitet är god”

Kultur juli 27, 2025

Festivalchefen om Pride 2025: ”En kärleksfest utan motstycke”

Kultur juli 27, 2025

Peter Englund: Så går det när diktatorer tar sig makten att flytta på gränser och folk

Kultur juli 27, 2025

Josefin Olevik: Lennart Jähkel har lärt sig ljuga av Mona Sahlin

Kultur juli 27, 2025

Sara-Vide Ericsons målarglädje är smittande

Kultur juli 27, 2025

Underverken, del 36 av 56

Kultur juli 26, 2025

Redaktörens Val

Ping, pang och pong ger granna ”Turandot” en komisk klang

juli 27, 2025

Tolvåriga supertalangen klar för VM-final

juli 27, 2025

Trumps frustration växer: ”Förlorar tålamodet med Putin”

juli 27, 2025

Jonas Thente: Vanmäktiga betraktar vi vår gamla väns självskadebeteende

juli 27, 2025

Carita jobbar som tolk i EU-parlamentet: ”Språk är en demokratifråga”

juli 27, 2025

Senaste Nytt

Thailand och Kambodja möts för samtal på måndag

juli 27, 2025

Därför tullförhandlar USA och Kina i Stockholm

juli 27, 2025

Vecka 30 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

juli 27, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?