Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Så griljerar du den perfekta skinkan

Så griljerar du den perfekta skinkan

december 7, 2025
Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Jonas Fröberg: Därför rusar folkaktien Volvo Cars
Ekonomi

Jonas Fröberg: Därför rusar folkaktien Volvo Cars

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 23, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Jonas Fröberg: Därför rusar folkaktien Volvo Cars

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Hur går det för Volvo Cars under tredje kvartalet?

Bättre än vad många trott. Trots minskad försäljning ökade vinstmarginalen till goda 7,4 procent – en av de högsta någonsin och aktien steg med över 38 procent i börsöppningen.

Det är främst det stora sparprogrammet på 18 miljarder kronor som fått ekonomisk effekt tidigare än man trott. Det lanserades i april av nygamle vd:n Håkan Samuelsson och innebar att 3 000 anställda och 1 000 konsulter skulle gå. Men Volvo har också under Samuelsson tagit flera viktiga steg ur en isande global storm av lågkonjunktur, ökade geopolitiska spänningar och chockhöjda tullar.

Och i centrum står en bilmodell som många känner igen:

Volvos mindre elsuv EX30.

Den tillverkades fram till i våras enbart i Kina och har bidragit till att Volvo presenterat bättre än Kinamarknaden i stort. Men den drabbades hårt av tullar: Dels till USA med 100 procent och dels till EU på 30 procent. Den populära elbilen rasade då i EU:s försäljningslistor från tredje mest sålda elbil ner till bottenskiktet. Men Volvo har styrt om produktion till belgiska Gent – och den senaste månaden har försäljningen åter ökat stort i EU.

Samtidigt spelar den senaste tullutvecklingen Håkan Samuelsson i händerna. USA-tullarna till EU kan gå ner från 10 procent till noll. Det är inte färdigförhandlat men kan få stora effekter för försenade elsuven EX90, som enbart tillverkas i amerikanska Charleston. EX90 är i samma veva redo för kunderna efter flera års väntan och stora mjukvaruuppdateringar.

Samtidigt halverades nyligen tullarna från EU till USA från nära 30 procent till 15 procent. Visst, det är fortfarande historiskt höga nivåer, men ändå en lättnad för Volvo: nära nog alla bilmodeller som säljs i USA tillverkas i Göteborg.

Får 1 000 personer samtidigt sparken i Göteborg?

Det handlar helt enkelt om att varslen som kom i våras nu är färdigförhandlade med facken. Konkret varslades 3 000 personer, plus 1 000 konsulter i Volvos globala organisation med över 40 000 anställda. Men det var Sverige och Göteborg som drabbades mest. Här, med drygt 20 000 anställda varslades 1 200 personer och det står nu klart efter förhandlingarna att 200 färre får gå: 1000 personer.

Framtiden då?

En riktig geopolitisk rysare har seglat upp de senaste veckorna: den nya chipkrisen: Den 30 september tog förenklat Nederländska regeringen kontroll över den kinesiska chiptillverkaren Nexperia. Kina svarade med exportrestriktioner och nu i dagarna varnade fordonsjätten Volkswagen för kortsiktiga produktionsavbrott i Tyskland på grund av brist på halvledare. Håkan Samuelsson kommenterade situationen på onsdagsmorgonen och sa att de inte ser några omedelbara problem, men följer situationen noga vecka för vecka.

Elbilsförsäljningen växer globalt, men framför allt hårdnar konkurrensen. Länge var Volvo synonymt med kombibilarna 245 och 945. Men sedan mer än ett decennium är den lyxiga mellanstora suven XC60 (som inte är en renodlad elbil) Volvos stora kassako. Samtidigt öser kinesiska märken ut högteknologiska alternativ och de tyska konkurrenterna visar elsuvar som slår rakt mot Volvos XC60: BMW lanserar ix3 Neue Klasse och Audi kontrar med GLC EV. Volvo är sen in i matchen, men i januari ska man visa elsuven EX60 som bygger på nya bilplattformen SPA3. Den bilmodellen blir ett lackmustest om Volvo kan hänga med i den globala konkurrensen.

Läs mer:

Volvo Cars lovar öppenhet – vill inte berätta var nickeln kommer ifrån

Jonas Fröberg: Volvo vinnare när Polestar skär ned i Göteborg

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025
Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025

Senaste Nytt

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025
80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?