Man undrar. Vad tänker Volkswagens vd Oliver Blume när han kikar ner på de demonstrerande bilarbetarna i Wolfsburg?
Blume har hamnat i en rävsax.
Volkswagen är Northvolts störste ägare med nära 23 procent av aktierna. Det innebär ett enormt ansvar för att ta upp plånboken och ösa in ett antal miljarder när batteribolaget storkrisar. De mindre ägarna följer sedan oftast storägarnas beslut om att skjuta till mer pengar. Och än så länge inväntar alla Volkswagen – där inget händer utåt.
I Sverige säger näringsminister Ebba Busch (KD) att Northvolt är geopolitiskt viktigt för Europa. Kinas stora batteribolag CATL pumpar ut batterier som är upp mot 35 procent billigare än Europatillverkade på grund av den kommunistiska diktaturens statssubventioner.
Men Busch vill inte ge statliga pengar.
Inte Tysklands regering heller. EU-kommissionen säger att de väntar på svenska regeringen.
Då pekar Busch på… ägarna.
Läs: Volkswagen.
Men Volkswagens kanske största kris genom tiderna sammanfaller med kirurgisk precision med Northvolts.
När Oliver Blume blickar ner på demonstranterna från huvudkontorets högsta våning vet han att tyska fabriker ska stängas för första gången i Volkswagens 87-åriga historia. Han har just brutit ett 30-årigt samhällskontrakt att inte sparka bilarbetare.
Att dessa beslut över huvud taget fattats är unikt. Volkswagen är nämligen ett annorlunda bolag. I en gammal konstruktion från 1949 ägnad att inte ge kvarvarande nazister makt i Volkswagen äger delstaten Niedersachsen 20 procent. De sitter också på en gyllne aktie som gör att de kan blockera alla beslut som går emot dem (läs jobbnedskärningar). Samtidigt befolkar de starka facken halva styrelsen.
Varför krisar då Volkswagen? De är sena med billiga elbilar samtidigt som kinesiska elbilsbolag, tack vare billiga kinesiska batterier, i snabb takt kapar åt sig stora marknadsandelar av Europas elbilsmarknad.
Det är en giftig cocktail. Inte minst geopolitiskt. En väg framåt är europeiska Northvoltbatterier.
Men enligt källor till SR Ekot är det just Volkswagen som säger nej till finansieringslösningar i de brinnande förhandlingarna om Northvolt. SR Ekot rapporterar att anledningen tros vara just Volkswagens egen kris.
Låt oss hälla i en sista ingrediens i den redan giftiga cocktailen. Northvolt bygger en fabrik i tyska Heide dit tyska förbundskanslern Olaf Scholz just öst 10 miljarder kronor av tyska skattepengar i statsstöd.
Faller Northvolt i Sverige finns en risk att Tysklandsetableringen försenas eller inte blir av.
Så. Vad ska Volkswagen göra?
De måste agera nu.
90 000 av Volkswagens bilarbetare står beredda att strejka för att behålla sina jobb. Northvolt står på randen till kollaps. Och på torsdagskvällen kom Blomberg med nyheten att Northvolts näst största ägare Goldman Sachs kan ta upp plånboken – om andra storägare gör det: Läs Volkswagen.
När DN:s Berlinkorrespondent Anna-Lena Laurén pratar med lokala fackföreträdare i Wolfsburg säger de att de inte oroar sig över Northvolts problem.
Men om Volkswagens 20-hövdade styrelse – inklusive delstaten Niedersachens två styrelseledamöter och de 10 fackliga företrädarna – av geopolitiska skäl tvingas godkänna att ett antal miljarder skickas upp till Northvolts Skellefteåfabrik – vad händer då på tyska gator?
Miljarder som kunde gått till att rädda biljobb i ett Tyskland vars självbild är att man ännu är världens bästa biltillverkare.
Läs mer:
Tyska metallfacket: ”Om vi går i strejk tillverkas inga bilar alls”